reklama

Test Hyundai Ioniq 5: Auto budoucnosti aneb takto by to s elektřinou šlo

Chtěný či nechtěný nástup elektromobility s sebou pro automobilky přináší obrovské množství výzev. Nestačí se už jen soustředit na ryze funkční stránku věci, důležité je i to, jak celé auto vypadá, jakou atmosféru nabízí jeho interiér nebo zda se bude líbit i sousedům. Elektrický Ioniq 5 kromě všech těchto nutností také výborně funguje na silnici nebo u dobíječky.

reklama

Ještě donedávna jsme při psaní automobilových recenzí brali články o elektromobilech jako exotiku a často je s jistou nadsázkou tak trochu tepali za to či ono. Teď ale „legrace“ s veškerou úderností končí a exoticky se bude jevit spíše psaní o něčem, co má více než tři válce a není to aspoň malinko elektrifikované coby mild-hybrid. Test vozu Hyundai Ioniq 5 nám nicméně ukázal, že minimálně po funkční stránce nemusí být zase tak zle, doba je jen holt jiná.

Elektromagnet

Jestliže jsme o minulých generacích běžných hyundaiů hovořili se zdrženlivostí jako o „nenápadných“, Ioniq 5 s jistým předstupněm v Tucsonu představuje v tomto světle revoluci v pravém slova smyslu.

A tak zatímco mnohá nová (i elektrická) auta brázdí ulice nepovšimnuta, Ioniq 5 do této kategorie nepatří. Je to absolutní magnet na pohledy kolemj(e)doucích. Tedy spíš elektromagnet. Do velké míry za to může právě jeho zevnějšek. Linie, které designéři automobilky zvolili, jsou velice výstřední, a přitom se stále drží při zemi. Už jste slyšeli o prapůvodním modelu Pony? Ne? Pak věřte, že právě z něj design Ioniqu vychází. Hyundai Pony bylo prvním sériovým autem korejské značky. Od jeho představení uběhlo již 47 let a vzešlo z designérského pera legendárního Giorgetta Giugiara, který má na svědomí ikony jako Ferrari 250GT Berlinetta, DeLorean, Fiat Uno či Volkswagen Golf první generace.

Přední maska ​​kombinuje jednoduchost a „digitálnost“. Přední i zadní obrysová světla jsou složena z hranatých LED komponent, které vytvářejí dojem pixelů. Při bližším pohledu je vidět, které pixely jsou „živé“ a které jsou jen na oko. Potkávací světlomety jsou ukryty uprostřed obrysového svícení a v momentě, kdy je uvidíte poprvé, vaší jedinou reakcí bude „wau“! Dívat se na světelný podpis Ioniqu 5 je estetickým zážitkem. Auto díky němu vzbuzuje respekt, ale zároveň nepůsobí agresivně.

Vpředu obecně najdete minimum záhybů, prolisů či mezer mezi jednotlivými částmi karoserie. Příkladem je přední kapota, která zasahuje téměř do blatníků nad koly. A částečně plní jejich designovou roli. Profil je rozdělen diagonálně na polovinu, a i když tu jsou klasická zpětná zrcátka, kliky jsou zapuštěny přímo do panelu dveří a vysouvají se jen v případě potřeby. Zadním dveřím dominuje nápis IONIQ 5 namísto loga Hyundai, které celkově hraje jen druhé housle. Nechť mi Škoda Enyaq iV, všechny Tesly nebo Ford Mustang Mach 1 prominou, ale tohle je jiná káva.

Komnata budoucnosti

Uvnitř přichází další vytržení. Zvenku totiž máte pocit, že je Ioniq kompaktní hatchback, po nástupu na palubu vás ale čeká limuzína. Prostor umocňuje rovná podlaha a vše se tváří, jako kdybyste se ocitli v designerském studiu. Interiér sice vzhledově víceméně vůbec neladí se zevnějškem, ale je moderní a nezvykle světlý, až máte pocit, že je to pořád jen koncept. Bílé displeje, jejich vizuál i ovládání nadto dodávají pocit, že jste z „běžného“ smartphonu přesedlali na iPhone.

Sterilní atmosféra na palubě dává vyniknout velkým sedadlům, která lze celá sklopit do polohy vleže a ještě mají i podpěru na nohy. Tato oddechová poloha vznikla skutečně pro zpříjemnění čekání, než se auto nabije.

Téměř vše se uvnitř ovládá elektricky včetně posouvání zadních sedadel. Konzoli mezi předními sedadly si můžete posouvat, výdechy pro cestující vzadu nejsou v ní, ale na sloupcích mezi dveřmi. Volant s tlustým věncem dobře padne do rukou, ale jaksi nám v jeho středu chybí logo Hyundai. Zástupci automobilky při prezentaci tvrdili, že majitel Ioniqu přece ví, jakou značku řídí.

Světlé orámování má ještě dvojice propojených obrazovek. Přístrojová deska působí robustně a její četná zaoblení jdou proti proudu současných ostrých linií, při přesednutí z Enyaqu je to jiný svět. Nejzajímavější je nový volič převodovky, který je vpravo pod volantem jako u mercedesu. Na jeho umístění je třeba si zvyknout, párkrát jsme omylem nahmatali páčku stěračů, protože má podobný tvar, jen je výše.

Můžete si vybrat, jestli chcete za příplatek panoramatické střešní okno, nebo střechu se solárními panely. Ty pomáhají dodat energii pro spotřebiče na palubě. Vzadu je místa na nohy dost, ale uvítali bychom také polohovatelná opěradla sedadel. Kufr má objem 527 litrů, ale je nezvykle mělký. To proto, že pod jeho dnem je usazen elektromotor pohánějící zadní kola.

Nejrychlejší Hyundai

Ioniq 5 se začal prodávat ve třech výkonnostních verzích, přičemž dvě mají pohon jen zadních kol a třetí všech čtyř díky druhému elektromotoru vpředu. Verze s nejnižším výkonem má výkon 125 kW (170 koní) a zrychlení z nuly na sto za 8,5 vteřiny. Baterie má v takovém případě kapacitu 58 kWh a měla by vydržet na 384 kilometrů. Silnější verze znamená výkon 160 kW (217 koní), stejný točivý moment 350 Nm, ale na zrychlení z nuly na sto stačí 7,4 vteřiny. Díky větší 73 kWh baterii je dojezd až 481 km.

No a pak je tu vrchol, který jsme si mohli vyzkoušet – čtyřkolka HTRAC o výkonu 225 kW (305 koní), točivým momentem 605 Nm a impozantním zrychlením z nuly na sto za pouhých 5,2 sekundy. To je mimochodem o dvě desetiny vteřiny rychleji než v hot hatchi i30 N. Z Ioniqu 5 se tak stal nejrychlejší Hyundai v nabídce.

Na výběr je ze tří režimů jízdy, které se ovládají tlačítkem na volantu jako v nějakém sporťáku. Těmi jsou tradičně Eco, Normal a Sport. Rozdíly mezi režimy jsou asi takové jako mezi životní úrovní v Lucembursku a Kongu. Režim Eco je orientován absolutně na spotřebu. Auto je klidné a zdrženlivé. V režimu Sport se ale citlivost plynového pedálu změní k nepoznání a 305 koní se rozcválá prakticky ihned. Zrychlení z 0 na 100 km/h za tabulkových 5,2 sekundy zní nejen rychle, ale také zatraceně rychlé je.

