Kvůli poruše trakčního vedení byl zhruba od 13:00 zastavený provoz na železničním koridoru v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí. Provoz byl po odstranění poruchy před 15:00 obnoven. Rychlíky nabraly zpoždění až dvě hodiny. Vlak najel do takzvané hákovnice, která se používá jako bezpečnostní prvek při opravách na trati. Vlak tak poškodil svůj sběrač proudu i trakční vedení.
Jak uvedla Správa železnic, provoz byl před 15. hodinou obnoven. Rychlíky Ostravan, Svitava, Slovácký expres a Valašský expres Českých drah nabraly zpoždění až dvě hodiny. „Při nehodě se nikdo nezranil,“ uvedla mluvčí Radka Pistoriusová.
Na trati Praha - Česká Třebová, v úseku Choceň - Ústí nad Orlicí došlo k poruše trakčního vedení a poškození sběrače lokomotivy vlaku R 870. Provoz je nyní zastaven, vlaky vyčkají na stanovení dalšího postupu od @spravazeleznic.
— ČD - Info (@cdmimoradnosti) December 4, 2022
Úsek trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí nyní Správa železnic modernizuje. Vlaky tam jezdí po jedné koleji. Koncem listopadu Správa železnic upravila technologii prací, což mělo minimalizovat poruchy na trakčním vedení při provozu elektrických vlaků. Ty v létě často zastavovaly provoz na koridoru mezi Prahou a Ostravou.
Správa instalovala hákovnice
Nehoda se stala první den, kdy Správa železnic kvůli bezpečnosti pracovníků po delší době použila instalaci hákovnic. U odbočky Bezpráví, kde se nehoda stala, budou hákovnice používané do 8. prosince. Původně se předpokládalo osazování hákovnic od listopadu do konce dubna příštího roku. Správa železnic ale dobu používání hákovnic výrazně zkrátila, aby minimalizovala poruchy na trakčním vedení při provozu elektrických vlaků. Ty v létě často zastavovaly provoz na železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou.
Hákovnice zajišťují, aby se při průjezdu vlaku do opravovaného úseku vedení nedostal elektrický proud, což by ohrozilo bezpečnost pracovníků. Při chybě strojvedoucího, když nestáhne sběrač lokomotivy, však hákovnice sběrač poškodí.
Celková rekonstrukce úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí by měla skončit v červnu příštího roku. Poté se na svou původní trasu vrátí dálkové expresy spojující Prahu s Brnem.