Do voleb zbývají pouhé dva měsíce a po ČSSD jako by se slehla zem. Zatímco Andrej Babiš (ANO) už dva týdny horlivě rozdává knihy a zmrzlinu, Ivan Bartoš a Vít Rakušan brázdí každý kout Česka a koalice Spolu v čele s Petrem Fialou (ODS) rozjela maraton letních kin, členové sociální demokracie jsou na dovolené. Podle nich není kam spěchat. Kampaň prý rozjedou až koncem srpna. Zatím voličům musí stačit pár grafických tabulek na Facebooku.
Takřka jediné místo, kde je v posledních dnech možné aktivitu ČSSD zaznamenat, představují sociální sítě. Tam strana začátkem srpna rozjela jednoduchou grafiku v podobě vizuálů, ve kterých konfrontuje své politické soupeře třeba tím, jak vedou kampaň, zatímco ČSSD nevede žádnou.
Raději zmrzku 🍦 nebo spravedlivé důchody 🤔 To je, oč tu běží 👇🏻
Posted by Sociální demokracie on Saturday, August 7, 2021
Pokud ale hledáte fotky z kontaktní kampaně nebo jste v první půlce srpna chtěli s někým z vedení jako novinář mluvit, narazili jste. Většina členů vedení i poslanců měla dovolenou. Tu si vybral i šéf strany a lídr ve Středočeském kraji Jan Hamáček. Redakci odepsal, že strana nedělá kampaň jako ostatní.
„Dělat kampaň jako ostatní, znamená ztratit se v průměru. Touto cestou nejdeme. Naši kandidáti jsou samozřejmě v ulicích, akorát se tím nechlubíme jako ostatní, protože mluvit s lidmi nám přijde přirozené,“ odpověděl CNN Prima NEWS šéf ČSSD Jan Hamáček na dotaz, proč nejsou on ani jeho kolegové vidět v ulicích.
Hamáček: Děláme kampaň jinak
Důležité je podle něj především upozorňovat na to, co se ČSSD dosud povedlo. „Zatímco kolegové z ANO a od Pirátů se v ulicích hádají, kdo má lepší zmrzlinu, zatímco paní Pekarová Adamová hodlá do ČR vozit migranty, my jsme prosadili navýšení důchodů pro milion a půl rodičů, kteří vychovávali děti a mají kvůli tomu nižší penze. To je to, o čem je naše politika. Nehoupáme se na houpačkách, nevybíráme nanuky a nehrajeme po ulicích na tahací harmoniku, abychom přilákali pozornost. Děláme kampaň jinak,“ doplnil Hamáček.
Pokud bychom byť jen z části přistoupili na to, že členové ČSSD v terénu skutečně jsou, nabízí se otázka, proč, když se to žádný z jejich voličů nemá předem skrze sociální sítě nebo média šanci dozvědět.
Dovolenou si v první půlce srpna vybrala i ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová, která povede pražskou kandidátku strany. Ta si na rozdíl od předsedy i během ní našla čas na krátký hovor.
Maláčová z dovolené: 22. srpna startujeme, není to pozdě
„Jsem na dovolené, vracím se v sobotu a pak okamžitě nastupuji do kampaně. Koncept kampaně máme a celostátně ji zahajujeme 22. srpna a vše představíme,“ řekla krátce na dotaz, proč není ČSSD vůbec vidět.
Konec srpna je podle ní i dalších oslovených členů na start kampaně ideální. „Není to pozdě. Měli jsme jiné priority, a to bylo dodělat práci ve vládě. Rozhodli jsme se prostě dělat to, co je naše práce, tedy dokončit zákony, pracovat ve vládě a připravit se na případnou další vlnu koronaviru. Víte, že situace může být všelijaká. Resorty ČSSD jsou připravené, stejně jako minulý rok. Za nás je úplně všechno hotové. Pak teprve, když se dotáhla legislativa, tak jsem vyrazila načerpat síly na 55 dní velmi intenzivní kampaně,“ hodnotí svou práci před dovolenou Maláčová.
Kontaktovat se redakci nepodařilo hned několik vrcholných představitelů strany – mezi nimi například lídra v Moravskoslezském kraji a ministra kultury Lubomíra Zaorálka, telefon nebral ani lídr na jižní Moravě a místopředseda strany Roman Onderka. K zastižení nebyla ani jeho dvojka a poslankyně Kateřina Valachová.
„Omluva, mám dovolenou,“ napsal také jen krátce lídr Královehradeckého kraje a poslanec Jan Birke. Zastihnout se podařilo naopak jihočeského lídra a rovněž poslance Ondřeje Veselého. Ani on ale nemá pocit, že by ČSSD nějak zaspala a kampaň podcenila.
Veselý: Kampaň v létě jsou vyhozené peníze
„Moje zkušenost z předchozích kampaní je taková, že to, co se odehraje během prázdnin, v podstatě ztrácí velkou míru relevance. Do voleb je ještě daleko. Kdybychom byli vidět teď, ale za dva měsíce ne, tak by to pro nás bylo horší,“ řekl CNN Prima NEWS Veselý.
Strana se podle něj aktuálně soustředí právě na grafiky pro sociální sítě a kontaktní kampaň se chystá. „Připravujeme grafiky a budeme mít plakáty, které budeme vylepovat po obcích. V rámci toho budeme dělat i kontaktní kampaň. Připravujeme i volební noviny i klasická setkávání s občany. Dále plánujeme něco ve spojení s odboráři, které máme na kandidátce. Domlouváme se se zástupci odborů z fabrik na jihu Čech, že vždy při výměně směn zřídíme stánek poblíž fabriky a tam budeme komunikovat se zaměstnanci,“ dodal Veselý k tomu, jak bude vypadat kampaň konkrétně v jižních Čechách, která odstartuje jen pár dnů po té celostátní, a to 26. srpna.
Dochází ČSSD finance?
Dlouhodobě se hovoří o tom, že ČSSD na tom není dobře ani co se týče financí. I proto je podle Veselého třeba více rozmýšlet, do čeho peníze půjdou.
„Musíme víc uvažovat o tom, jak peníze vynakládáme, a teď je dávat na objíždění regionů, jsou prostě vyhozené peníze. Neříkáme, že neděláme kampaň, ale děláme ji tak, jak je srozumitelné nebo tak, jak se hodí na toto období,“ doplnil Veselý. Podpořil i Hamáčkův argument o tom, že jejich lidi v ulicích jsou a běžně se s lidmi vídají, jen to není úplně vidět.
Není zřejmě nikdo, kdo by politikům upíral nebo vyčítal zaslouženou dovolenou, ale u strany, která balancuje na hranici zvolitelnosti do Poslanecké sněmovny a historicky bojuje s nejnižší popularitou, by se očekávalo, že kampaň povede minimálně na 100 procent.
Zda se ČSSD tato forma kampaně skutečně vyplatí, nebo strana spíš zásadně zaspala, bude jasné už druhý říjnový víkend, kdy lidé vyrazí k volbám a straně, která společně s Andrejem Babišem sedm let vedla tuto zemi, vystaví účet.