Jak zlepšit školství? Vzdělávat kantory a ztenčit osnovy, říká bývalý šéf ČEZ

Martin Roman byl hostem pořadu K Věci

K VĚCI, Martin Roman - 1.7. v 09:30

V Česku skončil pandemií poznamenaný školní rok. Jaké benefity přinesla výuka na dálku? A co je na školách špatně a musí se změnit? I o tom hovořil bývalý šéf ČEZ a zakladatel pražského gymnázia PORG Martin Roman s moderátorkou Marií Bastlovou v pořadu CNN Prima NEWS K věci.

Podle Romana se kvalita distanční výuky během koronavirových opatření napříč školami výrazně lišila. Záleželo primárně na osobní invenci učitele. „Někteří učitelé odpřednášeli i 50 procent hodin a stálo je to více energie než normálně. Jiní posílali domácí úkoly třeba jednou za měsíc,“ popsal pro CNN Prima NEWS.

Zakladatel pražského gymnázia PORG, který sám nyní studuje na univerzitě ve Velké Británii, řekl, že kupříkladu on-line zadávání a odevzdávání domácích úkolů bude jeho škola praktikovat i po konci pandemie.

Podle něj žákům v Česku prospěla zředěná výuka, v běžném provozu se děti musí naučit až příliš mnoho učiva. „Všichni mají dobrou vůli naučit studenty co nejvíce. Jenže ve finále je nenaučíme skoro nic. Abychom si něco dokázali dlouhodobě osvojit, musíme to v praxi pětkrát až šestkrát použít, což je při objemu dnešního učiva nemožné,“ sdělil Roman a dodal: „Největší problém je ve společenských a přírodních vědách. Učitelé mají encyklopedické znalosti, na kterých je nikdo nemůže nachytat. Nechtějí opouštět pevnou půdu.“

Učební osnovy by se podle Romana měly výrazně ztenčit a změnit. „Když máte třídu a v ní dvě děti budou možná dělat přijímačky na medicínu, tak není důvod, aby s tím zbytek studentů ztrácel čas,“ řekl.

Sporná prestiž víceletých gymnázií

V pořadu K věci se zakladatel pražského gymnázia PORG vyjádřil také k otázce víceletých gymnázií. „Nejsem odpůrce gymnázií, jen si myslím, že není pro školství efektivní, když někde odchází ze základních škol i třicet procent dětí. Zbytek je pak obtížné učit. Kdyby například odešlo jen jedno dítě, ostatní rodiče by neměli potřebu děti dávat pryč,“ myslí si Roman.

Řešením je podle něj transformace konceptu gymnázií tak, aby se na ně dostávalo jen několik nejlepších studentů z každé třídy. V praxi takový systém podle Romana funguje ve Velké Británii.

Tagy:
Velká Británie ČEZ CNN Prima NEWS Marie Bastlová K věci Martin Roman Česko První obnovené reálné gymnázium