![](https://cdn.administrace.tv/2025/02/14/medium_169/591467364c2c2c0ce7209d19f993127e.png)
Vychází česká hra Kingdom Come: Deliverance II
Na svém kontě má další herní hit. Daniel Vávra je podepsaný pod slavnou českou střílečkou Mafia. Nyní je jisté, že označení legendární a kultovní získá i jeho další titul. Pokračování Kingdom Come: Deliverance se během prvních dní po vydání prodalo téměř dva miliony kopií. „Nám stačí prodat relativně málo kusů, aby se to zaplatilo,“ říká kreativní ředitel Warhorse v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Vávra také přiznává, že mu dělá radost, když od hráčů dostává zprávy, že jim hra pomohla překonat těžké období nebo zlepšila život.
Už je to dlouhých jedenáct let od sbírky na videohru Kingdom Come: Deliverance. Pražské studio Warhorse se tehdy obrátilo na hráče prostřednictvím crowdfundingové platformy Kickstarter, aby mu pomohli financovat vývoj ambiciózního a středověkého RPG. Tvůrci tehdy naráželi na nezájem vydavatelů. První díl po mnoha odkladech vyšel v roce 2018. Přesto tehdejší Kingdom Come: Deliverance neobsahovalo vše, co si vývojáři vysnili.
ČTĚTE TAKÉ: Byl jsem dítě, Kingdom Come II mi nesmírně změnilo život, tvrdí představitel Jana Ptáčka
To se podařilo až u druhého dílu, který vyšel na začátku února a stal se z něj prodejní hit. Podle švédské společnosti Embracer, která vlastní studio Warhorse, se Kingdom Come: Deliverance II blíží k milníku dvou milionů prodaných kopií. Hráči po celém světě na středověkém titulu oceňují atmosféru a ztvárnění virtuálního Českého ráje a Kutnohorska, povedený příběh a také herní mechaniky.
Kingdom Come: Deliverance II konečně vyšlo. Recenze jsou velmi dobré a hra se těší skvělému hodnocení. Jaké z toho máte pocity?
Víceméně dobré. Sledovali jsme 14 dní předprodeje a všechno to jde, takže zatím dobré.
Když se podíváme na vývoj, tak ten trval dlouhých sedm let. Jde o velice ambiciózní hru. Je ve vašich očích tak velká, jak by si zasloužila být?
Asi je. Je zajímavé, že před třemi měsíci bych si nebyl úplně jistý, jestli je dost velká. Z reakcí to ale zatím víceméně vypadá, že to je víc, než lidé čekali.
Samozřejmě asi každý vývojář by chtěl neustále hru vylepšovat, ale dalo by se na Kingdom Come: Deliverance II ještě něco na poslední chvíli udělat lépe? Dala by se vylepšit?
Spoustu věcí určitě. Vždy se něco dá zlepšit a těch věcí je. Já mám obrovský seznam a asi se na nich ještě bude pracovat v opravných balíčcích.
Kolik peněz KC:D II stálo? Dá se tento projekt s něčím srovnat v kulturním nebo herním byznysu v Česku?
Víceméně je to násobně dražší než cokoliv jiného. Ty nejdražší filmy stojí pár set milionů. Tohle je násobně dražší.
S tím se pojí i velká očekávání. Podaří se splnit to, co vy jste si dali za cíl?
Já nechci znít arogantně nebo to zakřiknout. Ale jo.
Hra je na české poměry drahá. Na poměry současných velkých korporací je velmi levná.
Kolik ten cíl je?
Nám stačí málo, protože na české poměry je to drahé. To je pravda. Na poměry současných velkých korporací je velmi levná. Naši přímí konkurenti, řekněme srovnatelní nebo možná i horší než my, stojí třeba čtyřnásobek toho, co stála naše hra. Nám stačí prodat relativně málo kusů, aby se to zaplatilo. Musím to zaklepat, ale myslím, že to je bezpředmětné. Takže je jenom otázka, kolik to nakonec bude. Jestli to bude výrazně lepší než minulá hra. Na to, co stojí jiné hry, tak KC:D II stálo rozumné peníze a nepotřebuje být úplně hyper mega úspěšnou hrou, aby se zaplatila.
Čechy v Čechách nikoho nezajímá? Hloupost
Čím to je, že zrovna vy dokážete tu hru udělat levněji než zahraniční konkurenti?
