Jak správně řešit svolávací akci na auto. Do servisů musí prostý lid i smetánka


Kolem servisních svolávacích akcí na auta se neustále řeší celá řada nejasností, přitom jejich absolvování není příliš složité. V Evropské unii mají výrobci povinnost vás kontaktovat, ale potenciální problém můžete odhalit i sami na internetu. Poradíme vám, jak na to.

Svolávací akce kvůli řešení technického problému z výroby může potkat každého majitele vozu a týká se to i starších ojetin. Přesto kolem nich panuje řada nejasností. Mnozí řidiči nevědí, co přesně tzv. „recall“, jak se tomu říká v angličtině, znamená a jak správně postupovat při jeho řešení. Je vůbec bezpečné takové vozidlo používat v každodenním provozu, nebo ho raději odstavit a počkat do chvíle, než přijde jeho termín servisu? Pojďme se seznámit s tím nejdůležitějším.

Výrobci mají povinnost vás kontaktovat

O svolávací akci pro váš vůz se můžete dozvědět několika různými způsoby. V Evropské unii je pro výrobce nebo oficiální zastoupení jednotlivých značek povinnost informovat posledního známého majitele o technickém problému, např. dopisem, a rovnou navrhnout řešení. Zejména u starších ojetých aut se však může stát, že už nejsou ve vlastnictví dosud známého majitele, na což legislativa naštěstí myslí.

ČTĚTE TAKÉ: Změny pro řidiče PŘEHLEDNĚ: Tvrdý trest za nezaplacené povinné ručení i dražší dálniční známky

V každém svolávacím dopisu totiž musí být uveden postup pro řešení daného technického problému i možnost nahlásit změnu vlastníka, aby se tato důležitá informace dostala ke správné osobě. Každý majitel ojetého vozu by se však o aktuální svolávací akce měl alespoň jednou za čas zajímat sám, protože ověření vypsaných opatření je jednodušší, než se na první pohled může zdát.

Jak vyhledat platnou svolávací akci

V Česku se o svolávacích akcích můžete dozvědět třeba na nezávislém webu Svolavacky.cz, ale nejlepším možným řešením je využít identifikační číslo VIN svého vozu a obrátit se s ním na výrobce. Většina automobilek má vlastní online formulář, kde zadáte VIN a ověříte aktuální kampaně. K tomu se můžete dostat jednoduchou cestou – do internetového vyhledávače stačí napsat značku vozu se slovním spojením „svolávací akce“.

Nejvhodnějším řešením, jemuž se při zjištění vyhlášené „svolávačky“ stejně nevyhnete, je kontaktování autorizovaného servisu. Stačí zatelefonovat do libovolného značkového servisu a přijímacímu technikovi sdělit VIN vozu, aby svolávací akci ověřil. Pokud nějakou potvrdí, rovnou se můžete objednat na termín provedení. Absolvování těchto servisních akcí sice není povinné, avšak vždy jsou zdarma a bez omezení času na vyřešení nebo maximálního stáří vozu.

Veškeré náklady na výrobu vždy platí výrobce vozidla, aniž by stále musel disponovat platnou tovární nebo přikoupenou zárukou. Automobilkou požadované zásahy se zpravidla týkají drobných závad nebo preventivních oprav. Závažnost problému a potenciální rizika při dalším používání vozu vždy raději konzultujte se servisem, ale pokud jde o rizikovou komplikaci – např. nebezpečné airbagy Takata nebo problémy s brzdami a řízením – nikdy zbytečně neváhejte s provedením opravy a vůz raději dočasně odstavte.

Absolvování svolávací akce si vždy nechte zaznamenat do servisní knížky a uschovejte si protokol o provedení opravy, protože se to bude hodit pro vlastní evidenci i jako potvrzující doklad při pozdějším prodeji vozidla.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Úleva pro řidiče: Starší auta nebudou muset na technickou kontrolu každý rok

Problémy řeší Peugeot i Ferrari

Po celém světě se už několik let řeší obrovská svolávací akce kvůli rizikovým airbagům Takata, týkající se více automobilek, ale pravidelně se objevují i další kampaně. Od začátku letošního prosince je jich minimálně pět nových, které vám přinášíme v rychlém přehledu.

Celkem 488 vozů modelu Opel Corsa musí do servisů kvůli riziku neaktivace airbagu spolujezdce při dopravní nehodě. Ford svolává 1 007 389 vozů modelových řad Mustang, Explorer a Bronco kvůli vynechávání vstřikování paliva při vysokých teplotách. Peugeot zase svolává 95 767 kusů SUV 3008 a 5008 z důvodu možného chybějícího šroubového spojení mezi kulovým kloubem a ramenem, což může způsobit ztrátu ovladatelnosti.

Problémy se přitom nevyhýbají ani výrobcům luxusních a sportovních aut. Bentley v současnosti řeší svolávací akci 50 vozů modelů Continental GT, Continental GTC a Flying Spur kvůli nesprávnému upevnění vysokotlakého palivového čerpadla k motoru, což může vést k úniku paliva a požáru. Italské Ferrari pak zase trápí nevyhovující utažení přívodního potrubí mazacího systému turbodmychadla s rizikem úniku oleje a požáru na supersportech 296 GTB a 296 GTS.