Současné uzavření Libeňského mostu kvůli jeho špatnému stavu působí trochu jako déjà vu. Ze stejného důvodu se po něm nejezdilo ani v lednu 2018. Od té doby se vedou debaty a tahanice, zda historický most rekonstruovat, či zbourat a postavit nový. V prosinci loňského roku se pražská rada rozhodla postavit místo něj repliku a zachovat některé architektonicky cenné prvky. Opoziční ANO se kvůli tomu opřelo do náměstka pro dopravu a bývalého primátora Zdeňka Hřiba (Piráti). Ten se hájí, že rekonstrukci mostu nikdo neřešil prakticky už od jeho postavení.
Poté, co byl před šesti lety most uzavřen, přišel někdejší náměstek pro dopravu Petr Dolínek (tehdejší ČSSD) s návrhem na vybudování nového mostu, který by ten historický nahradil. Nezískal však pro svůj návrh politickou podporu.
ČTĚTE TAKÉ: Z Prahy do Ostravy za dvě hodiny. Kdy se v Česku dočkáme vysokorychlostních tratí?
„Radní Dolínek, kterého jste nejspíš považovali za neschopnýho, měl hotový projekt nového Libeňského mostu za 300 milionů. Ten by teď už pravděpodobně stál. A dál už to znáte,“ připomněl na sociální síti X novinář Michal Půr.
Téma pražských mostů se v témže roce rychle stalo jedním z pilířů předvolební kampaně. S odvážným nápadem přišel například tehdejší kandidát na primátora za hnutí ANO Petr Stuchlík, který navrhoval dokonce variantu s bydlením. „Byl by to obytný most, ve kterém bychom postavili krásné byty pro městské zaměstnance, strážníky, sestřičky nebo hasiče,“ řekl tehdy.
Svou politickou kariéru odstartoval na tématu rekonstrukce Libeňského mostu také bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). S jeho usednutím do úřadu začalo město pracovat s variantou citlivé opravy.
„První, co jsem ve funkci náměstka primátora udělal, bylo zahájení přípravy rekonstrukce mostu, kterou schválilo zastupitelstvo ještě za paní primátorky Krnáčové v roce 2016 hlasy ODS, ANO a dalších. Když jsem funkci předával nástupci, byla přes rok podepsána smlouva se zhotovitelem, probíhaly již první přípravné stavební práce a žádalo se o stavební povolení na 1. etapu rekonstrukce,“ napsal v minulých dnech na Facebooku poté, kdy došlo k dalšímu uzavření mostu.
Aktuálně k Libeňskému mostu Mrzí mne velice komplikace, které nastaly pro cestující a všechny Pražany. První, co...
Posted by Adam Scheinherr on Thursday, January 11, 2024
Nakonec však došlo v prosinci loňského roku k rozhodnutí, že bude most stejně z převážné části nahrazen novým. Zbudou pilíře, na kterých vznikne replika původního mostu podle podoby od architekta Pavla Janáka. Důvodem jsou výsledky statických zkoušek.
Nyní v reakci na to hnutí ANO připomíná, že mohla být otázka mostu již dávno vyřešená. „Možná kdyby Adam Scheinherr a Zdeněk Hřib neblokovali 6 let náš návrh na stavbu nového mostu (a kterou stejně teď po 6 letech sami chtějí udělat, ale o 2 miliardy dražší), nemuselo dojít k dalšímu zablokování dopravy. Jak ale v posledních letech náměstek Hřib ukázal, v dopravních kolapsech se přímo vyžívá,“ napsal na sociální síti X šéf pražského ANO Ondřej Prokop.
Hřib se ale brání. „To, že je stav v havarijním stavu, není žádným tajemstvím. Právě proto jsme v minulém volebním období rozhodli o rekonstrukci Libeňského mostu, kterou nikdo neřešil celých těch téměř sto let po jeho postavení,“ uvedl pro web Zdopravy.cz.
Tahanice kolem mostu připomněl ironickým způsobem také novinář Jindřich Šídlo. „Poprvé byl Libeňský most, na který se nesáhlo od roku 1928, uzavřen v lednu 2018. Vzápětí byl opět zprovozněn. Pak jsme šest let řešili, jestli bude opraven, či zbourán a postaven znovu. Před Vánoci se rozhodlo, že se teda postaví replika. V sobotu spadne a bude po všem.“
Poprvé byl Libeňský most, na který se nesáhlo od roku 1928, uzavřen v LEDNU 2018.
— Jindřich Šídlo (@jindrichsidlo) January 11, 2024
Vzápětí byl opět zprovozněn.
Pak jsme šest let řešili, jestli bude opraven, či zbourán a postaven znovu.
Před Vánocemi se rozhodlo, že se teda postaví replika.
V sobotu spadne a bude po všem.