Ohlášený odchod Pavla Novotného z Občanské demokratické strany není pro ODS dobrou zprávou. Přestože ji mnozí, zejména z vedení strany, uvítali. Jenže pokud chce být ODS znovu partají s podporou nejméně třetiny voličů, potřebuje i takové exoty, jakým řeporyjský starosta je.
Občanská demokratická strana určitě potřebuje i exoty typu Jana Zahradila. Tedy, pokud má skutečně ambice být oním catch-all party subjektem na politické mapě České republiky. ODS ovšem v poslední době působí spíše jako starý unavený muž, který se nemůže smířit s tím, že svět už není, co býval, a marně v něm hledá místo, na kterém by ho kolemjdoucí (rozuměj voliči) nepřehlédli.
Jakkoli může poslední interview Pavla Novotného na CNN Prima NEWS působit ubrečeně, měli by lidé z Hlavní kanceláře o jeho slovech alespoň chvíli přemýšlet. Novotný ODS mimo jiné vyčítá zoufalý marketing. To je ta věc, kterou je třeba dělat, abyste zboží dokázali správně nabídnout na trhu. V tomto případě trhu politickém.
Každý rozumný musí vědět
K čemu je vám skvělý produkt, když k jeho propagaci přistupujete stylem „každý rozumný člověk přece musí vědět, že naše zboží je to nejlepší“? Ne, nemusí. Není povinnost zákazníka vědět, co mu kdo chce „nacpat“. Je naopak úkolem nabízejícího přesvědčit lidi, aby o jeho produkt měli zájem a chtěli mu doslova utrhat ruce.
KOMENTÁŘ: Piráti nejsou jen nablýskaný Bartoš, ale i fanatické ultralevicové křídlo
Poslední volební model vzešlý z průzkumu agentury Kantar vzbudil mezi odpůrci hnutí ANO nadšení. Ukázalo se, že Andrej Babiš není neporazitelný. Otázkou však je, zda je důvod k jásání, že by oligarchovu stranu měli u moci vystřídat zrovna Piráti. Strana, jejímiž členy jsou lidé širokého názorového spektra. Od zastánců svobody a tržního hospodářství až po fanatické vzývače učení Karla Marxe.
Namísto toho se z okolí Petra Fialy ozývá neustálé kňourání a nadávání na média, která jsou údajně na ODS zlá. A zde je další projev nepochopení, kdo má na trhu jaké role. Média jsou jakýmsi obchodem, v němž do regálu ve „výšce očí zákazníků“ umisťují tovar, který je zajímavý pro konzumenty. Těmi jsou čtenáři, posluchači a diváci.
Vzpoura zdola?
Z téže skupiny se (kupodivu!) rekrutují voliči. Jestliže nemají zájem číst nebo poslouchat (a tedy kupovat) nudná prohlášení a nic neříkající fráze politiků z jakékoli strany, těžko mohou politici očekávat, že se portály, noviny nebo televize budou jejich výstupy plnit. Tedy že to média odmakají za ně. V tomto kontextu jsou nářky z Truhlářské zcela mimo.
ODS ale nejsou jen uhlazení pánové typu Petra Fialy, ani lidé, kteří kolem něho (dle slov Novotného) vytvářejí neprostupnou bariéru. Jsou to rovněž řadoví členové, kteří se už na to zoufalství nechtějí dívat. Důkazem může být vznik nové iniciativy uvnitř ODS, za níž mají stát zejména mladí členové strany. Nese název Česko.plus, spustila už své internetové stránky a představila alternativní program pro nadcházející parlamentní volby. A hle, místo prázdných floskulí se snaží oslovit konkrétními a místy odvážnými plány. Místopředseda ODS Martin Kupka to vítá, protože se prý „v mnoha bodech potkávají“. Teď už jen zbývá, aby se raději nepotkali ve způsobu, jakým se vydají přesvědčovat lidi s hlasovacím právem.