Pitron o právech cestujících
Cestující vlakových i autobusových spojů se často neinformují o svých právech. V pořadu Nový den na CNN Prima NEWS to řekl právní poradce spotřebitelské organizace dTest Martin Pitron. V závislosti na délce zpoždění mohou spotřebitelé požadovat zpět až 50 procent z ceny jízdenky a mají nárok i na další kompenzace.
„Pokud je u vlaku zpoždění kratší 59 minut, cestující nemá bohužel právo na nic. Pakliže to je od 60 do 119 minut, může zažádat o zrušení cesty nebo v případě pokračování o odškodnění ve výši 25 procent z ceny jízdenky. Zároveň má spotřebitel právo na občerstvení, ale záleží, zda je nějaké k dispozici,“ vysvětlil Pitron. Pokud doba zpoždění překročí dvě hodiny, mohou cestující žádat o 50 procent z ceny jízdenky.
ČTĚTE TAKÉ: Lety v Evropě nabírají zpoždění, problémy hlásí i Praha. Které spoje jsou na tom nejhůře?
Systém kompenzací je jednotný v celé Evropské unii. Horní hranice odškodného není nijak stanovena, ale pokud jeho hodnota nedosahuje alespoň čtyř eur, dopravce nemusí nic platit. Cestující nemá nárok ani v případě, že meškání způsobila mimořádná událost. „Mezi ně patří například povětrnostní podmínky, povodně nebo tornádo,“ sdělil Pitron.
Podobně tomu je i u autobusů. Liší se však časové horizonty i podmínky. „Jsou tři fáze. Při zpoždění do 89 minut nemáte právo na nic. Pokud zpoždění trvá 90 až 119 minut, máte nárok na nějaké drobné občerstvení, ale opět musí být k dispozici. Při zpoždění delším než dvě hodiny můžete požadovat 50 procent z ceny jízdenky,“ vysvětlil Pitron. Cestující tyto nároky mají za předpokladu, že jde o pravidelný spoj, jehož trasa je delší než 250 kilometrů, trvá více než 3 hodiny a nástupní a výstupní zastávky se nachází v EU.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Patálie při cestě do Chorvatska: Kde hrozí dlouhé kolony a kde si nejvíc připlatíte?