Donedávna se dalo říkat, že za to mohly platy. Spousta firem je v Americe, v Silicon Valley, kde jsou platy úplně jiné díky velkým korporacím jako Google. Je tam obrovská konkurence, takže firmy přeplácejí lidi, což se nás úplně netýká. Nicméně platy se už srovnávají se zahraničím, takže je to o tom, jak firma dokáže být efektivní. Také dost o tom, jak má firma jasnou vizi a co chce dělat. Spousta firem dělá věci pořád dokola, nejsou si jisté, předělávají to a experimentují. My jsme celou dobu dělali jednu věc. Věděli jsme, co to je. A pořád jsme šli za poměrně jasným cílem.
Když se podíváme na příběh Kingdom Come: Deliverance II, tak jde o středověký příběh o Jindřichovi ze Stříbrné Skalice. Jak zrovna část české historie převyprávět zahraničnímu publiku, aby tomu porozumělo a třeba se v něm i podařilo vzbudit zájem, aby pochopilo nebo poznalo historii malého státu kdesi ve střední Evropě?
Úplně stejně jako českému publiku. Tenhle český komplex, že to nikoho nebude zajímat, je úplný nesmysl. To je neexistující problém. Udělali jsme to tak, jak jsme chtěli, a všem se to líbí. Naopak sem pak lidé jezdí. Návštěvnost se na místech, kde se hra odehrává, násobně zvedla po první hře. Dokonce i u dvojky se vědělo, kde se odehrává, a už teď Kutná Hora má víc návštěvníků, než měla. Jezdí tam lidé, kteří se těší na hru, takže je úplně zbytečné se obávat, že něco s Čechy v Čechách nebude nikoho zajímat. Nebude je to zajímat, když to bude blbé.
Nic nedělat je vcelku nudné. Už nějaké věci mám rozdělané.
Pokud hru prodáváte světovému publiku stejně jako českému, tak jak na to? Co je ten recept na úspěšnou hru?
Musí to být dobré. To je jednoduché. My jsme takový příklad, že to z hlediska kverulanta bylo riskantní a z hlediska, když tomu člověk věří a ví proč, tak to nebylo riskantní. Ukázalo se, že ti, co říkali, že to je úplná blbost a nemůže se to prodávat, tak byli mimo. Dost často se stává, že věc, které na začátku moc lidí nevěří, protože není vyzkoušená, tak nakonec dopadne skvěle, protože je to díra na trhu. Lidem to chybělo, je to zajímavé a dobré. Teď se zase nechci vytahovat, ale podle reakcí to zatím vypadá, že hra lidi zaujala.
Kingdom Come: Deliverance II dělá lidem radost
Takže cítíte jistý pocit zadostiučinění? I přesto, že na začátku mohl někdo odmítat nebo říkat, že Kingdom Come: Deliverance je blbost, tak teď se ukázalo, že to tak není?
Pocit zadostiučinění tu určitě je. Nutno ale říct, že já to asi zas tak neprožívám. Dosáhli jsme svého. Je to super. Teď bude zajímavé sledovat, jak Kingdom Come: Deliverance II dělá lidem radost. Když vám někdo píše, že díky hře překonal složité životní období a že mu změnila život, protože prostě přišel na jiné myšlenky nebo naopak díky tomu se o něco začal zajímat, tak to je fakt hezké. Když je takových lidí hodně, tak je to ještě hezčí. Nicméně život jde dál. Zas něco budu dělat, protože mě nebaví nic nedělat.
Jak moc se vás dotkly kontroverze kolem homosexuálních scén a postavy černošského lékaře Musy z Mali? Jak moc to s vámi zahýbalo? Štvalo vás to?
Mě to spíš baví. Já jsem old school internetový shitposter (záměrně zveřejňuje obsah, který má vyvolat spoustu reakcí, pozn. red.), takže mě tyhle kontroverze spíš baví. Samozřejmě jde o takové chození po vejcích. Tohle byla kontroverze, která byla bizarní, protože byla z úplně opačné strany než předtím. To jsme trochu čekali. Ale že to bude až tak moc, to jsme vlastně nečekali. Nicméně to vypadá, že se vše otočilo proti těm, kteří to rozjeli. Víceméně z toho měli všichni legraci.
Na druhý díl Kingdom Come: Deliverance se čekalo sedm let. Co budete dělat v následujících sedmi letech?
Samozřejmě, že něco budu asi dělat. Jak jsem říkal, nic nedělat je vcelku nudné. Už nějaké věci mám rozdělané. Měl bych si dost odpočinout, protože doteď to byl fakt zápřah. Už asi čtyři měsíce mám atypický zápal plic nebo co, takže bych se rád dal dohromady.
VIDEO: Kutná Hora se připravuje na příjezd fanoušků videohry Kingdom Come: Deliverance II