A nechcete to letos zkusit jinak? Na první pohled nevinná otázka v kampani jedné z největších tuzemských bank způsobila poprask na domácí politické scéně, který bude zřejmě mít i mezinárodní dohru. Co se stalo, ptáte se? To jen jeden peněžní ústav vlastněný francouzským kapitálem upozornil na uhlíkovou stopu vánočního kapra.
Sotva se Jana Černochová (ODS) ujala funkce ministryně obrany, už aby počítala vojáky, tanky či gripeny a měřila palebnou sílu české armády. Její koaliční kolega z uskupení Spolu, ve skutečnosti však lidovec, Tomáš Zdechovský se na sociálních sítích rozohnil způsobem, kterého si museli všimnout až na pařížském Boulevard Haussmann, kde sídlí bankovní skupina Société Générale. Majoritní vlastník Komerční banky.
„Už jsem napsal stížnost do Francie. Tohle je přes čáru. Tím u mě skončili. Za toto by měl okamžitě skončit ředitel!“ napsal na Twitter europoslanec Zdechovský v reakci na reklamní video třetí největší banky na českém trhu, v němž hlavní roli hraje… počkejte si… kapr.
Řekové kvůli Heleně, Češi kvůli kaprovi
Jablkem česko-francouzského sváru se totiž stala kampaň třetího největšího peněžního ústavu na českém trhu. Přesněji řečeno kapr, okolo kterého se reklamní spot upozorňující na uhlíkovou stopu štědrovečerního menu točí. „V Česku se na Vánoce spotřebuje asi 18 tisíc tun kaprů, což odpovídá 32 tisícům tunám CO2. A to je obrovské číslo. A nechcete to třeba letos zkusit jinak?“ ptá se ve videu influencerka Lucie Zelinková.
Uz jsem napsal stiznost do Francie. Tohle je pres caru. Tim u mě skoncili. Za toto by měl okamžitě skončit ředitel!
— Tomáš Zdechovský (@TomasZdechovsky) December 20, 2021
Pokud vám to přijde absurdní, souhlasím. Jestli se česká armáda zvedne a potáhne na Paříž, bude to snad poprvé v historii, co jeden stát vojensky napadne jiný kvůli… rybě. Řekové jeli vyplenit Tróju kvůli překrásné Heleně, Napoleon chtěl dobýt svět, Češi tedy nasadí bodáky na obranu českého kapra, jehož pojídání má ke gurmánskému zážitku stejně blízko jako zákopová noha k rokfóru.
Zdechovský ale nebyl jediný politik, kterého rýpnutí Komerční banky do kapra zasáhlo. Dotklo se totiž také jeho spolustraníka Jana Bartoška, který z obyčejného videa udělal útok na české rybáře. „Co by se asi ve Francii dělo, kdyby jejich rybářům chtěl někdo brát práci?“ přisadil si na Twitteru. Zkrátka a dobře, na českého kapra, česká auta se spalovacím motorem, na tuzemák, špekáčky, máslo ani nic jiného NAŠEHO se nesahá.
Politik vyhazuje ředitele?
Oba zmínění lidovci však zdaleka nebyli sami, kdo vyskočil jak čert z krabičky. Sociálními sítěmi jako by se neslo „kdo nejí kapra, není Čech“. OK, může být. Někdo holky, jiný vdolky. Na celé hysterii mě ale zaujaly dvě věci. První je celkem úsměvná. A sice jak rozhořčení uživatelé internetu a obránci tradičních českých hodnot skočili „Komerčce“ na špek a dostali lekci z efektivnosti marketingu.
Druhá věc už tak legrační není. Zvolání politika na sociálních sítích, že by soukromá firma měla někoho vyhodit z pracovní pozice jen proto, že jeden český Pepík nedokáže unést šťouchanec do kvazisymbolu české kuchyně. Možná jsem naopak hysterický já, ale pro jistotu jsem se podíval, jaký rok se píše. Naštěstí už ne 1985. Zkusme na to myslet, obzvláště pokud zastáváme veřejné funkce placené z peněz daňových poplatníků.