Konečně napínavá sezona v F1. Jak Red Bull s Verstappenem maže nadvládu Mercedesu

Proč nesleduješ formuli 1? Protože je to nuda, stejně vždycky vyhraje Lewis Hamilton. Tak vypadá často otázka a odpověď u lidí, kteří neholdují královně motorsportu. Je pravda, že poslední čtyři ročníky ovládl britský pilot, ale letos je zaděláno na velkou změnu. Zatím boj v čele nabízí strhující podívanou. A nevede Hamilton. První pozice po sedmi závodech patří Maxu Verstappenovi z Red Bullu.

Německý Mercedes vládne Poháru konstruktérů ve formuli 1 nepřetržitě od roku 2014. Když od této doby jednou šampionem nebyl Lewis Hamilton, nahradil ho na mistrovském trůnu někdejší stájový kolega Nico Rosberg.

V posledních letech se často stávalo, že o celkovém vítězi bylo prakticky jasno ve velmi rané fázi sezony. Hamilton vyhrál pár závodů, posbíral obří porci bodů a v čele šampionátu měl celkem rychle pohodlný náskok. Fanoušci marně hledali zápletku na nejsledovanějším místě a museli jít po „minisoubojích“ níže v poli.

Tentokrát je zaděláno na drama, trhák, show – jak chcete – až do konce. Mocný Mercedes se na své poměry celkem trápí. Respektive jeho síla už tak nevyniká v tom, co předvádí Red Bull a hlavně Max Verstappen. Nizozemský pilot zatím vévodí celkovému pořadí – o 12 bodů před Hamiltonem.

Z kalendáře je odjeto sedm z celkových 22 Grand Prix. A poslední tři patřily Red Bullu. V Monaku slavil Verstappen, v Baku jeho týmový kolega Sergio Pérez, teď o víkendu v napínavé bitvě ve Francii uspěl opět 23letý Verstappen.

Že by rok 2021 mohl přinést změnu, kterou si kromě tábora podporujícího Mercedes přeje každý fanoušek formule 1, naznačily už předsezonní testy v Bahrajnu. Red Bull v rakousko-německé bitvě soka předčil. Jenže to byly jen testy, při kterých lze taktizovat, a čekalo se, že parta kolem šéfa Tota Wolffa má schované eso v rukávu.

Reálně závodění pak ukázalo, že Mercedes je skutečně trochu silnější, než jak se prezentoval v testech. Ale na Red Bull poháněný motorem Honda je to pořád málo. Ještě výrazněji než první místo v pořadí jezdců, uniká Hamiltonovi a spol. prvenství v Poháru konstruktérů. Tým bosse Christiana Hornera má náskok 37 bodů.

Francouzská Grand Prix je v celém šampionátu standardně považovaná za snad tu vůbec nejnudnější. Království Mercedesu, ve kterém jiné stáje nemají šanci na úspěch. Tentokrát se však „býci“ postarali o překvapení. Na trati šité na míru Wolffovým koním zvládli úhlavního nepřítele přetlačit. A Horner ví, jak moc je poslední vítězství Verstappena, který Hamiltona předjel v předposledním kole, důležité pro celý seriál.

„V posledních letech to byla opravdu pevnost Mercedesu. Pokud je můžeme porazit tady, pak je můžeme porazit kdekoliv,“ řekl Horner už po vyhrané sobotní kvalifikaci. Dříve to bylo tak, že Red Bull měl šanci vyhoupnout se nad Mercedes spíše jen na městských okuzích.

Tým těží z toho, že k sobě Max Verstappen konečně má parťáka, který dokáže zajet parádně. Po odchodu Daniela Ricciarda přišel do Red Bullu Francouz Pierre Gasly, ale ten byl hozen přes palubu už v průběhu sezony 2019.

Gaslyho vystřídal britskothajský jezdec Alexander Albon. Hornerovy vize však zdaleka nenaplnil. Dostal sice více času než francouzský předchůdce, ale ani větší prostor mu nestačil na to, aby zajížděl výsledky podle očekávání.

A tak Red Bull na poslední chvíli nabídl smlouvu Sergiu Pérezovi, který zazářil v závěru ročníku 2020. „Checo“, jak se mexickému pilotovi přezdívá, zvládl za sedm závodů v této sezoně vyskočit na pódium tolikrát jako Gasly s Albonem za poslední dva roky dohromady.

Tento tah se rakouskému týmu povedl, a i proto zatím drží všechny trumfy v ruce. Pérez v Red Bullu odvádí v pozici dvojky daleko lepší práci než Valtteri Bottas na stejné pozici v Mercedesu.

Nelze čekat, že Hornerova parta bude tu Wolffovu porážet neustále. Ovšem vše nasvědčuje tomu, že boj o titul mistra světa letos bude opravdu napínavý až do samotného konce.

Tagy: