Kecáme a nemakáme, Česko potřebuje méně betonu a více inteligence. To o současné situaci dopravní infrastruktury prohlásil v pořadu Interview na CNN Prima NEWS bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák. Dopravní odborník z Centra pro efektivní dopravu Petr Panský si myslí, že máme problém s určováním priorit.
Hnutí ANO před volbami v roce 2017 slibovalo 280 nových kilometrů dálnic. Zatím jich není postaveno ani 100. „Nemáme koncepci. Místo toho, abychom stanovovali priority, většinou stavíme to, co jde a kde je nejmenší odpor,“ míní Panský.
Vyjít cyklistovi vstříc není slabost. Buďte klidní, vzkazuje expert řidičům
Vyjít cyklistovi vstříc není známka slabosti, vzkázal motoristům redaktor Autosalonu Jan Blažek. Ve vysílání CNN Prima NEWS konstatoval, že zákon máme hlavě proto, aby si všichni uvědomili, jak se mají na silnicích chovat. Řidiči automobilů budou muset předjíždět cyklisty s minimálním odstupem 1,5 metru od začátku příštího roku.
„Parafrázoval bych to tím, že kecáme a nemakáme. U nás se o projektech strašně mluví. Když jsem nastupoval na ministerstvo dopravy, měl jsem heslo ‚méně betonu a více inteligence‘. Chtěl jsem tím říct, že podporujme chytrá řešení, která jsou na stole,“ vysvětlil Žák.
Složitý systém bez pravidel
Podle Panského nastartované projekty vyplývají do ztracena. „Měli jsme koncepty za první republiky, to ale nemůže uspokojit nynější potřeby. Jsou jiné priority. To, že máme nějaký cíl a výhledový stav, ale neznamená, že máme jasné priority, která stavba má kdy být. Dneska stavíme ve směru na Rakousko dálnice D3 a D4 a ani jedna není hotová. Kdybychom leckde mimo dálnice postavili třípruh, dostaneme levněji a efektivněji dostatečné řešení a můžeme se zaměřit jen na směry, kde to není dostatečné,“ řekl Panský.
„Ve snaze být papežštější než papež jsme vytvořili složitý systém bez práv a pravidel, takže každý může zablokovat stavbu. S tím se vypořádat je úkol prioritní pro politiky. Žádná změna zákona tohle neřeší,“ pokračoval Žák. „Problém je spíš v tom, že státní organizace jednají z pozice moci a té se drží. Nechtějí slyšet argumenty. Pak to vyvolává averzi na druhé straně,“ doplnil Panský.
Jsou problém finance?
Podle Panského nejvíce chybí dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí. „Myslím, že nikdy nebyl problém ve financích. Jde o to vědět, co chci, rozhodnout se, že to nechám realizovat a nenechám do toho nikoho kecat, mít odbornost a pokoru k uživateli,“ uvedl Žák. „Čím více financí bude, tím rychleji to bude probíhat. Problém ale spíše je, na jaké stavby to jde, jak jsou finance vynakládány. Jestli existuje dlouhodobá koncepce a byly jasné priority,“ má jasno Panský.
Prioritou současných politiků v předvolebních kampaních je mimo jiné výstavba vysokorychlostních železničních tratí. „Když jsme se ptali lidí, kteří stáli v Evropě u budování železnic, řekli, že si nejprve nakreslili jízdní řád a až pak budovali. Z tohoto pohledu je v České republice opět všechno špatně. Potřebujeme v železnici hlavně propojení se zahraničím,“ dodal na závěr diskuse Žák.