Finanční požadavky Smartwings nemusí být konečné, varuje expert. Ať rozhodne trh

Smartwings

360° - 27.5. v 21:41

Stěžejním tématem středečního vydání pořadu 360° byl osud letecké společnosti Smartwings. Promluvil šéf aerolinek Ryanair Michael O´Leary, reagoval generální ředitel Smartwings Roman Vik a situaci na trhu letecké dopravy rozebrali také Petr Kováč, Filip Matějka a Michal Požár.

„Jsme druhá největší aerolinka obsluhující pražské letiště a už nějakou dobu jednáme o tom, abychom mohli do Prahy létat ve větším objemu. Praha je skvělá destinace. Máme 4 miliardy dolarů na účtech, abychom dokázali ekonomickou krizi přežít. O peníze od vlády jsme nežádali a nemáme o ně ani zájem.“ To jsou slova šéfa letecké společnosti Ryanair Michaela O´Learyho, která zazněla v rozhovoru s Pavlínou Wolfovou, moderátorkou pořadu 360 stupňů.

„Nenechte se obalamutit aerolinkami, které žádají o finanční podporu,“ vzkazuje O´Leary vládě. Stát by měl své peníze namísto záchrany leteckých společností použít raději na zdravotnictví, kde personál bojuje v první linii s koronavirem. Pokud se ale už stát rozhodl pomáhat, měl by tak činit stejnou měrou všem. „Snižte daně, snižte letištní poplatky, to funguje plošně. Nedávejte peníze aerolince jen proto, že si myslí, že zkrachuje,“ řekl také šéf Ryanairu.

O´Leary neříká celou pravdu, kontroval šéf Smartwings

„Já si pana O´Learyho vážím, vybudoval velkou firmu, měl by ale ve své argumentaci říkat celou pravdu,“ opáčil generální ředitel Smartwings Roman Vik, který byl přítomen ve studiu CNN Prima NEWS. Podle něho si i Ryanair na vládní pomoc sáhl, a to ve Velké Británii v rámci programů na podporu firem, které byly koronavirovou krizí zasaženy. „Ryanair dokonce není britskou, ale irskou společností,“ dodal Vik s tím, že Česká republika podpůrné programy, na které by společnost Smartwings dosáhla, nenabízí. „Pokud bychom žádali od státu šedesátiprocentní kompenzaci mezd pro naše piloty, dostali bychom se někam na devadesát tisíc. Jenže pomoc je v rámci programu Antivirus zastropovaná na 29 tisících,“ předložil Vik jeden z argumentů, proč aerolinka žádá od státu pomoc mimořádnou.

Debata se následně stočila k tomu, nakolik je Ryanair schopen případně převzít kapacity po Smartwings v případě insolvence. Michael O´Leary totiž uvedl, že jeho společnost by Smartwings lehce nahradila. „Pro Ryanair by samozřejmě bylo výhodné převzít náš podíl na obsluze Letiště Václava Havla. Jenže je třeba počítat s tím, že bude létat jen na nejvíce ekonomicky výhodných linkách, že nekooperuje s tuzemskými cestovními kancelářemi, a že to rozhodně není žádný princ na bílém koni, který by zachránil tuzemský letecký trh,“ namítl Vik.

Stejný pohled nabídl místopředseda vlády a dvojitý ministr Karel Havlíček (za ANO). „Ze strany Ryanairu jde jen o marketing, to je o něm všeobecně známo. Tuto rétoriku používá na adresu všech, kteří dostávají státní pomoc. Je třeba si ale uvědomit, že pokud Smartwings nahradí, bude létat jen tam, kam se mu to vyplatí a ne tam, kam chtějí naši turisté,“ řekl Karel Havlíček v předtočené reakci.

Jednání se státem probíhají

Z úst Pavlíny Wolfové padl také dotaz na dosavadní objem financí, které do záchrany Smartwings již vložili její akcionáři. Tedy Roman Vik, Jiří Šimáně, Jaromír Šmejkal a především čínskou vládou vlastněná společnost CITIC Group, jíž ve Smartwings patří necelá polovina akcií. „Za české akcionáře do Smartwings putovalo už 600 milionů korun,“ řekl Vik. Jakou sumou pozici aerolinek posílila společnost CITIC ale neuvedl. „To není otázka pro mě,“ dodal.

Vik také zopakoval, že nejvhodnější formou státní pomoci by byla záruka za bankovní úvěr nebo půjčka od vlády. Na otázku, čím by naopak Smartwings ručily daňovým poplatníkům, že peníze vrátí, Vik odpověděl, že akciemi společnosti. Stát by prý navíc měl možnost kontrolovat, jak je s poskytnutými penězi naloženo a že skutečně budou využity na to, aby firma přežila situaci, do které se nedostala vlastní vinou. Generální ředitel Smartwings ale také připustil, že se finanční požadavek, který vyčíslil na 2,5 miliardy korun, může změnit. Společnost totiž už během června bude obnovovat své letecké linky, což finanční kondici firmy vylepší. Smartwings momentálně vedou oficiální jednání se státem prostřednictvím expertních komisí a na výsledek prý trpělivě čekají. „S bankami zatím nejednáme, protože nemáme tu státní záruku,“ uzavřel Roman Vik.

2,5 miliardy není konečná suma, tvrdí analytik

V diskusi pokračovali další pozvaní hosté, kteří se zamýšleli nad možnými důsledky, pokud by Smartwings padly a na jejich místo přišel Ryanair nebo jiná letecká společnost. „Já jsem z vyjádření Michaela O´Learyho nadšen, protože se díky vašemu rozhovoru s ním ukázalo, že letecký trh je skutečně konkurenční a Smartwings nejsou strategickou společností,“ řekl ekonom Filip Matějka. Podle něho by bylo daleko lepší, kdyby stát pomáhal Letišti Václava Havla a ne konkrétním aerolinkám. „Například v navyšování přepravní kapacity, aby se Letiště Václava Havla brzy dostalo na předkrizový objem odbavených cestujících,“ dodal.

Jiný názor měl analytik společnosti EY Petr Kováč, podle něhož není Ryanair schopen kapacity Smartwings převzít. Sám se totiž nachází v situaci, kdy teprve obnovuje své lety, a pokud by Smartwings zkrachovaly, Ryanair je plně nikdy nenahradí. „Od pana O´Learyho je to jen taková proklamace,“ řekl.

Podle Michala Požára, analytika leteckého trhu a někdejšího člena dozorčí rady Českého aeroholdingu, by o přežití aerolinek měl rozhodnout trh. Požár je přesvědčen, že 2,5 miliardy korun, které Smartwings pro svou záchranu požadují, je příliš malá částka. „Taková aerolinka se zachraňuje za šest, osm, možná deset miliard. Těch 2,5 miliardy nepovažuji za konečnou částku,“ řekl. Všichni hosté se ale shodli, že stát by měl o řešení rozhodnout co nejdříve.

Tagy: