
Truchlení za oběti, soudržnost i zvýšený zájem o zbraně. Útok v Hradci Králové hýbe společností
Sbohem, tři slavná písmena. V sobotu 26. října 2024 končí po 101 letech existence ČSA. Místo samostatné letecké společnosti se stávají pouze značkou v portfoliu skupiny Smartwings. Pro Miloše Kvapila to znamená nesmírnou bolest: U ČSA strávil téměř 40 let, z toho pětadvacet jako pilot, později mimo jiné coby viceprezident. Pro CNN Prima NEWS svolil být průvodcem po příběhu kdysi tak hrdého rodinného stříbra.
Google má novou funkci pro cestovatele a šetřílky v jedné osobě. Do svého vyhledávače letů přidal možnost najít nejlevnější spojení do vysněné destinace. Novinka ulehčí hledání a plánování nejlacinějších cest do mnoha různých koutů světa. Nový způsob, jak obejít algoritmy, objevili také internetoví tvůrci na sociální síti TikTok.
Německé aerolinky Lufthansa ve středu kvůli stávce palubního personálu odřekly z Mnichova a do Mnichova na 400 letů, včetně spojů s Prahou. Problémy se zrušenými lety a návazností spojů dolehly na 50 000 cestujících.
Dostat zpátky peníze za odložený či zrušený let je mnohdy nadlidský úkol. Nespokojení cestovatelé nejčastěji narazí na nepřehledné reklamační formuláře, neochotný personál aerolinek či nekomunikující zákaznickou podporu. Situace, kdy selžou všechny pokusy získat peníze od leteckých společností, mohou překvapivě zachránit banky. Pokud zákazníci kupovali letenky platební kartou, pravděpodobně dostanou své finance zpátky, a to do měsíce. Je ale potřeba splnit několik podmínek.
Startuje dovolenková sezóna a spolu s ní i tradiční cestovatelské stresy. Letecká doprava stále není na původních kapacitách jako před covidovou pandemií, což je místy znát – zatímco lidé vyráží do zahraničí s plnou vervou, letiště mají co dělat, aby vše v podstavu odbavila. Jak ukázaly statistiky, loni to některým šlo mimořádně mizerně. Kde minulý rok docházelo k největším zpožděním a kde se lety přímo rušily? Podívejte se na přehled redakce CNN Prima NEWS.
Obklopila mě téměř tma, neviděl jsem ani motor, ale náhle zahlédl jsem hroty velechrámu sv. Víta. Tak líčil aviatik Jan Kašpar svoji nejslavnější cestu po nebi, první český dálkový let z Pardubic do Prahy v roce 1911. Od narození Jana Kašpara uplynulo 140 let, svět spatřil 20. května 1883. První úspěšný pokus odlepit aeroplán od země učinil v roce 1910 a paradoxně k tomu přispěla splašená kráva. Nad Čechy a Moravou létal pouhé dva roky, aby v březnu 1927 zemřel v neutěšených finančních poměrech. Spáchal sebevraždu, otrávil se benzinovými výpary. Při pohřbu se o tragickém konci nemluvilo a již v roce 1928 Češi postavili aviatikovi první pomník.
Kolony na hranicích Ruska a Gruzie nebo Ruska a Mongolska měří několik kilometrů a ruská letiště se plní mladými muži. Po vyhlášení částečné mobilizace prezidentem Vladimirem Putinem se Rusové v obavách z odvedení na ukrajinskou frontu dávají na útěk. Někteří po zemi, jiní se rozhodli pro letadlo. Jenže vzdušný způsob „preventivní dezerce“ se obrovsky prodražuje.
Dopad západních sankcí na Rusko kvůli invazi na Ukrajině se začíná stále více projevovat. Podle posledních zpráv mají velký problém letecké společnosti, které ze zahraničí odebírají náhradní díly. Piloti tak mají nařízeno své stoje co nejméně opotřebovávat. Například tím, že nebudou tak prudce brzdit. Spořit se má také na palivu. Jenže i přes všechna pravidla se Rusko nejspíše dostane do fáze, že bez oprav to prostě nepůjde.
Chaos na letištích pokračuje. Oživení cestovního ruchu se po covidové pauze potýká s velkými logistickými problémy. Letiště po celém světě hlásí kritický podstav, turisté pak zmatky při přestupech, zpožděné spoje i zrušené lety. Kde byste měli očekávat největší komplikace? Redakce CNN Travel získala data od analytické společnosti FlightAware a poskládala aktualizovaný žebříček deseti nejhorších letišť letošní sezóny.
Letištní terminály přeplněné turisty nejsou jediný problém, kterému během vrcholící turistické sezóny letečtí přepravci čelí. Na trhu vedle personálu odbavovacích přepážek se totiž začíná kriticky nedostávat také mechaniků. Podle odhadů společnosti Boeing bude během dvou následujících dekád zapotřebí dalších 626 tisíc mechaniků po celém světě.
Dostat zpátky peníze za odložený či zrušený let je mnohdy nadlidský úkol. Nespokojení cestovatelé nejčastěji narazí na nepřehledné reklamační formuláře, neochotný personál aerolinek či nekomunikující zákaznickou podporu. Situace, kdy selžou všechny pokusy získat peníze od leteckých společností, mohou překvapivě zachránit banky. Pokud zákazníci kupovali letenky platební kartou, pravděpodobně dostanou své finance zpátky, a to do měsíce. Je ale potřeba splnit několik podmínek.
Ministerstvo dopravy Spojených států opět zatlačilo na letecké společnosti, aby rodinám usnadnily společné sezení na palubě letadel i bez příplatku. Reagovalo tím nejen na rozmáhající se „doplatkový trend“ aerolinií, ale také na více než 500 souvisejících stížností od pasažérů, které za posledních pět let obdrželo. Informoval o tom zpravodajský web ABC News.