Podle poradce německého ministra hospodářství přináší elektromobilita automobilovému průmyslu nejen nižší emise, ale i obrovská sociální rizika v podobě masové nezaměstnanosti. Velké automobilky by neměly stále ohýbat hřbet pod diktátem nových emisních norem a jen přihlížet vlastní zkáze.
Automobily s ekologickými pohony jsou zatím příliš drahé, aby si je mohl dovolit každý. Rovnice je tedy vcelku jasná: pokud v blízké budoucnosti nebude existovat jiná alternativa, odbyt nových aut prudce klesne. „Vedle vážných ekonomických potíží automobilek a masivního rozvoje trhu s ojetinami se to neobejde bez negativních následků v sociální sféře, především rostoucí nezaměstnanosti,“ řílá renomovaný německý ekonom Hans-Werner Sinn, poradce německého ministra hospodářství.
Zelený socialismus
Sinn upozorňuje, že automobilový průmysl se dostal do pasti, která se prohlubuje s emisními regulacemi zaváděnými Evropskou unií a tlakem na odstranění spalovacích motorů. „Automobilový průmysl je naším klíčovým průmyslem. Je to zářící jádro hvězdy, kolem kterého se točí a zahřívá zbytek ekonomiky, celý sektor služeb i stát,“ říká německý odborník a předpovídá, že pokud se zhroutí části automobilového odvětví, což už se podle něj v praxi děje, tato hvězda ekonomiky zhasne a s ní i německé hospodářství. Podle Sinna jsou ohroženy miliony pracovních míst.
„Německo je obzvláště silné ve strojírenském průmyslu. A my tuto silnou stránku nyní dobrovolně demontujeme. Jen kvůli orientaci na elektromobily, která nepochází od spotřebitelů, ale je jim uměle vnucována politiky,“ vysvětluje. Podle Sinna jsme dnes svědky diktatury, která však nic neřeší. „Vytváří se tím nový, centrálně plánovaný socialismus. Zelení se někdy skutečně chovají, jako by byli socialisté, pouze natření zeleně. „Je přitom nezodpovědné ohánět se morálkou, když se zde ve skutečnosti hraje o miliony nezaměstnaných,“ argumentuje Sinn.
Automobilky, mobilizujte
Sinn nevidí v násilném přechodu na elektromobily smysl ani přínos pro životní prostředí. K vyřešení problému s klimatem je potřebná zodpovědná politika – „obchodování s emisemi s jednotnou cenou CO2, při níž by každý mohl usilovat o snížení své vlastní uhlíkové stopy“. Přesně od toho jsme ale podle německého ekonoma daleko.
Současnou situaci nazývá „šílenstvím“. Automobilkám doporučuje, aby nevolili cestu rezignace a podvolování se politickému diktátu – což ovšem většina už bohužel na základě skrytých holportů s jednotlivými státy a institucemi dávno činí. „Nestačí se jen přizpůsobovat. Máte i sociální odpovědnost, která pomáhá formovat debatu o tom, co dělá politika,“ uzavírá Sinn.