Druhá vlna koronakrize a opětovné uzavření kamenných prodejen drasticky prohloubily ztráty na českém trhu ojetých automobilů. Výsledkem je meziroční propad obratu o více než 48 miliard korun. Kvůli malému objemu prodejů stoupla také průměrná cena automobilů z druhé ruky. Na oblibě nabral on-line obchod.
Celkem se na trhu zpeněžilo o 195 tisíc aut méně než minulý rok, což je pokles o 46 %. Vyplývá to z datových analýz auto tržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), které díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu.
Podobně tristní období zažívají i nové vozy, po kterých poptávka také výrazně slábne. Současná krize totiž přinutila většinu lidí peníze spíše spořit, nežli je utrácet. Do módy tak v mžiku vstoupila takzvaná certifikovaná zánovní auta, která jsou zpravidla po prvním majiteli, mají najeto hrstku kilometrů, a přesto vyjdou skoro o třetinu levněji než ta nová.
Auta s rodokmenem
„Moderní programy prodeje ojetých vozů dělají velkou část domácího úkolu za zákazníka. Naše vozy mají prověřený původ a prošly podrobnou vstupní prohlídkou v autorizovaném servisu. Díky tomu přesně víme, co nabízíme, a vědí to i zákazníci,“ vysvětlil výhody jeden z prodejců takových aut Pavel Kašpar webu iDnes.cz a dodal, že výhodou může být třeba trvající tovární záruka na vůz.
Stočené tachometry mají nejčastěji německé prémiovky, ale také škodovky
Výběr správného ojetého vozu je mnohdy nadlidským úkolem. Jak kupující, tak prodávající chtějí mít z obchodu zisk. Často tedy dochází k tomu, že zakoupené auto, které je na první pohled zcela v pořádku, se postupem času ukáže jako naprostý „šrot“. Na povrch začnou vyplouvat skryté a někdy i velmi závažné poruchy, jež s sebou přináší vysoké náklady na opravu. V některých případech mohou vyjít dokonce dráž než auto samotné.
„Prodeje v letošním roce se díky posledním měsícům vyšplhaly na 99 procent loňského roku. V červenci a srpnu jsme zaznamenali absolutní prodejní rekordy. Velmi úspěšné bylo také září, kdy jsme prodali téměř 5 000 aut, což bylo meziročně o 45 procent více. Letos se program za první tři čtvrtletí dostal těsně pod hranici 40 000 prodaných ojetých aut a věříme, že dalších 10 000 jich ještě letos prodáme,“ popisuje úspěch Kašpar.
Vzhledem k nedostatečným prodejům, vyšším cenám nových vozů a tlaku automobilek na splnění emisních norem EU opět vzrostla také průměrná cena ojetých aut. Ta během listopadu meziročně stoupla o 4 % na 271 192 Kč. Jen pro představu, v Německu dosáhla loni průměrná cena „použitého“ vozu 16 470 eur, tedy 432 000 Kč. Berme však na vědomí, že u sousedů je průměrná hrubá mzda skoro trojnásobně vyšší než u nás.
Kupujete ojeté auto? Víme, jaká jsou spolehlivá a kterým se naopak vyhnout obloukem
Německá organizace TÜV zabývající se testováním produktů všeho druhu, za účelem ochrany lidí a životního prostředí proti různým nebezpečím, zveřejnila každoroční statistiku „TÜV Report 2021“. Ta odhaluje spolehlivost jednotlivých automobilů počítanou na základě vyhodnocení výsledků technické kontroly vozidel ve všech podnicích TÜV v Německu. Nejlépe si vedly Porsche a Mercedes, nejhůře Dacia. Škodovka si udržela střed tabulky.
On-line prodej jako lék na COVID-19
Spíše pozitivní nárůst zažily on-line prodeje aut. Tento ještě donedávna neobvyklý způsob obchodu si během první vlny otestovali jak prodejci, tak i zákazníci. Během druhé vlny v automotive segmentu nastal znatelný rozvoj digitální transformace a ve srovnání s prvním uzavřením kamenných poboček se prodalo o téměř 3 tisíce aut více, což je nárůst o 129 %. Díky on-line prodeji se podařilo výrazně ulevit i celé lokální ekonomice a zachránit přes 700 milionů korun obratu trhu ojetých vozů.
„Naše data ukazují, že během prvního uzavření poboček v březnu a dubnu se meziročně prodávala průměrně pouhá 3 % aut, nicméně během druhé vlny (říjen a listopad) dosahoval průměr už téměř 9 %. Výsledkem toho byla útrata na trhu ojetých vozů ve srovnání s první vlnou vyšší dokonce o 133 %,“ uvedl Jakub Šulta, CEO on-line autotržiště Carvago.
Nejžádanějšími ojetými automobily v Česku jsou i nadále škodovky, konkrétně tedy modely Octavia, Fabia, Superb a Scala. Oblíbené jsou rovněž vozy značky Volkswagen, Ford či Peugeot.