Vyjít cyklistovi vstříc není slabost. Buďte klidní, vzkazuje expert řidičům

Naštvaná řidička

Blažek o zákonu předjíždění cyklistů

Vyjít cyklistovi vstříc není známka slabosti, vzkázal motoristům redaktor Autosalonu Jan Blažek. Ve vysílání CNN Prima NEWS konstatoval, že zákon máme hlavě proto, aby si všichni uvědomili, jak se mají na silnicích chovat. Řidiči automobilů budou muset předjíždět cyklisty s minimálním odstupem 1,5 metru od začátku příštího roku.

„Řidiči i cyklisté si musí uvědomit, že je potřeba vzájemná ohleduplnost. Policie nebude zákon v praxi řešit. Řidičům ale může uškodit například při rekonstrukci incidentu s cyklistou,“ odhadl Blažek.

Cyklisti jsou pro řidiče lovnou zvěří. Odstup 1,5 metru místy není možný, říká expert

V některých případech nebude možné dodržet 1,5metrovou vzdálenost při předjíždění cyklistů, jak požaduje kontroverzní novela zákona. Na silnicích chybí ohleduplnost, jinak by nebylo třeba psaných pravidel, řekl dopravní expert Martin Kořán. Zatímco se cyklisté mnohdy nevěnují řízení a ani nemusí absolvovat zkoušky, aby mohli na komunikace, řidiči motorových vozidel naopak vnímají lidi na kolech jako „lovnou zvěř“, dodal ve Zprávách+ na CNN Prima NEWS.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v rozhovoru pro CNN Prima NEWS přiznal, že vzhledem k šířce českých silnic a přejíždění plné čáry je na některých místech nereálné, aby řidič předjel cyklistu bez porušení zákona.

Podobně se na celou problematiku dívá i Blažek. „Když řidič nemá odstup, neměl by předjíždět. Víme ale, jak to na českých silnicích vypadá, problém nastane ve městech i na užších komunikacích,“ podotkl. Dodal, že největší přínos v přijetí zákona je v rozvíření celospolečenské debaty.

Blažek prý na kole projel mnoho zemí a situace v Česku či Slovensku je podle něj jedna z nejhorších. „Byl jsem ve Švédsku nebo Portugalsku. Všichni tam jsou v pohodě, nikdo se na nikoho nezlobí. Dovolávat se, že až cyklisté budou dodržovat zákony, tak je budu předjíždět bezpečně, mi přijde krátkozraké,“ nastínil redaktor Autosalonu.

Traktor a kombajn také jedou pomalu

Řidiči jsou často netrpěliví a při předjíždění cyklistů to platí dvojnásob. Blažek uvedl dvě velmi podobné situace, kdy se ale motoristé chovají odlišně.

„Traktor a kombajn také jedou pomalu. Když je řidiči dojedou, jsou smíření s tím, že je nepředjedou. Cyklistu ale chtějí hned předjet. Z vlastní zkušenosti musím říct, že předjíždění z 10 centimetrů není pro cyklistu příjemné,“ popsal expert.

Samozřejmě, ani cyklisté nejsou svatí a měli by se na silnicích umět chovat. Blažek by uvítal, aby neporušovali předpisy jízdou po chodníku nebo v protisměru a nedělali řidičům naschvály. Ne vždy ale mohou jezdit u krajnice, protože se musí vyhýbat výmolům.

Českým řidičům vzkázal, aby jednali s rozumem. „Doporučil bych vyklidnění. Musí si uvědomit, že vyjít cyklistovi vstříc není známka slabosti, ale mentální vyzrálosti,“ podotkl s tím, že cyklisté i motoristé si musí uvědomit, že pro všechny bude nejbezpečnější, když se obě skupiny dokáží navzájem chovat ohleduplně.

Pokuta dva tisíce korun

Redakce CNN Prima NEWS v polovině září vyzkoušela na vlastní kůži, jak těžké může být zákon dodržovat. Video zachytilo, že pokud by motorista předjížděl cyklistu v 1,5metrové vzdálenosti, musel by v některých místech přejet plnou čáru, a dostat se tak do protisměru.

Pokuta za nedodržení 1,5metrové vzdálenosti řidiče od cyklisty má být až dva tisíce korun. Změna by měla platit od ledna 2022, pokud zákon podepíše prezident.

Novela o pozemních komunikacích prošla Sněmovnou letos v září. Podobná úprava už platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku. Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD.

Tagy: