Kdo může za kolabující dopravu v Praze? Hřib ukázal i na policii, ta jeho obvinění rázně smetla
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Kdo nese odpovědnost za dopravní situaci v Praze?
Hřib na tiskové konferenci řekl, co by mohlo pomoci.
Doprava v Praze kolabuje. Na tiskové konferenci proto ve středu promluvil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Navrhuje například zrychlit opravy nebo sjednotit odpovědnost za koordinaci uzavírek v Praze. Podle opozice ale přišel s něčím, co už bylo v podstatě dávno zavedeno.
Rozkopaná Praha, kolony, kam se podíváš, a řidiči zralí na infarkt. Dopravní situace v hlavním městě je tento podzim jednou velkou katastrofou. „Důvodem je kombinace oprav a omezení na klíčových tazích. Dopravní proud se nám rozlévá po menších uličkách,“ řekl pro CNN Prima NEWS dopravní expert ČVUT Zdeněk Lokaj.
ČTĚTE TAKÉ: Železniční spojení Prahy s letištěm je zas o něco blíže. Stavební úřad se zabývá povolením stavby
Recept na zlepšení dopravy ve středu přednesl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Mělo by jít například o zrychlení vyhotovení zakázek – kritériem pro výběr firmy by měl být i co nejkratší čas zhotovení.
„Přichází s tím, že se má teprve zpracovat analýza, přitom v minulém volebním období jsme soutěžení na délku uzavírky nebo na dobu realizace zavedli,“ namítl Hřibův předchůdce na pozici náměstka pro dopravu a předseda Prahy sobě Adam Scheinherr.
Moc aut nebo špatná koordinace?
Co se týče rozkopané Prahy, hlavní výtka od expertů směřuje ke špatné koordinaci. Ta je podle současného náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba aktuálně roztříštěná. I to byl jeden z bodů, který by měl pomoci dopravě. O uzavírkách totiž podle Hřiba nerozhoduje vždy magistrát.
„O těch drobnějších uzavírkách rozhodují silniční správní úřady na základě doporučení Policie České republiky a o uzavírkách na pražském okruhu rozhoduje Ministerstvo dopravy,“ uvedl Hřib.
Jenže proti tomu se ve středu policie ohradila. „Co se týká uzavírek komunikací v Praze, je rozhodující vždy silniční správní úřad magistrátu, nebo městské části, která v této věci vydává rozhodnutí. Policie se vyjadřuje v souvislosti s uzavírkami pouze z hlediska navrženého dopravního značení nebo vedení objízdné trasy,“ reagoval policejní mluvčí Jan Daněk.
Čtěte také
„Pan Hřib se často vymlouvá na TSK, na policii, na úředníky, na Ministerstvo dopravy. Že za zácpu v Praze můžou všichni kromě něho. Tak proč by potom měl být radní pro dopravu, tak můžeme to místo zrušit? Ušetří se peníze,“ nebral si servítky pražský zastupitel za hnutí ANO Ondřej Prokop.
Argument, že moc lidí jezdí autem, přitom neobstojí. Praha je totiž podle jedné studie město, ve kterém jezdí v procentuálním vyjádření z celé Evropy nejvíce lidí v MHD. Konkrétně je MHD jednou ze dvou nejpoužívanějších možností dopravy pro 69 procent obyvatel. Dalších 43 procent Pražanů volí automobil.
„Je to spíše o vůli a o snaze ty uzavírky nějakým způsobem koordinovat. Není možné, abychom omezili průjezd na hlavním tahu a zároveň omezili i objízdnou trasu,“ dodal Lokaj.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Boj o pokuty z radarů. Obce si chtějí nechat zisky z měření. Koalice argumentuje šikanou řidičů