reklama

Kontroverznímu systému stop–start je už bezmála padesát let. První měla Toyota

Stojíte v koloně, s autem se pomalu posouváte dopředu. Vždy když zastavíte, motor se vypne, aby se o pár vteřin při pohnutí opět nastartoval. Někoho takový systém rozčiluje do běla a vždy ho po nastartování deaktivuje, jiný si už zvykl a vůbec si vypínání a zapínání motoru nevšímá, protože jeho funkce se stále zdokonaluje a mnohdy je jeho fungování už opravdu neznatelné. Kde se vzal tento, mnohdy domnělý tvůrce nižší spotřeby a emisí?

reklama

Majitelé i konstruktéři by jej z aut nejraději vymontovali. Stop–start neprospívá motoru, startéru ani elektrické soustavě v čele s akumulátorem. Přesto je dnes takřka v každém autě, protože bez deaktivace motoru nemohou výrobci ani pomyslet na splnění emisních limitů. Přestože je jeho skutečný přínos pro úsporu paliva sporný, na papíře to funguje, což je to jediné podstatné.

Bohulibá myšlenka

Začalo to docela nenápadně, ještě v dobách, kdy si automobilky nemusely dělat těžkou hlavu z množství exhalací, tedy v 60. letech. První zmínka o vypínání motoru, když auto stojí, padla nejpozději v roce 1969 v populárně-vědeckém americkém magazínu Popular Science. Článek v něm publikoval jistý Fred Kirche.

Americká města včetně New Yorku, odkud pocházel, bojovala už v 60. letech se smogem, neboť tamní osmiválcové koráby běžně konzumovaly 25 litrů benzinu na 100 km a hlavně příslušné množství emisí. Kirchera logicky napadlo, že pokud by motor nepracoval alespoň tehdy, když vozidlo stojí na křižovatce nebo v zácpě, mohlo by to trochu pomoci. Úspora ale byla v té době zcela druhořadým problémem.

Japonci na čele pokroku

Ještě pět let trvalo, než se realizace bohulibého námětu ujala některá z automobilek. Překvapivě ovšem nešlo o žádného amerického výrobce, nýbrž o japonskou Toyotu, která si v té době už začínala budovat velmi silné postavení na západních trzích. Paradoxní přitom je, že pionýrský stop–start systém dostal do vínku model, který se z Japonska nikdy nevyvážel – Toyota Crown.

Vyzkoušel ho tehdy i Bob Dunham, redaktor Popular Science. Systém popsal takto: „Motor vypne poté, co vozidlo sekundu a půl stojí na místě. Agregát se znovu aktivuje sešlápnutím spojky. Koho by tato inovace znepokojovala, ten může pomocníka vypnout tlačítkem pod přístrojovou deskou.“

K tématu

Zajímavé je, že systém již tehdy zohledňoval mnohé okolnosti. Neaktivoval se například, když byla provozní teplota motoru příliš nízká či vysoká, když vozidlo stálo ve stoupání vyšším než dva stupně, aby se nekomplikoval rozjezd, nebo v případě, kdy auto ve velkém využívalo elektrické spotřebiče. Bylo to tedy už v podstatě velmi podobné tomu, co známe dnes.

Cesta tokijskou dopravní špičkou bez systému stop–start tehdy znamenala spotřebu 15,58 litru, s jeho aktivací klesla na 14,17 litru, což byla úspora zhruba 10 procent.

Ve jménu nižších emisí

K nutnosti nižší spotřeby paliva se v průběhu času přidal i narativ snižování emisí ve vypouštěných výfukových plynech. V roce 1983 představil Fiat Regata ES (Energy Saving). Za jejím vývojem stál Mauro Palitta, který z běžné praxe dojíždění do práce zjistil, že auto ve městě prostojí více času, než se dříve předpokládalo.

Velkou díru do světa ale ekologický Fiat neudělal. Zákazníci měli strach, že motor znovu nenaskočí a dealeři jim tyto obavy nijak nevyvraceli, což se ukázalo být zásadním kamenem úrazu. Je to stejné, jako když dnes anonymní zdroje z jednotlivých dealerství otevřeně hlásí, že zákazníkům rozhodně nedoporučují nákup elektromobilů. Fiat vyrobil jen 5 000 exemplářů, z nichž většina putovala do Švýcarska, které již tehdy vyzývalo řidiče dopravními značkami na křižovatkách, aby během stání vypnuli motor.

Iniciativu přebírá Volkswagen

Italy po malém úspěchu Regaty přešla na ekologii chuť a iniciativy se tedy chytil koncern Volkswagen. Ten se systémem vypínání motoru experimentoval už od roku 1973, ale naostro ho nasadil už v druhé generaci Passatu (B2) s označením Formula E. Tlačítko sloužilo na jeho aktivaci, a ne deaktivaci. Redaktoři německého motoristického časopisu Auto Motor und Sport v testech konstatovali, že vypínání motoru spolu s dalšími úpravami, jako delší převodové poměry a vyšší komprese, přinášejí úsporu až dva litry benzinu.

Technologii Formula E dostaly nakonec Golf, Jetta či Santana. Dalším krokem byl Golf Ecomatic (Economy and automatic) z roku 1993, který zkombinoval atmosférický naftový motor 1,9 D s automatickou spojkou. Toto řešení umožňovalo častější vypínání motoru a také plachtění se zařazeným převodovým stupněm, tedy funkci, kterou obdivujeme u dnešních hybridů.

