Ministerstvo zdravotnictví začíná s osvětou na podporu vakcíny proti koronaviru. Podle expertů ale resort šlápl hodně vedle. Vizuál podle odborníků na marketing a grafiků vypadá spíš jako kampaň proti očkování.
Inzerát ministerstva zdravotnictví už vyšel v některých českých novinách. Na obrázku je stříkačka. První titulek informuje o tom, že vakcína je spolehlivá cesta k běžnému životu. Hned pod tímto titulkem stojí velký nápis „Toto není pravda!“. Původně chtělo ministerstvo vyvracet mýty o covidu, které nejsou pravdivé. To se ale minulo účinkem.
Dezinformacím o koronaviru věří víc než třetina Čechů, říká expert na fake news
Česká vláda musí mluvit jednotně, jinak přispívá k šíření dezinformací, kterým v době koronavirové krize věří víc než třetina Čechů. V pořadu K věci na CNN Prima NEWS to prohlásil František Vrabel, šéf společnosti Semantic Visions, která se specializuje na odhalování fake news a od poloviny října spolupracuje s ministerstvem zdravotnictví.
„Lidé čtou ponejvíce jen titulky. Tyto dva si spojí a budou se domnívat, že je proti očkování. Jehla lidi vystraší, vzbuzuje nepříjemné emoce. To je odradí od přečtení textu,“ zanalyzovala inzerát vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd UK Denisa Hejlová.
Inzerát je podle grafického designéra a učitele na Vyšší odborné škole grafické a Střední průmyslové škole grafické Jana Charváta učebnicovou ukázkou toho, jak nemá vypadat komunikace ministerstva k občanům.
„Rychlým pohledem se dozvíme, že vakcína je spolehlivou cestou k běžnému životu, ale hned pod tím stejně velkým písmem: Toto není pravda. Textace je zmatečná i pro průměrně inteligentního člověka. Není pravda, že vakcína není nebezpečná? To zní jak ze špatného testu z češtiny,“ rozebral inzerát pro CNN Prima NEWS Charvát.
@ZdravkoOnline Určitě jste to mysleli dobře. Proč je to tedy špatně? pic.twitter.com/VpUDceGdL9
— Denisa Hejlova (@DenisaHejlova) December 10, 2020
Zdůraznil, že doprovodný obrázek je odpudivý a grafická úprava článku odpovídá sazbě z minulého století. „Taková propagace má spíš opačný efekt a díky tomu se určitě fronty na vakcinaci tvořit nebudou. Včera jsme s kolegy dohodli, že vytvoříme akční tým a vyrobíme relevantní informační kampaň, kterou pustíme do éteru hned začátkem roku. Bohužel je vidět, že na ministerstvo se spoléhat nemůžeme,“ povzdechl si Charvát.
Vizuál rozcupoval i Ondřej Obluk z marketingové agentury Ogilvy. „To snad opravdu není pravda. Očekával bych, že stát bude dělat kampaň na podporu očkování, ne proti němu. Nevím, kdo je autorem tohoto inzerátu, ale jsem si skoro jist, že nikdo z řad reklamních profesionálů. Pokud bylo cílem utvrdit ve své pravdě tábory odmítačů i příznivců očkování, well-done,“ rozčílil se.
„Co třeba použít něco z behaviorální psychologie, zamyslet se nad sděleními a argumentací, ale hlavně nejet neustále na vlně zoufalé improvizace?“ táže se Obluk. Ministerstvu zdravotnictví nabídl, že agentura vytvoří funkční vizuál zdarma.
Lidé si zapamatují dezinformace
Podle Hejlové je špatně také to, že text opakuje dezinformace. „Spáčský efekt povede k tomu, že si lidé zapamatují, že si to někde přečetli v novinách, a tím pádem by na tom mohlo něco být. Navíc když je to podepsané ministerstvem,“ podotkla Hejlová.
Redakce CNN Prima NEWS oslovila resort zdravotnictví s otázkami, kolik vytvoření vizuálu stálo a co ministerstvo říká na kritiku. Na reakci čekáme.
Vizuál má být zatím předstřel kampaně, která má vyvracet mýty o vakcíně. Velká kampaň, na kterou dá stát 50 milionů korun, se má spustit začátkem ledna. Ministerstvo zdravotnictví zatím vybírá zhotovitele.