Už dvě dekády zpět dostal Valentino Rossi přezdívku „Doktor“. Ta v Itálii připadá všem lidem, kterým patří velký respekt. Rodák z Urbina si v MotoGP skutečně zaslouží pomyslný titul MUDr., protože na tratích předváděl operace, které se v kronikách vyjímají. V neděli ve Valencii končí ve 42 letech po 26 sezonách svou jedinečnou kariéru.
Do seriálu MotoGP přišel coby 17letý mladíček a logicky zamířil do nejnižší kubatury. V takzvaných „stopětadvacítkách“ se hned etabloval a během premiérového ročníku si připsal vítězství. Díky tomu má Rossi hezké vzpomínky na Českou republiku, protože právě na Masarykově okruhu dosáhl na první triumf.
Rossiho udržela mezi živými obří „klika“. Na Spielbergu by se vůbec nemělo závodit
Boj na život a na smrt. Tak by se dalo shrnout nedělní dění v rámci závodu mistrovství světa silničních motocyklů. Na rakouském okruhu Spielberg létaly motorky vzduchem a jen centimetry rozhodly o tom, že se závodění neproměnilo v tragédii. Za největšího „klikaře“ víkendu lze označit Itala Valentina Rossiho. Ten uvedl, že za dlouhá léta mezi elitou podobnou hrůzu nezažil. „V Rakousku bylo pár strážných andělů, kteří uchránili, co mohli,“ řekl webu CNN Prima NEWS účastník juniorského motocyklového šampionátu Filip Řeháček.
Hned v další sezoně se stal mistrem světa a poskočil o třídu výše. Ve „dvěstěpadesátkách“ slavil první místo v celkové klasifikaci v roce 1999. A už ve 20 letech si vysloužil místo v královské kubatuře. Znovu to byl druhý rok, kdy si italský závodník vyjezdil titul mistra světa. Tentokrát ale už nebylo kam stoupat, a tak se v nejprestižnější kategorii MotoGP Rossi zdržel pěkně dlouho.
Zejména v první dekádě nového tisíciletí platil za absolutní fenomén. Mezi lety 2001 až 2005 ho nikdo z trůnu nesesadil. Právě ročník 2005 je vůbec nejvydařenějším dílem Rossiho, protože šampionát ovládl s náskokem monstrózního počtu 147 bodů.
To už na jeho motorce Yamaha i kombinéze byla viditelná přezdívka „The Doctor“, která značila, jak výjimečným jezdcem je. Po tříleté přestávce byl opět mistrem světa, a to dvakrát za sebou. Po triumfu v roce 2009 se už králem znovu nestal.
Nezávodím kvůli rekordům, musíte si to užívat
Stále ale vozil svůj stroj v popředí a číslo 46 tak bylo vidět. To k Rossimu patří stejně jako jeho přezdívka a v motorsportu znamená to stejné jako v hokeji Gretzkyho 99. Je jakýmsi symbolem úspěchu. Proč mu byl italský závodník po celou kariéru věrný? Důvod byl prostý. V roce 1979, kdy se Rossi narodil, řádil na světových okruzích v kategorii do 250 kubických centimetrů jeho otec a na čele motorky měl numero 46.
I když už Rossi oslavil 30 let a nemusel nikomu nic dokazovat, nehodlal končit. Jeho slovy mu ani nikdy nešlo o to, aby se zapisoval do historie. „Nikdy nezávodím kvůli rekordům. Motivace překonat rekordy není dostatečná pro to, abyste pokračovali. Musíte si to užívat,“ řekl jednou.
Po skoupějších letech u továrního týmu Ducati se opět a vytrvale dral za titulem. Ale na scéně už tehdy figuroval Španěl Marc Márquez, který hned tři sezony v řadě (2014 až 2016) odsoudil Rossiho k druhému místu.
Valentino Rossi zpropagoval číslo 46. Zdroj: AP
V roce 2017 si fenomenální jezdec připsal v nizozemském Assenu poslední vítězství v kariéře. Bodový zisk měl sestupnou tendenci a před sezonou 2021 se Rossi rozloučil s továrním týmem Yamaha a přestěhoval se do stáje Petronas, který používá stroje stejné značky. K pódiu měl v tomto ročníku daleko – nejlépe skončil osmý a v klasifikaci se nachází až na 20. pozici.
Nikdo ale nezapomene, kde se 42letá legenda povětšinou nacházela za posledních 26 sezon. 431 absolvovaných Grand Prix, 115 vítězství, 9 titulů mistra světa.
„Doktor“ z Urbina bude naposledy „ordinovat“ v neděli na okruhu ve španělské Valencii. To, co jméno Michael Schumacher znamená pro formuli 1, představuje Valentino Rossi v MotoGP. Byl to právě on, kdo přivábil k mistrovství světa motocyklů statisíce, možná i miliony nových fanoušků.