Druhá vlna koronakrize a opětovné uzavření kamenných prodejen drasticky prohloubily ztráty na českém trhu ojetých automobilů. Výsledkem je meziroční propad obratu o více než 48 miliard korun. Kvůli malému objemu prodejů stoupla také průměrná cena automobilů z druhé ruky. Na oblibě nabral on-line obchod.
Celkem se na trhu zpeněžilo o 195 tisíc aut méně než minulý rok, což je pokles o 46 %. Vyplývá to z datových analýz auto tržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), které díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu.
Podobně tristní období zažívají i nové vozy, po kterých poptávka také výrazně slábne. Současná krize totiž přinutila většinu lidí peníze spíše spořit, nežli je utrácet. Do módy tak v mžiku vstoupila takzvaná certifikovaná zánovní auta, která jsou zpravidla po prvním majiteli, mají najeto hrstku kilometrů, a přesto vyjdou skoro o třetinu levněji než ta nová.
Auta s rodokmenem
„Moderní programy prodeje ojetých vozů dělají velkou část domácího úkolu za zákazníka. Naše vozy mají prověřený původ a prošly podrobnou vstupní prohlídkou v autorizovaném servisu. Díky tomu přesně víme, co nabízíme, a vědí to i zákazníci,“ vysvětlil výhody jeden z prodejců takových aut Pavel Kašpar webu iDnes.cz a dodal, že výhodou může být třeba trvající tovární záruka na vůz.
„Prodeje v letošním roce se díky posledním měsícům vyšplhaly na 99 procent loňského roku. V červenci a srpnu jsme zaznamenali absolutní prodejní rekordy. Velmi úspěšné bylo také září, kdy jsme prodali téměř 5 000 aut, což bylo meziročně o 45 procent více. Letos se program za první tři čtvrtletí dostal těsně pod hranici 40 000 prodaných ojetých aut a věříme, že dalších 10 000 jich ještě letos prodáme,“ popisuje úspěch Kašpar.
Vzhledem k nedostatečným prodejům, vyšším cenám nových vozů a tlaku automobilek na splnění emisních norem EU opět vzrostla také průměrná cena ojetých aut. Ta během listopadu meziročně stoupla o 4 % na 271 192 Kč. Jen pro představu, v Německu dosáhla loni průměrná cena „použitého“ vozu 16 470 eur, tedy 432 000 Kč. Berme však na vědomí, že u sousedů je průměrná hrubá mzda skoro trojnásobně vyšší než u nás.
On-line prodej jako lék na COVID-19
Spíše pozitivní nárůst zažily on-line prodeje aut. Tento ještě donedávna neobvyklý způsob obchodu si během první vlny otestovali jak prodejci, tak i zákazníci. Během druhé vlny v automotive segmentu nastal znatelný rozvoj digitální transformace a ve srovnání s prvním uzavřením kamenných poboček se prodalo o téměř 3 tisíce aut více, což je nárůst o 129 %. Díky on-line prodeji se podařilo výrazně ulevit i celé lokální ekonomice a zachránit přes 700 milionů korun obratu trhu ojetých vozů.
„Naše data ukazují, že během prvního uzavření poboček v březnu a dubnu se meziročně prodávala průměrně pouhá 3 % aut, nicméně během druhé vlny (říjen a listopad) dosahoval průměr už téměř 9 %. Výsledkem toho byla útrata na trhu ojetých vozů ve srovnání s první vlnou vyšší dokonce o 133 %,“ uvedl Jakub Šulta, CEO on-line autotržiště Carvago.
Nejžádanějšími ojetými automobily v Česku jsou i nadále škodovky, konkrétně tedy modely Octavia, Fabia, Superb a Scala. Oblíbené jsou rovněž vozy značky Volkswagen, Ford či Peugeot.