Jak sladit práci s rodinou a nezbláznit se z toho? Odpovědi hledá kampaň Mámy to chtěj taky

Ilustrační fotografie Zdroj: profimedia.cz

Jak sladit práci s rodinou a nezbláznit se z toho? Tuhle otázku si v Česku kladou tisíce rodičů. A čím dál tím více firem na ni hledá odpověď, která by dávala smysl. Kampaň „Mámy to chtěj taky“ ukazuje, že pracovní flexibilita není jen trend. Je to způsob, jak ve firmách udržet talent a zároveň rodičům umožnit zůstat profesně aktivní.
Flexibilita není benefit. Je to nutnost
Podle dat Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) je u žen návrat do práce po dětech výrazně pomalejší než u mužů – 25 % matek je do jednoho roku od skončení rodičovské v evidenci Úřadu práce. Většina maminek si při péči o děti pracovat přeje. Reálnou možnost má ale jen 45 % z nich. Hlavní překážkou bývá právě flexibilita – jako zásadní ji uvádí 90 % rodičů.
ČTĚTE TAKÉ: Úzkost může být vysilující. Její zvládnutí začíná jednoduchým krokem, říká expertka a radí
Bez pružných úvazků přichází české mámy o kontakt se svou profesí a firmy zase o příležitost udržet si schopné, loajální a motivované lidi. Kampaň „Mámy to chtěj taky“ přináší reálné příběhy žen, které chtějí zůstat profesně aktivní i během rodičovství a mají zaměstnavatele, který jim vychází vstříc.
Malé krůčky udělají hodně
Velké změny se nedějí přes noc. Každá firma, stejně jako každá rodina, si to potřebuje nastavit podle sebe. Flexibilita může vypadat jako zkrácený úvazek, více práce z domova nebo jen posunutý začátek směny. Jde o hledání funkčního kompromisu – řešení, které je chytré, udržitelné a smysluplné právě pro vás.
I rodiče chtějí zažívat pracovní radosti a výzvy, být součástí týmu, hledat řešení, sdílet malé i velké úspěchy. A když jim firma dá možnost, vrací jí to svou loajalitou, nasazením a efektivitou. Flexibilita není jen další překážkou. Je to příležitost.
Matky si uvědomují, že pracovní život není jen plný slunce a úspěchů, ale i situací, ze kterých člověk zrovna radostí neskáče. Mnohým ženám, které pečují o své malé děti, se po čase ale začne stýskat po jejich práci a všem, co s ní souvisí. Chtějí znovu zažívat i chvíle, které jsou nedílnou součástí profesního světa – například i to trapné ticho ve výtahu, které jim dříve trošku vadilo, nebo se dohadovat s chybovou hláškou v počítači.
Co s tím?
MÁMY
Mluvte o svých plánech a potřebách. S partnerem, rodinou i se zaměstnavatelem.
Informujte se o svých právech a povinnostech při odchodu na mateřskou, přechodu na rodičovskou a následném návratu do práce.
Vědomě si rozdělte s partnerem péči o dítě a domácnost tak, aby v tom bylo všem dobře.
Aktivně si plánujte čas jen pro sebe.
Nebojte se říct si o podporu a pomoc všude tam, kde ji potřebujete.
FIRMY
Nastavte oficiální firemní politiku pro všechny své rodiče.
Aktivně s rodiči z řad svých zaměstnanců komunikujte a projevujte zájem o jejich expertizu.
Rozšiřujte nabídku flexibilních úvazků a projektové práce.
Umožněte zaměstnancům na RD firemně se vzdělávat.
Ptejte se na potřeby pracovníků s malými dětmi a společně hledejte řešení.
VEŘEJNOST
Podpořte své blízké v jejich rozhodnutích ohledně rodičovství a kariéry. Respektování potřeb druhého neznamená, že s nimi nutně souhlasíte. Posílíte tím ale vzájemnou důvěru.
Zamyslete se nad vlastními stereotypy a věcmi, které berete automaticky, přestože už tak dávno být nemusí. Jaké nálepky či předsudky vadí vám osobně? V čem jsou jiné než ty, které možná sami máte?
Vykašlete se na to, jak žijí cizí lidé i když vás to třeba pobuřuje. Věnujte svou vzácnou energii tomu, co je důležité pro vás a vaši rodinu.
STÁT
Přímo i nepřímo stát zasahuje do mnoha oblastí, které s kloubením práce a péče úzce souvisí. Za nás je klíčová podpora ve třech oblastech: podpora v oblasti péče o dítě, podpora flexibilních úvazků a podpora otců v péči o dítě.
Nedostatečné kapacity předškolních zařízení jsou základem, na který je nutné se zaměřit. Fandíme proto iniciativám jako je Sto skupin, které se snaží vykrýt nedostatky státu v této oblasti.
Bez zkrácených a flexi úvazků to nepůjde. Podpora zaměstnavatelů je otázkou jak, ne zda.
Jak to celé začalo?
Kampaň „Mámy to chtěj taky“ navazuje na loňskou iniciativu zaměřenou na destigmatizaci mateřské práce. Protože kariéra není sprosté slovo.
Na podzim roku 2024 se po celé Praze objevily plakáty upozorňující na to, jak dnešním ženám zoufale chybí místa ve školkách, fungující babičky, komunikativní zaměstnavatel – a hlavně empatická společnost bez předsudků. Společnost, ve které je normální, že i mámy mají stejné příležitosti jako všichni ostatní.
Podcast o práci a rodičovství bez cenzury
Všechno, co jste měla vědět o práci při mateřství, ale nikdo vám to neřekl. Protože na rodičovské neřešíte jen jak oloupat mandarinku, aby z toho nikdo nedostal psotník. Lámete si hlavu nad kariérou, penězi, vztahy nebo psychickým zdravím.
V podcastu Mámy to chtěj taky! se mluví o věcech tak, jak jsou. Otevřeně a bez obalu. 6 dílů, 6 hostů. Otázky, které vás pálí. Odpovědi, které vás uklidní. Nebo nakopnou.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Radost z miminka? Až 80 procent maminek cítí smutek. Experti radí, jaké příznaky nepodcenit