Boj o pokuty z radarů: Obce si chtějí nechat zisky z měření. Koalice argumentuje šikanou řidičů

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Ve Vimperku radary ročně „vydělají“ miliony.

  • Města se bouří proti rozhodnutí přesunout zisk z radarů do státního rozpočtu.

  • Motoristé se návrhu zastávají.

Více

Obce se dál bouří proti plánům budoucí vlády, která chce, aby pokuty z radarů šly přímo do státního rozpočtu. V sobotu vyzvaly předsedy poslaneckých klubů hnutí ANO, SPD a Motoristů k jednání. Podle některých starostů se musí najít kompromis, jinak na některých místech hrozí konec rychlostních kontrol.

V jihočeském Vimperku měří radary rychlost pět let. Ročně tu překročí rychlost tisíce řidičů a město pak na pokutách vybere kolem osmi milionů korun. Pokud by ale vláda trvala na svých plánech, měření rychlosti by někde mohlo skončit.

ČTĚTE TAKÉ: Turek do hrnku, ne do politiky. Demonstranti v Ostravě protestovali proti Motoristům ve vládě

„Uvidíme, jak to dopadne. Pro nás je důležitá bezpečnost, ale museli bychom řešit, jestli úsekové měření ponecháme,“ řekla CNN Prima NEWS místní starostka Jaroslava Martanová (STAN).

Rychlostní radary už déle než rok hlídají i povolenou padesátku u polikliniky v Ústí nad Labem. Městu vynášejí stovky tisíc ročně. „Ještě bych pochopil, kdyby nám vzali zisk z těch dálničních radarů. Ale ve městě? My tu platíme všechny silnice, na které nám stát nedá ani korunu,“ kroutil hlavou primátor města Petr Nedvědický (ANO).

Čistý zisk z pokut má jít do státního fondu

Radary už od začátku čelí kritice. Řidičům se totiž posílají pokuty už ve chvíli, kdy překročí rychlost o jeden kilometr za hodinu. „Přijde mi neadekvátní kvůli jednomu kilometru řešit překročení na frekventované křižovatce. Je to jenom nástroj, jak tahat z lidí peníze,“ zlobil se pokutovaný řidič Martin Pecháček.

Podle představ budoucí koalice by čistý zisk z pokut měl jít do Státního fondu dopravní infrastruktury, peníze na provoz by obcím zůstaly. „Tím se snažíme demotivovat obce k pastím na řidiče. Radary by měly být jen tam, kde je to potřeba. Jako u škol a podobně,“ vysvětlil místopředseda Motoristů Boris Šťastný.

„Je důležité si vymezit, co to je zisk, jak obce s těmito penězi zacházejí a také jaký má měření rychlosti účel,“ zdůraznila ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Hned nás podrazili, zuří Babiš kvůli akci opozice. Slíbil slušné chování i detaily o Agrofertu