Letecká společnost Smartwings chce požádat stát o pomoc se získáním 900 milionů korun na svou záchranu. Mělo by se tak stát prostřednictvím úvěru přímo od státu nebo vládní garance za komerční půjčku. Akcionáři Smartwings se na valné hromadě dohodli, že sami do aerolinek vloží skoro miliardu korun.
Stát by v aerolinkách výměnou za finanční injekci získal místo v dozorčí radě, ale také možnost do budoucna ovlivňovat strategii firmy, uvedl server Lidovky.cz. Akcionáři se prý také dohodli, že z cizích zdrojů potřebují získat 1,8 miliardy a k tomu polštář v objemu alespoň 500 milionů korun pro případ, že by přišla druhá vlna koronavirové nákazy a firma by opět musela přerušit provoz.
„Jestliže bude CITIC investovat, tak primárně proto, aby pomohl vládě, která Smartwings označila za strategicky důležitou společnost pro Českou republiku,“ uvedl pro Lidovky.cz Jaroslav Tvrdík, který v česku zastupuje čínskou společnost CITIC. Ta, respektive čínské ministerstvo financí, je konečným držitelem necelých padesáti procent akcií ve Smartwings, a to skrze společnost Rainbow Wisdom Investments, jež má vlastníka registrovaného na Britských panenských ostrovech.
Nyní je na tahu vláda, která bude návrh akcionářů Smartwings posuzovat. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) dlouhodobě tvrdí, že v případě státní pomoci připadá v úvahu v první řadě půjčka nebo bankovní záruka. Majetkový vstup do aerolinek je podle něho až poslední možností.
Kovanda: Pomoc státu Smartwings je nutná
„Podle mého názoru akcionáři Smartwings udělali gesto, které šance na vládní pomoc aerolinkám zvýší. Jsem také přesvědčen, že specifická pomoc pro firmy tohoto typu je nutná, protože když zachraňujeme živnostníky, měl by stát pomoci i takovým společnostem typu Smartwings,“ řekl CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Czech Fund. Kovanda rovněž uvedl, že kdyby nepřišel koronavirus, a vláda tak nemusela přijmout protiepidemická opatření, Smartwings by nejspíše fungovaly dále a dosahovaly by zisku. „Kdo nyní posoudí, koho zachránit a koho ne, když firmy nesměly být v provozu?“ ptá se Kovanda.
Zvažovaná vládní pomoc letecké společnosti, která také vlastní ČSA, budí vášně. Nejvíce se diskutuje o tom, zda jsou Smartwings strategickou firmou a zda jí jako takové mají pomáhat daňoví poplatníci. Filip Matějka, ekonom CERGE-EI, v pořadu televizní stanice CNN Prima NEWS 360° Pavlíny Wolfové odmítl, že by Smartwings takovou společností byly. Generální ředitel Smartwings (a jeden z jejich akcionářů) Roman Vik naopak požadavek aerolinek dlouhodobě hájí tím, že stávající vládní programy na podporu firem nejsou pro Smartwings dostačující.