Jak získat zpět peníze za zrušený let? Musíte splnit tři podmínky, hlavní roli hrají banky

Zrušený let

Zpoždění letadel

Dostat zpátky peníze za odložený či zrušený let je mnohdy nadlidský úkol. Nespokojení cestovatelé nejčastěji narazí na nepřehledné reklamační formuláře, neochotný personál aerolinek či nekomunikující zákaznickou podporu. Situaci, kdy selžou všechny pokusy o vrácení platby, mohou překvapivě zachránit banky. Pokud zákazníci kupovali letenky platební kartou, pravděpodobně dostanou své finance zpátky, a to do měsíce. Je ale potřeba splnit několik podmínek.

Podle Úřadu pro civilní letectví má každý cestující se zrušeným letem nárok na kompenzaci ve výši pořizovací ceny letenky nebo na náhradní let. V některých situacích si mohou také nárokovat odškodnění podle délky cesty. Dostat zpátky peníze od aerolinek ovšem není tak jednoduché. Obzvlášť nízkonákladové letecké společnosti mnohdy dělají vše, aby lidem cestu za kompenzací ztížily. Někdy si přehazují cestující mezi různými infolinkami, jindy nekomunikují vůbec.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Česko čeká slunečný týden, ale i bouřky. Podívejte se, kdy teploty vyletí k tropickým třicítkám

Existuje ale i nepříliš známý způsob, jak své peníze dostat zpátky relativně rychle. Pokud si zákazníci koupili letenky platební kartou, mohou si svým bankám říct o tzv. charge back. O ten může majitel požádat vždy, když nedostal službu, za kterou zaplatil. Typicky to je právě zrušený let, pochopitelně ze strany letecké společnosti.

Nejčastěji se charge back používá třeba u nákupů z podvodných e-shopů, případně pokud zákazník omylem uskuteční platbu dvakrát. Peníze se poté mohou vrátit zpět na účet v řádu několika týdnů. Samotná služba je v drtivé většině bankovních institucí v ČR sice zdarma, je ale zároveň nenároková.

Chcete peníze zpět? Musíte splnit tři podmínky

„Standardní lhůta je 30 dní. Co se týče úspěšnosti žádostí, které přijímáme, tak jsme zhruba na 85 procentech,“ podotkl Patrik Madle, mluvčí ČSOB. „Nemusí se vždy podařit peníze získat zpět, protože se charge back řídí pravidly karetní společnosti – v našem případě Mastercard,“ doplnila pro CNN Prima NEWS mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Pokud se nespokojený cestovatel rozhodne pro charge back za zrušený let, musí nejprve splnit několik podmínek.

„Pro využití služby je nezbytné, aby klient za letenky platil platební kartou. Dále je důležité, aby jeho let byl zrušen ze strany letecké společnosti. Rovněž budeme potřebovat doložit, že se klient nejdříve pokoušel získat sám peníze za zrušený let od letecké společnosti – může postačit například e-mailová korespondence,“ přiblížila.

„Pokud jsou všechny tři podmínky splněny, může nám klient napsat nebo zavolat. My pak zadáme reklamaci prostřednictvím charge backu. V případě, že bude reklamace karetní společností uznána, získá klient zpět celou částku,“ dodala Pokorná. Podle ní Češi službu hojně využívali například na začátku koronavirové pandemie, kdy se naráz zrušilo velké množství letů.

Za všech okolností nicméně zástupci bankovních společností doporučují nevzdávat komunikaci s aerolinkami. „Klient vždy musí nejdříve kontaktovat prodejce. Neuspěje-li u něj, teprve pak přistupujeme my k refundaci platby,“ potvrdil Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

Je ovšem namístě zdůraznit, že v případě charge backu cestující přijdou o nárok na další dodatečné odškodnění, které jim podle pravidel civilního letectví náleží. Ve výsledku tak dostanou „jenom“ původní zaplacenou částku.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nejoblíbenější letní dovolená Čechů opět podraží. Kolik stojí drink nebo pizza v Chorvatsku?

Tagy: