
Nebezpečné semafory u Liberce
Nebezpečné semafory, kterým se nedá věřit. Řidiči v Jablonci nad Nisou a v Liberci si už řadu měsíců stěžují na svérázný chod světelné signalizace podél tramvajové trati vedoucí z Liberce do Jablonce.
V současné době dva ze semaforů nefungují vůbec, řidiči to ale zjistí až ve chvíli, kdy může být pozdě – když se blíží tramvaj. „Nesvítí, neblikají a najednou vidíte, že proti vám jede tramvaj. To je hodně nepříjemné a hodně nebezpečné,“ popsal pro CNN Prima NEWS jeden z řidičů, kterého nefunkční signalizace překvapila.
ČTĚTE TAKÉ: Skvost Jablonce nad Nisou: Radnice za miliardu, kterou město nikdy nesplatilo
Problémy jsou se semafory, které mají varovat řidiče odbočující ze silnice přes souběžnou tramvajovou trať, že se k přejezdu blíží tramvaj. Zrádné je to, že běžně na nich nebliká žádné světlo a červená se rozsvěcí, až když tramvaj jede. Když ale nefungují, řidič to nemá jak poznat. „Řidič má tendenci spoléhat na semafor, zvlášť když o pár stovek metrů dál stejný typ funguje správně. Hrajeme tady opět ruskou ruletu,“ upozornil pro CNN Prima NEWS Jan Hlavatý, majitel jablonecké autoškoly, který na potíže s dotyčnými semafory upozorňuje dlouhodobě.
Dopravní expert Roman Budský připomněl, že v případě nehody se řidič na nefunkční signalizaci vymlouvat nemůže. „Když nefunguje světelná signalizace, musí se řídit dopravními značkami, které mu nařizují dát přednost v jízdě,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Město o problému ví
Světelnou signalizaci podél tramvajové trati má na starosti liberecký dopravní podnik. Jeho manažeři o nefunkční signalizaci vědí. „Je tam porucha, bohužel nejsou dostupné náhradní díly. Ale to zařízení je jen doplňkové, jsou tam dopravní značky, nemůže se nic stát,“ uvedl pro CNN Prima NEWS provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.
Podle Budského by dopravní podnik měl řidiče varovat, zvlášť pokud jde o typ semaforů, které běžně nesvítí a rozblikají se až při průjezdu tramvaje. „Měli by je zakrýt, pokud to vědí. Tak, aby bylo všem řidičům jasné, že to nefunguje a že musejí být obzvlášť opatrní, zejména v místech, kde rozhledové poměry nejsou ideální,“ doporučil Budský. „Situace, kdy řidiči získají pocit, že signalizaci nemohou plně důvěřovat, je extrémně nebezpečná a může vést k dopravním nehodám, protože pro další řidiče se budou chovat nepředvídatelně,“ upozornil expert.
Paradoxní je, že systém světelné signalizace podél tramvajové trati od počátku budí pozornost velkým množstvím semaforů. V každém místě, kde auta křižují tramvajové koleje, jsou minimálně čtyři. Problémy se tu opakují, řidiči na palubní kamery natočili řadu nebezpečných situací – ať už tramvaj jela a signalizace nesvítila, nebo tramvaj projížděla a pro auta se rozsvítila zelená, která je posílala přímo proti tramvaji. Dopravní podnik v této souvislosti připomíná, že tramvajová trať i související signalizace jsou po nedávné velké rekonstrukci stále ve zkušebním provozu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Český sportovní unikát opět ožívá. Do Smržovky se vrátili sáňkaři. Díky bratrům olympionikům