Oblíbené kombi i největší SUV od Volkswagenu. V Česku letos končí hned několik aut

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Které legendární modely aut se letos rozloučí s výrobou?
  • Volkswagen Touareg: Konec jedné éry SUV s velkým motorem.
  • Ford Focus: Proč končí oblíbený hatchback a kombi?
  • Porsche Cayman/Boxster: Jaká je budoucnost sportovních modelů?
  • Kia Ceed: Kdo nahradí oblíbený model na českém trhu?
  • Volvo V90: Znamená konec kombi konec pro Volvo?
  • Lexus LS: Jak se mění role luxusních sedanů?
Více

Na automobilovém trhu letos končí několik ikon. Výrobu ukončí kromě jiných například Volkswagen Touareg, Ford Focus, Porsche Cayman/Boxster, Kia Ceed, Volvo V90 i luxusní Lexus LS. Přímých nástupců se povětšinou nedočkají.

Automobilový trh se neustále mění. Pomalu každý týden se objeví nějaká novinka, ať už jde o facelift, či novou generaci nějakého stávajícího modelu, občas dokonce i zcela nový model bez předchůdce. Vývoj je dnes nezastavitelný a nabídka automobilek tak široká, že si vybere opravdu každý.

K TÉMATU: Tři nejčastější mýty o odškodnění po bouračkách. Na tohle všechno máte nárok

Jenže tak, jak rychle se novinky objevují, i některé vozy zcela končí. Někdy se jedná o speciálně zaměřené vozy, které se příliš neuchytily, jindy zase končí bez přímého nástupce až tradiční stálice v nabídkách automobilek. I v následujících měsících končí několik takovýchto vozů, podívejte se na seznam těch nejvýznamnějších.

Volkswagen Touareg (2002-2025)

Vlajková loď Volkswagenu mezi SUV a naprostá legenda. Tak by se dal zjednodušeně označit Volkswagen Touareg, který se ve výrobě udržel 23 let napříč třemi generacemi. Pod kapotou jste mohli mít nejen lidové čtyřválce a šestiválce, ale i pořádné osmiválce nebo legendární desetiválcové TDI i zážehový dvanáctiválec. 

Brzy však nového Touarega nekoupíte. Jeho nepřímou náhradou je, aspoň dočasně, velký Tayron na základech Škody Kodiaq, který je uvnitř možná trochu prostornější, ale neutáhne 3,5 tuny, není tak schopný v terénu a pod kapotou šestiválcový motor nenajdete. Před koncem desetiletí by měl dorazit elektrický nástupce Touaregu na vyvíjené platformě SSP, pokud však chcete pořádné SUV s velkým motorem a na vzduchovém podvozku, u Volkswagenu již za pár měsíců nepochodíte.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: TEST: Volkswagen Tayron s naftovým motorem je rodinným ideálem. V mnohém je lepší než Kodiaq

Ford Focus (1998-2025)

Další legendou, která letošní podzim ukončí výrobu, je Ford Focus. Po více než 12 milionech vyrobených vozů tak Ford skončil s dalším normálním vozem, který dříve patřil mezi nejprodávanější auta v Evropě. Focus si našel oblibu mezi evropskými zákazníky nejen kvůli povedenému designu a praktičnosti, ale i díky skvělým jízdním vlastnostem, které ještě mohly vylepšit sportovní verze ST a RS.

Konec oblíbeného hatchbacku a kombi se shoduje s plány Fordu nabízet pouze crossovery a SUV doplněné o dodávky. Po konci velkého Mondea a menší Fiesty tak v nabídce Fordu dnes najdeme z normálně vysokých aut pouze kupé a kabriolet Mustang, bez plánů na náhradu za zrušené modely. Automobilka se nyní soustředí spíše na uvedení konkurenceschopných elektromobilů.