Plavnost především

I když vás drtivý nástup točivého momentu při plné akceleraci pořádně zatlačí do sedadla, o nějakém sportovním ježdění se moc nedá mluvit. Auto se chová spíš jako komfortní limuzína. Relevantní konkurenti jsou na tom ostatně velmi podobně. Je to docela pozitivní zjištění, protože Ioniq 5 obouvá obrovské 20palcové pneumatiky Michelin Pilot Sport navržené speciálně pro elektromobily a není zde adaptivní podvozek. Při pohotovostní hmotnosti přes dvě tuny velmi dobrá práce a nakonec ani v těch zatáčkách není masa auta zas tak moc znát.

Jízda tedy vzdor výkonu nevzbuzuje žádné větší adrenalinové emoce, zato je příjemně tichá díky dvojitým sklům vpředu i vzadu. Řízení je snadné, místy možná až moc. Líbil se nám dobrý výhled, ale ve snaze nabídnout žádoucí aerodynamické tvary Hyundai zcela postrádá zadní stěrač. Jelikož se nejedná o liftback ani sedan, zadní okno se bude špinit.

Při jízdě můžete využívat tři úrovně rekuperace brzdné energie, plus funkci jízdy pouze s jedním pedálem, jak už známe z BMW i3, Nissanu Leaf či z Fiatu 500E. Po Volkswagenu ID.4 či Škodě Enyaq iV už nabídka jízdních asistentů nijak nepřekvapí, spíše bychom v kontextu celkového vyznění Ioniqu měli ještě trochu vyšší nároky. Například automatické přizpůsobování rychlosti podle dopravních značek nebo na základě mapových podkladů před vjezdem do obce nebo před zatáčkami. V Ioniqu 5 jsme zatím takovou funkci nenašli.

Nabíjí rychle jako Porsche

Kde Ioniq 5 technologiemi nejvíce zaujme, je velmi esenciální věc, a sice nabíjení. Tam se totiž výkonem vyrovná i luxusním sportovním autům jako Porsche Taycan a Audi e-tron GT díky 800V architektuře.

Na rychlonabíječce jste schopni využít dobíjecí výkon až 232 kW, takže na nabití do plna by mělo stačit pouhých 18 minut. Problém je, že takových 350 kW nabíječek máme v Čechách zatím jen pár, ale to se poddá.

I u rozšířenějších 50 kW nabíječkách auto nabijete za hodinu, doma z 11 kW wallboxu za slušných osm hodin. Co je ovšem nejzajímavější, že Ioniq 5 nemusí jen přijímat energii, ale můžete jím napájet i jiné elektrospotřebiče nebo pomoci dobít jiný elektromobil.

Novinka na nás každopádně udělala velmi dobrý dojem a může se směle zařadit také mezi některé elektromobily prémiových značek. Tomuto se dá skutečně říkat nová éra. Jen kdyby to tolik nestálo...

Kompletní ceník a strukturu výbav Ioniqu 5 najdete zde.

Tagy:

Hlavní zprávy

Víkend ve znamení sněhu a silného větru. Meteorologové varují před poškozením stromů
Počasí

Víkend ve znamení sněhu a silného větru. Meteorologové varují před poškozením stromů

Na severovýchodě České republiky a ve Frýdlantském výběžku bude v sobotu foukat silný vítr, který v nárazech přesáhne rychlost přes 65 kilometrů v hodině. Na opačné straně republiky, zejména v oblasti Českomoravské vrchoviny a Jihomoravského kraje se při mrznoucím dešti bude do nedělního rána místy tvořit ledovka. Sdělil to Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Vojtěch čelí trestnímu oznámení. Z Chytré karantény údajně odtekly stovky milionů
Koronavirus

Vojtěch čelí trestnímu oznámení. Z Chytré karantény údajně odtekly stovky milionů

Skupina právníků Pro Libertate, kteří jsou známí pro svou spolupráci s antivaxerskou komunitou, podala trestní oznámení na ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (ANO), hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou i její předchůdkyni Jarmilu Rážovou. Tvrdí, že projekt Chytrá karanténa měla umožnit soukromým firmám zpronevěřit miliony korun. Ministerstvo zdravotnictví to považuje za nesmysl a odkazuje se na kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu.

Sledujte ŽIVĚ Hlavní zprávy: Nedostatek lékařů. Lze je nahradit ambulantními specialisty?
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ Hlavní zprávy: Nedostatek lékařů. Lze je nahradit ambulantními specialisty?

Ty nejnovější ověřené zprávy z domova i ze světa. Praha dopisem požádala ambulantní specialisty, aby pomohli v nemocnicích. Primátor Zdeněk Hřib se odvolává na ředitele pražských fakultních nemocnic a tvrdí, že na konci prosince bude chybět 150 lékařů a 150 sester. Myslí si šéf specialistů, že je možno lékaře nahradit? Nejen o tom v Hlavních zprávách od 18:55.

Jurečka: Bezdětní si budou muset výrazně víc spořit na důchod. Stát je hodlá motivovat

Prosadit změny důchodů v Česku v příštích dvou letech. O to se bude snažit kandidát na ministra práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) v nové vládě, kterou utvoří Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Piráti se Starosty a nezávislými (STAN). Jurečka zmínil zavedení minimální zaručené penze ve výši nejméně 10 tisíc korun pro všechny či zvýšení penzí za výchovu dětí. Své plány v resortu práce představil v pátek prezidentovi Miloši Zemanovi na zámku v Lánech. Novinářům řekl, že hlava státu k jeho vizím neměla výhrady.

Záhadná smrt mladé fotbalistky: V Praze se jí udělalo špatně, zemřela v nemocnici

Devětadvacetiletá Daire Ni Heidhinová z irského Dundalku si užívala dovolenou v Praze se svým přítelem. Mladé učitelce ze školky se však během výletu udělalo nevolno, a tak musela být odvezena do nemocnice, kde minulou sobotu zemřela. Přátelé zesnulé ženy založili sbírku, která má pomoci přepravit její tělo zpět do rodné země. Dosud se vybralo přes 20 tisíc liber.

Hrozí nám britská cesta vývoje epidemie? Pro české zdravotnictví by byla zničující

Stále častěji zaznívají hlasy odborníků, že by se aktuální vlna epidemie mohla začít v nejbližší době lámat. Experti však zároveň varují, že to nemusí znamenat řešení problémů, které aktuálně padají především na bedra českých zdravotníků. Přestože by se vlna mohla přehoupnout přes svůj vrchol, může nás potkat období stagnace na vysokých číslech, jako lze pozorovat například ve Velké Británii. Znamenalo by to ale nesnesitelnou zátěž pro české zdravotnictví.

reklama

Domácí zpravodajství

Válek se pustil do Vojtěcha a spol. kvůli povinnému očkování: Neposílají mi, co připravují

První kroky nové vlády směrem k epidemii covidu budou podle kandidáta na ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) vycházet z aktuální situace v nemocnicích. Někteří odborníci očekávají dosažení nebo i překročení maximálních počtů hospitalizovaných z letošního jara. Válek chce také co nejdříve naočkovat lidi posilující dávkou a také děti. Zároveň zkritizoval současného šéfa resortu Adama Vojtěch (za ANO) za nedostatečnou komunikaci.

Pane kolego, do toho vám nic není. Hnízdil se chytil s Mounajjedem kvůli očkování

Ostrá debata kvůli očkování se strhla mezi lékařem Janem Hnízdilem a zastánci očkování Milanem Kubkem a Radkem Mounajjedem v pořadu Co Čech, to politik! na CNN Prima NEWS. Hnízdil má totiž výrazné pochybnosti o vyvinuté vakcíně, poukazuje na krátké trvání protilátek. Prezident České lékařské komory Milan Kubek a stomatolog Radek Mounajjed jsou naopak přesvědčeni, že vysoká proočkovanost populace je jedinou možností, jak pandemii tlumit.

reklama