Minulý týden vzbudil obrovské haló známý český podnikatel Radim Passer, který se rozhodl demonstrovat schopnosti své nejnovější hračky na čtyřech kolech. V časných ranních hodinách vyvezl své Bugatti Chiron na přehledný úsek německé dálnice dálnice A2 mezi Berlínem a Hannoverem a tlačil pedál plynu k podlaze tak dlouho, dokud ukazatel rychlosti nedostoupil hodnoty 417 km/h.
To je rychlost o dost vyšší, než jakou startují a přistávají letadla, a blízká tempu, jakým jezdí nejrychlejší rychlovlaky. Passer video vzápětí zveřejnil, což vyvolalo obrovský zájem veřejnosti i odborných kruhů. Německé úřady přispěchaly se znepokojujícími vyjádřeními, ale to je asi tak všechno, co mohli dělat, protože český miliardář jednoduše neporušil žádnou platnou právní normu. Jenže…
Jízda miliardáře Passera rychlostí 417 km/h rozzlobila úřady. Vyvázne však bez trestu
Minulý týden začalo internetem kolovat video podnikatele Radima Passera, který se po německé dálnici řítil se svým Bugatti Chiron rychlostí 417 km/h. To je jen o 3 km/h méně, než je deklarovaná maximální rychlost vozidla.
Ve škole nás kdysi učili, že právo je naprostým minimem morálky, tedy, že zákonný předpis by měl nastupovat až v krajním případě, kdy selžou obyčejné lidské autoregulativy. A v tomto ohledu Passer coby svéprávná lidská bytost hrubě neuspěl. Svojí zběsilou jízdou se zařadil po bok hazardérů, kteří se svými kousky ještě velmi rádi pochlubí.
Německá dálnice přece není stvořena k tomu, aby sloužila překonávání rychlostních rekordů, ale aby se člověk za velkorysé benevolence německých úřadů rychle a bezpečné dopravil z bodu A do bodu B, což je motoristickou veřejností odjakživa kvitováno. Passerovo dětinské honění si trika je extra silným argumentem pro rostoucí množství odpůrců neomezené rychlosti.
Že se nemohlo nic stát? Ale jistě, že mohlo. Passer se v posledních letech zaklíná svou hlubokou vírou v Boha, stačí si ale vzpomenout, že i takový Ayrton Senna byl hluboce věřícím katolíkem, ale při technické závadě jeho vozu mu to nebylo nic platné. Český developer je navíc stár 58 let, což zrovna není věk, kdyby byl člověk na vrcholu svých fyzických i duševních sil potřebných k podobným kouskům.
Raději nedomýšlet, co by se dělo, kdyby se Passerovi za volantem během pokusu udělalo nevolno nebo by některé z předjížděných aut podniklo nečekaný manévr. Člověk s Passerovými finančními možnostmi nemůže mít problém zajistit si povolení vykonat rychlostní pokus na známých solných pláních u Bonneville v Utahu. Video z něj by ale rozhodně nezpůsobilo takový „virál“ jako jízda v provozu na německé dálnici. A o to nakonec nejspíš Passerovi šlo.