Ceny Effie Awards
Vyhlášení výsledků nejvýznamnější marketingové soutěže EFFIE Awards Czech Republic se po roce opět uskutečnilo před publikem. Na slavnostním galavečeru, který se konal 24. listopadu, rozdali pořadatelé celkem 27 cen, a to ve čtrnácti soutěžních kategoriích včetně dvou speciálních ocenění a Grand Prix.
Z loňského předávání cen z obýváku se letošní předávání EFFIE přesunulo opět před publikum. Letos se akce uskutečnila ve studiu v pražských Strašnicích, kde CNN Prima NEWS natáčí pořady vlastní tvorby a speciály. Porota složená ze zástupců zadavatelů, komunikačních agentur, mediálních agentur, výzkumných agentur – členů sdružení SIMAR – a zástupkyně odborných médií vybírala vítěze celkem ve čtrnácti různých kategoriích.
Nejvíce umístění na stupních vítězů letos získala agentura Ogilvy, následovaná agenturou McCann Prague. Ogilvy z osmi nominací na shortlistu vytěžila pět medailí, McCann osm nominací proměnila ve čtyři umístění na stupních vítězů.
„Ročník 2021 měl druhý největší počet přihlášek v novodobé historii soutěže. Obecně musíme uznat, že byly velmi kvalitně zpracované a často se v nich objevoval důraz na sociální odpovědnost,“ komentuje výsledky soutěže Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních médií (AKA), která je zároveň pořadatelem EFFIE.
Grand Prix Effie získala Ikea
Vyhlášeny byly také speciální ceny. Grand Prix EFFIE 2021 vyhlásila porota na místě. Odnesla si ji agentura TRIAD Advertising s kampaní Za bezpečný domov pro Ikea. „Letošní volba Grand Prix nebyla snadná. Všechny zlatem oceněné projekty, ze kterých porota Grand Prix vybírá, byly ambiciózní a provázely je prokazatelné výsledky,“ uvádí Hlavica.
V rámci letošní EFFIE byla udělena i cena SIMAR za nejlépe zdokumentované výsledky komunikace – „The Best of Data Performance”. Právě důkazy o efektivitě kampaní odlišují EFFIE od soutěží kreativity. Cenu získala práce agentury Media Age pro Masarykovu univerzitu za kampaň #MUNICHALLENGE a agentura Boomerang Communication, která pro Plzeňský Prazdroj vytvořila kampaň Radegast – Hořkost boří stereotypy. Tato kampaň brala rovněž první místo i v kategorii Nápoje.
Velký úspěch kampaní se společenským dopadem
Speciální Cenu Art Directors Clubu za mimořádný kreativní počin získala agentura TRIAD Advertising s kampaní pro IKEA – Za bezpečný domov. Ta byla úspěšná také v kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing. O první místo se v této kategorii dělila s iniciativou Cesta ven, která pomyslné zlato dostala za osvětovou národní kampaň na podporu očkování.
Za zmínku stojí, že kampaň vznikla spontánně jako reakce marketingové komunity na neschopnost vlády spustit včas profesionální kampaň. „Letos se jednalo o velmi silnou kategorii s kvalitními přihláškami a s nejlépe doloženými výsledky. To je velký posun, protože právě společensky prospěšné kampaně měly v minulosti problémy s prokazatelností dopadů,“ komentuje kategorii Hlavica.
Úspěšné byly kampaně vysokých škol i nová kategorie
Kampaně v kategorii Veřejné správy ovládly vysoké školy s cílem přilákat nové studenty. O první místo se dělila již výše zmíněná #MUNICHALLENGE a kampaň V hlavní roli strojař agentury Action Please, která lákala studenty Fakulty strojní VŠB-TUO.
První místo v mladé kategorii Sportovní marketing získala agentura McCann Prague s kampaní Chci pískat – náborovka rozhodčích s tahem na bránu, kterou zpracovala pro Fotbalovou asociaci České republiky. Ta samá kampaň brala také druhé místo v kategorii Aktivační marketing společně s kampaní #MUNICHALLENGE. Na druhém místě v kategorii Sportovní marketing se umístila AC Sparta Praha s kampaní Identita, co stojí za tetování! Sparta.