Co jednou státu vadí, mu je jindy jedno. I tak lze interpretovat vyhýbavé odpovědi ministerstev průmyslu, financí a dopravy k majetkové struktuře letecké společnosti Smartwings. Té totiž podle dokumentů, jež redakci CNN Prima NEWS poskytl pirátský poslanec Jan Lipavský, skoro dvě třetiny akcií končí v jurisdikci zemí, které lze označit za daňové ráje.
Pro vysvětlení rozporu v přístupu státu k firmám s netransparentní vlastnickou strukturou je nutné se vrátit do října roku 2017, zhruba týden před volby do Poslanecké sněmovny. Tou dobou českou politickou scénou začala cloumat kauza lithium kvůli narychlo podepsanému memorandu o porozumění mezi českým státem a australskou těžařskou společností European Metals Holdings (EMH). Za českou stranu dokument stvrdil tehdejší ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD).
EMH měla prostřednictvím své dceřiné společnosti Geomet výhledově těžit lithium na krušnohorském Cínovci. Poslanci ale vládu skrze usnesení vyzvali, aby memorandum vypověděla, a to kvůli nejasné majetkové struktuře EMH. Ta přiznala, že sídlí na Britských panenských ostrovech, které platí za jeden z daňových rájů. Havlíčkův nástupce Tomáš Hüner (za ANO) memorandum v březnu 2018 vypověděl s odůvodněním ukončit různé spekulace a dezinterpretace, podle kterých by zisky z těžby lithia mohly mizet právě v daňových rájích.
Obraťte se na kolegy aneb snad odpoví někdo jiný
V případě společnosti Smartwings ale tři ekonomické rezorty české vlády nejasnou majetkovou strukturu neřeší, přestože si firma říká o tučnou finanční výpomoc z peněz daňových poplatníků. „Obraťte se, prosím, na ministerstvo dopravy. Díky a pěkný víkend,“ odpověděla mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Miluše Trefancová na dotaz redakce CNN Prima NEWS, zda je úřadu známo, že nejvýznamnější akcionář aerolinek Rainbow Wisdom Investments má majitele registrovaného na Britských panenských ostrovech.
Ptali jsme se také na to, zda tato skutečnost změní ochotu vlády poskytnout společnosti Smartwings pomoc ať už v podobě přímé vládní půjčky, nebo jako garanci za úvěr poskytnutý některou z komerčních bank. Oba dotazy jsme směřovali na ministerstvo dopravy (jak nám doporučilo MPO), ale i na ministerstvo financí. Rezort dopravy a financí totiž podle vyjádření šéfa Smartwings v pořadu 360° Pavlíny Wolfové televizní stanice CNN Prima NEWS vedou s aerolinkami jednání na úrovni expertní komise, kde jsou zástupci akcionářů i obou zmíněných ministerstev.
„Ministerstvo financí se obecně jednání o pomoci Českým aeroliniím nebrání. Žádný aktivní kontakt ale zatím neprobíhá. Potenciální pomocí státu ČSA/Smartwings se zabývá primárně ministerstvo průmyslu a obchodu. Pro bližší informace doporučujeme se obrátit právě na tento resort. A jelikož se ministerstvo financí nezabývá pomocí uvedené společnosti, nezabývá se ani její majetkovou strukturou,“ sdělil redakci CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva financí Zdeněk Vojtěch.
Nespekulujme, říká rezort dopravy
Vyhýbavou odpověď na otázku majetkové struktury aerolinií Smartwings obdržela CNN Prima NEWS také od ministerstva dopravy. „Jak již zaznělo i při interpelacích v Poslanecké sněmovně na toto téma v minulém týdnu, tedy pokud by někdy vůbec byla na stole varianta kapitálového vstupu, tak jedině stoprocentní, a v takovém případě by už žádní vlastníci nebyli. Zatím však není rozhodnuto o žádné formě pomoci Smartwings, a proto je předčasné spekulovat o vlastnické struktuře nebo sídle majitelů,“ uvedl mluvčí rezortu dopravy František Jemelka.
Z dokumentů, které má CNN Prima NEWS k dispozici, vyplývá, že společnost Rainbow Wisdom Investments, jíž patří 49,9 Smartwings, je v majetku firmy Hengxin Enterprises Limited registrované na Britských panenských ostrovech. Dalších asi 12,5 procenta akcií pak spadá pod křídla společností JADA Investments a NEVILLE Investments registrovaných v Nizozemí, v nichž mají mít podíl Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Zbývající akcie vlastní Jiří Šimáně, Jaromír Šmejkal, Roman Vik a Lenka Viková – ať už přímo, nebo prostřednictvím dalších firem registrovaných v České republice.