Čeští turisté se v zahraničí stále potýkají s absencí zavazadel, která za nimi neodletěla z Prahy. Mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková pro CNN Prima NEWS ve středu uvedla, že za svými majiteli již zamířila polovina zavazadel. Zbylé kufry by lidé na dovolených měli získat později během středy. Kvůli nedostatku personálu handlingové společnosti, která se o odbavování kufrů stará, vypomáhají také administrativní pracovníci, informoval na středečním tiskovém brífinku předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Divíšková zároveň poradila, jak postupovat v případě reklamací.
Problém v Praze neodbavených kufrů se týká celkem devíti letů. „Polovina zavazadel už míří za svými majiteli. Ve středu by měla odletět všechna zavazadla z těchto letů,“ popsala pro CNN Prima NEWS mluvčí letiště Divíšková. Podobná situace, kdy letadlo odletělo bez jediného kufru na palubě, se podle ní stala jen jednou v dávné minulosti.
ČTĚTE TAKÉ: PŘEHLEDNĚ: Chaos s kufry. Co dělat, když vám nedorazí na pražské letiště či do zahraničí?
„V neděli večer došlo k neočekávané kumulaci příletů letadel na letiště. Naše dceřiná společnost místo plánovaných 17 odletů měla odbavit 28 odletů. Situace se propsala až do následujícího dne, kde bylo zpožděno přes 70 procent příletů. Na takto nastalou situaci společnost nebyla schopná reagovat,“ uvedl na středečním tiskovém brífinku předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Komplikace vznikly kvůli hustému prázdninovému provozu i nedostatku personálu handlingové společnosti Letiště Praha Czech Airlines Handling. Ten vyřešilo letiště posílením z řad administrativních pracovníků, kteří mají pomoci ve špičkách provozu. „Po zjištění situace jsme v pondělí ráno přešli do krizového řízení. Přijali jsme celý soubor opatření. Jedním z nich byla mimořádná potřeba získat brigádníky,“ sdělil Pos.
„Naší prioritou je nyní to, aby všechna zavazadla odletěla s cestujícími do zahraničí. To potřebujeme garantovat a je to naší prioritou,“ doplnila Divíšková. Lidem, kteří na své kufry čekají po příletu do Prahy, doporučila, aby vyplnili reklamační formulář na přepážce handlingové společnosti, která jim poté zavazadlo doručí zdarma domů během jednoho až tří dnů.
Problémy se zavazadly zasáhly například nedělní lety do Řecka, konkrétně ty směřující na ostrovy Rhodos nebo Kefalonia. Pokud je zavazadlo zpožděno méně než tři týdny, máte nárok na náhradu nákupu nezbytných věcí jako hygienické potřeby, léky nebo oblečení. Příslušná potvrzení o nákupu poté stačí předat letecké společnosti do 21 dnů. Konkrétně budete potřebovat:
- reklamační formulář z letiště (Property Irregularity Report)
- zavazadlový lístek
- účtenky
- kontaktní údaje a číslo účtu
„Doporučuji, aby se lidé před cestou dobře pojistili, protože všechny pojistky v sobě obsahují i zpoždění a ztrátu zavazadel,“ řekl pro CNN Prima NEWS místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.
Děti brečí, nemáme léky, popisují Češi
Lidem, kterým do cílových destinací nedorazily kufry, začíná absence osobních věcí skutečně vadit. Postrádají například důležité léky nebo hotovost. Za nové věci navíc utratí i tisíce korun. Slibům leteckých společností, že zavazadla brzy dodají, řada lidí nevěří.
O zavazadlo přišel také redaktor CNN Prima NEWS Matěj Říha. „Spousta dětí začala brečet, zažil jsem situace, kdy maminky s batolaty měly v kufrech léky. Čekáme hlavně na reakci z české strany. Kufry jsou na letišti od pondělí,“ uvedl Říha.
„Měli jsme dvě hodiny zpoždění, což by ještě šlo, ale naše kufry zůstaly v Praze. Je to velký problém, protože spousta lidí v tom má všechno, manželka tam má dokonce léky,“ řekl CNN Prima NEWS jeden z cestujících. Za nové věci, například plavky, které si museli na místě koupit, už utratili pět tisíc korun. „Náklady ještě určitě stoupnou. Kufry nám mají dorazit ve středu, myslíme si ale, že to stejně nebude,“ doplnil.
Nepřipravenost letiště
Jedním z důvodů, proč došlo ke kolapsu, je nedostatek personálu. „Pokud letiště chtělo získat více lidí za stávající mzdu a nebylo schopno si je zabezpečit, znamená to, že jim málo platí,“ popsal pro CNN Prima NEWS ekonom Petr Bartoň. Chaotickou situaci přirovnal k překvapení silničářů, když napadne první sníh.
Podle Papeže nastal také problém v komunikace. „Letiště v tom ale není samo. Každá letecká společnost má svého tzv. handlingového partnera, kteří odpovídají za přesun zavazadel. I tyto firmy by měly posílit komunikaci, aby lidé nemuseli tak dlouho čekat,“ doplnil Papež.
Za problémem s nedostatkem personálu ale prý nestojí peníze: „Není to tak jednoduché najmout někoho na letiště. Musí projít bezpečnostní kontrolou, což může trvat i 4 měsíce.“ Uznal však, že z dlouhodobého hlediska se dalo očekávat, že situace v červenci a v srpnu bude na letišti napjatá.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Cestující neznají svá práva. Při zpoždění můžeme dostat až půlku jízdného nazpět, říká expert