Kia Ceed (2006-2025)

Lidový model, který korejské automobilce pomohl prorazit i na českém trhu, letos končí. Už minulý rok skončila sportovněji střižená varianta Proceed, do konce roku však z nabídky zmizí i ostatní varianty, zatím vyjma crossoveru Xceed. Kia Ceed však dlouhodobě a s velkým náskokem drží pozici nejprodávanějšího modelu značky se 4975 prodanými vozy minulý rok - druhý nejprodávanější model značky, Sportage, oslovil „pouze“ 2300 zákazníků.

Kia Ceed se stala oblíbencem díky dlouhé sedmileté záruce i výrobě v Žilině na Slovensku. Nástupcem má být Kia K4 se spalovacími motory a výraznějším designem oproti usedlému Ceedu, nebo Kia EV4 pro ty, kteří ocení spíše elektrický pohon. Ta nahradila Ceed ve výrobním programu továrny v Žilině už v srpnu, bude se zde vyrábět pouze verze hatchback - sedan jde do výroby v jihokorejském Gwangmyeongu.

K TÉMATU: Renault představuje nové Clio. Designem cílí na mladé, ale potěší i staromilce

Porsche Cayman/Boxster (1996-2005)

Dvojčata od Porsche to mají už také spočítané. Nejmenší sportovní modely značky už si do výroby neobjednáte, výroba končí již tento měsíc. Budoucnost malých Porsche bude pravděpodobně pouze čistě elektrická, ačkoliv se šušká, že vrcholné modely by si měly zachovat i spalovací verze.

Vývoj čistě elektrických nástupců je v plném proudu již několik let, příliš informací však zatím není známo. Stojí totiž na úplně nové platformě, která by měla udržet hmotnost okolo 1,5 tuny, díky čemuž bylo uvedení na trh již několikrát odloženo. Je tedy pravděpodobné, že se nástupců nedočkáme ani v příštím roce. 

Volvo V90 (2016-2025)

Ještě dobrých patnáct let dozadu by si to nikdo nedokázal představit. Volvo, které vyrostlo na bezpečných a velkých kombi, ukončilo výrobu svého někdejšího vlajkového modelu - oblíbeného kombíku V90. Už dříve skončil sedan S90, jehož nástupcem má být elektrický crossover mezi sedanem a SUV, Volvo ES90. Kombi však přímého nástupce zřejmě nedostane a zdá se, že éra kombíků od Volva brzy skončí.

Zatím tedy zůstává v nabídce menší V60, která prostorem konkuruje například BMW řady 3 nebo Audi A4. I ta se však pravděpodobně velmi brzy rozloučí, neboť na trhu je už od roku 2018. Volvo tedy dává přednost nejen elektrickým vozům, ale zejména oblíbenějším SUV. Ty už dlouhé roky tvoří většinový podíl na prodejích značky.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: TEST: Vlajková loď Peugeotu s obrovským kufrem dostává pohon všech kol, levná však není

Lexus LS (1989-2026)

V našich končinách z mnoha důvodů nepatří mezi důležité modely Lexusu, vrcholný luxusní sedan byl však po dlouhé roky ten nejdůležitější ze všech. Značka Lexus totiž na světový trh v roce 1989 uvedla svůj první model, Lexus LS400, který vzal doslova vítr z plachet zavedeným luxusním značkám a jejich vrcholným sedanům. Byl totiž lépe zpracovaný, pohodlnější, a ještě k tomu spolehlivější - v USA jezdí několik těchto vozů s nájezdem přes milion mil (1 609 344 km) a původním motorem i převodovkou. 

Důležitost luxusního sedanu však v posledních letech upadá a právě poslední generace Lexusu LS, uvedená na trh v roce 2017, už příliš zákazníků neoslovila. Jejím nepřímým nástupcem je tedy Lexus LM, opravdu luxusní minivan určený pro převoz důležitých lidí na zadních sedačkách, a Lexus ES, který s novou generací ještě povyrostl a vrcholnému LS už velikostí pomalu začal konkurovat.