Santa Claus je pro mladé Brity příliš bílý, příliš heterosexuální a příliš mužský. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura YouGov. Část z nich by neměla problém, kdyby byl Otec Vánoc vyobrazován i s jasnějšími blízkovýchodními rysy, případně jako žena. Hlasování o tom, jak by měla vypadat tradiční vánoční postava, vzniklo v reakci na virální norskou reklamu, v níž se Santa Claus líbá s mužem.
O popularizaci Santy jakožto staršího muže s huňatým plnovousem a červeným oblekem se postaraly mimo jiné reklamy společnosti White Rock a Coca Cola už v první polovině minulého století. Prapůvodní vánoční kampaň druhé jmenované firmy odstartovala v 30. letech a postupně se probojovala i do zbytku světa. Nejrozšířenější podoba Santy Clause ale podle mladých Britů uzrála ke změně.
Průzkum společnosti YouGov ukázal, že podle 60 % osob ve věku 18 až 24 let je přijatelné, aby byl Santa Claus homosexuál. Jednoznačnou podporu našel homosexuální Santa mezi lidmi, kteří se sami přihlásili k sexuálním menšinám – pro bylo 76 % oslovených. Největší odpor panoval mezi britskými respondenty nad 65 let. Pokud se zahrnou všechny oslovené věkové kategorie, proti bylo 41 % lidí, pro pak 39 %.
Přibližně polovina respondentů oceňuje Santu s kořeny v etnických menšinách, především z Blízkého východu. Podle webu Daily Mail je to možná reference k původu svatého Mikuláše, který měl žít v dnešním Turecku. Přibližně 45 % oslovených od 18 do 24 let by nemělo problém ani s tím, kdyby byl Santa Claus ženou, třebaže tento názor byl v ostatních kategoriích spíše v menšině.
Respondenti ve Spojeném království byli méně otevření nebělošskému Santovi než v případě USA. Tam dvě třetiny dotázaných v podobném průzkumu uvedly, že by rády Otce Vánoc černé pleti. Zhruba 60 % z nich se dále nebránilo Santovi asijské nebo blízkovýchodní národnosti.
„Výsledky odrážejí širší soubor postojů k provádění změn u pevně zavedených popkulturních postav. Naznačuje to, že názor na Santu se netýká pouze postavy jako takové,“ uvedl Matthew Smith, vedoucí oddělení datové žurnalistiky společnosti YouGov.