K masovému nástupu stop–start systému došlo až v závěru první dekády nového tisíciletí, když začaly na automobilky tlačit přísnější emisní normy. Prvním skutečně rozšířeným autem se start–stop systémem se stalo v roce 2007 BMW řady 3 a dnes jej najdeme takřka v každém modelu. Zatímco ale dříve bylo možné systém snadno deaktivovat tlačítkem (u fiatů dokonce jednou pro vždy), dnes už je tato funkce zpravidla ukryta v hloubi palubního menu.

Tagy:
Volkswagen Toyota auto emise ekologie historie Fiat 128 stop-start hospodárnost

Hlavní zprávy

Šéfka TOP 09: Maláčová má panickou obsesi z ODS, strašení si nechte do pohádek
Partie

Šéfka TOP 09: Maláčová má panickou obsesi z ODS, strašení si nechte do pohádek

Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová osočila ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou (ČSSD) z toho, že svými výroky o ODS pouze straší lidi. Jednička na kandidátce ČSSD v Praze má podle jedné z tváří koalice Spolu „panickou obsesi“ z občanských demokratů. Maláčová v pořadu Partie Terezie Tománkové tvrdila, že pokud se ODS dostane do nové vlády, dojde na rozsáhlé privatizace a budou se rušit nemocnice v malých městech.

Sledujte ŽIVĚ Partii: Velká politická debata se zástupci hnutí ANO, Pirátů nebo komunistů
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ Partii: Velká politická debata se zástupci hnutí ANO, Pirátů nebo komunistů

Na co máme peníze a na co už ne? Tím se v první části pořadu Partie Terezie Tománkové zabývaly ministryně práce a sociálních věcí z ČSSD Jana Maláčová, předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová a předseda hnutí SPD Tomio Okamura. Ve druhé polovině sledujte velkou politickou diskusi například se zástupci hnutí ANO, Pirátů nebo komunistů. Nedělní Partie od 11 hodin na CNN Prima NEWS nebo přímo v tomto článku.

Maláčová: Největší hrozbou je ODS, přijdou poplatky za lékaře, školné či zdražování

ODS se připravuje na vládnutí s hnutím ANO a chystá se privatizovat nemocnice, zavést školné a celkově snižovat životní úroveň obyčejným lidem. V Partii Terezie Tománkové to řekla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Uvedla, že se místopředseda ODS Zbyněk Stanjura v kuloárech již představuje jako budoucí ministr vlády Andreje Babiše (ANO). Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová to však rezolutně odmítá.

Babiš se chlubí, že Čechům zlevnil data. Máme je druhé nejdražší v EU, reaguje opozice

Češi mají druhá nejdražší mobilní data v Evropské unii, ta se proto znovu před volbami stávají zásadním politickým tématem. Premiér Andrej Babiš již mnohokrát řekl, že levnější data jsou pro jeho vládu prioritou, v minulosti kvůli nim například odvolal ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou. Aktuálně se chlubí, že se skutečně dosáhlo nižších cen. Opozice však upozorňuje, že data nadále zůstávají nejen mezi nejdražšími v Evropě, ale také na celém světě.

Burka, nikáb, burkiny, čádor či hidžáb. Jak poznat rozdíly v oděvech muslimek?

Odívání muslimských žen prošlo nejen v evropském prostředí sérií bouřlivých diskuzí. Nyní se téma vrátilo na stůl především v souvislosti s děním v Afghánistánu. Společně s tím se nicméně vrátil také zmatek v pojmech. V muslimském světě totiž existuje hned několik forem zahalování, které se v evropském prostředí navzájem zaměňují. Jak poznat rozdíly mezi burkou, nikábem, čádorem a hidžábem?

Chřipka bude letos řádit jako před covidem, varuje lékař. Češi podceňují důsledky

Zatímco v loňském roce chřipka prakticky vymizela, někteří odborníci předvídají, že letos se může objevit stejně jako v předchozích letech. Podobně jako u covidu je nejlepší ochranou před nákazou očkování. Které skupiny obyvatel by se měly nechat proti chřipce naočkovat, kdy je na to nejvhodnější doba a má to vůbec smysl? Na otázky CNN Prima NEWS odpovídá praktický lékař Michal Holásek.

Reportér, kterého na kole srazil autobus, chybu neudělal, míní dopravní expert

Ta reportáž vzbudila obrovské emoce. Reportér CNN Prima NEWS v ní na kole demonstroval vládou schválený 1,5metrový rozestup, který budou muset řidiči při předjíždění cyklistů dodržovat – zákon má vejít v platnost v lednu. Přímo během experimentu reportéra srazil autobus. Na sociálních sítích pak čelil kritice. Lidé často napadali jeho odstup od okraje vozovky. Dopravní expert ale uvedl, že byl v pořádku.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

Lžou a hledají únikové dveře. Ani to nejsou horolezci, pálí do Čechů šéf záchranné mise

Příběh dvou českých horolezců Jakuba Vlčka a Petra Macka – kteří zdolali pákistánskou horu Rakapoši, ale při sestupu se dostali do problémů a musel pro ně přiletěl armádní vrtulník – nabírá na síle. Velitel záchranné mise Karim Šáh Nizarí pro web Hlídací pes uvádí, že Češi do médií neříkají celou pravdu, ostře je kritizuje a zbavuje titulu horolezci.

reklama