K srážce vlaků u Perlinku nemuselo dojít, na tratích ale chybí bezpečnostní zařízení

Srážka dvou vlaků na Karlovarsku (Zdroj: Policie ČR)

Federace strojvůdců ostře kritizuje slabé zabezpečení menších tratí. Podle jejího prezidenta Jaroslava Vondrovice je potřeba předejít chybám, které může způsobit lidský faktor. Dálkové nouzové zastavení vlaků i na menších tratích, které prosazuje Ministerstvo dopravy, bude připraveno ale až za několik let. Podle federace strojvůdců však existuje plně funkční zabezpečení, které mohlo tragické nehodě u Perninku na Karlovarsku zabránit. Využívá se na pošumavských lokálkách.

„Komunikace mezi vedoucím dispečerem a strojvedoucím probíhá datovou formou, nikoli telefonickou. Strojvedoucí dostává pokyny k další jízdě od vedoucího dispečera. To znamená, že z místa A dostane svolení do místa B. A v případě, že dojede do místa B, tak se opět přihlásí datovou cestou a k následné jízdě mu dirigující dispečer povolí cestu dál. V případě, že by se neohlásil a nedostal svolení od dirigujícího dispečera, zařízení nedovolí další jízdu vlaku,“ vysvětlil princip lokálek prezident Federace strojvůdců České republiky Jaroslav Vondrovic. Podle něj by k tragické nehodě u Perninku vůbec nemuselo dojít, kdyby takové zařízení fungovalo a bylo využito i na trati, kde se srazily dva vlaky.

„Na našich tratích máme celou řadu zabezpečovacích zařízení. Dnes máme automatické a technické systémy, které jsou třeba cestou rádia schopna vlak zastavit,“ řekl CNN Prima NEWS Tomáš Konopáč z odboru koncepce a strategie Správy železnic. Na trati u Perninku na Karlovarsku, kde se v úterý střetly vlaky, ale takové zařízení zatím není.

„Tratě postupně modernizujeme a vybavujeme. Hrají v tom roli například intenzita provozu, počet cestujících, nebo traťová rychlost. Aktuálně zpracováváme implementační plán pro vybavení tratí, které jsou mimo hlavní koridory, zabezpečovacím zařízením,“ objasnil Konopáč. Podle něj se ale musí vybavit nejen infrastruktura, ale také samotné vlaky.

Podle Konopáče se v případě úterní srážky vlaků jednalo o lidské selhání. „Způsob řízení dopravy, který je na této trati zaveden, je založen na komunikaci mezi dirigujícím dispečerem a strojvedoucími na trati. V případě, že se dodržují všechny předpisy, se v podstatě nemůže nic stát. Techniku ale stále ještě vylepšujeme, proto teď chystáme implementační plán na to, abychom na tyto tratě techniku dostali,“ dodal Konopáč.

Tagy: