reklama

Mazda 3 s omlazeným nafto-benzinem e-Skyactiv X jede jako drak a moc šťávy nežádá

V době, kdy všichni výrobci na veřejnosti všemožně úpí drceni neúprosnými emisními normami a na své malolitrážní agregáty nabalují jeden složitý mechanismus za druhým, jde Mazda svojí cestou. Základ její nabídky tvoří benzínový atmosférický dvoulitr a ti, kdo chtějí něco opravdu extra, si připlatí za stejně velký motor kombinující vznětový a zážehový princip. Jeho inovovaná verze lépe jezdí a méně spotřebuje.

reklama

Řešení zvané Skyactiv-X Mazda představila v roce 2018. Rodinný hatchback Mazda 3 a SUV Mazda CX-30 vybavené těmito motory měly mít nízkou spotřebu dieselu a vysoký výkon, ale realita tak oslnivá nebyla. Papírově výkonné auto nejelo o moc lépe než klasický dvoulitr a spotřeba byla vrtkavá. I proto Mazda relativně rychle přišla s modernizací této pohonné jednotky.

Originální koncept

Ještě než začneme popisovat zážitky z více než 300 kilometrů za volantem Mazdy X e-Skyactiv X186 GT Plus, pojďme si velmi zjednodušeně popsat základní princip motoru a změny, ke kterým došlo. Jde o čtyřválcový motor s dvoulitrovým objemem, který spaluje benzin. Motor ale pracuje s nebývale vysokým kompresním poměrem, který odpovídá spíše dieselu. Dříve šlo o 16,3 ku 1, nyní po úpravách 15 ku 1. Takto vysoký kompresní poměr slouží k tomu, aby motor dokázal zapálit i extrémně chudou směs vzduchu a paliva. S tou pracuje ve většině jízdních situací, pouze v nejnižších otáčkách a naopak při potřebě maximálního výkonu funguje jako standardní přímovstřikový motor.

Tento princip zůstal i po evoluci, ale řada součástek jako například hlavy válců byla modernizována a optimalizována. Nenechte se zmást změnou označení e-Skyactiv X, která naznačuje elektrifikaci motoru. Jako mild-hybrid fungoval tento motor od začátku, pouze se nyní tato skutečnost objevila v označení motoru. Elektřina nedokáže auto samostatně pohánět, ale pomáhá plynulosti rozjezdu a bezproblémovému fungování systému stop-start.Evoluce motoru Skyactiv-X přinesla šest koní výkonu (nyní 186) a 16 Nm točivého výkonu (nyní 240).

Spotřeba se u nejúspornější varianty Mazdy 3, tzn. s manuálním řazením a pohonem předních kol (k dispozici je i automat a pohon všech kol ve všech vzájemných kombinacích), měla podle realistické normy WLTP snížit z 5,8 na 5,3 litru. Z takových čísel si na zadek nikdo nesedne, v praxi je to ale velmi hmatatelné.

Režim Sport netřeba

K dispozici máme zcela novou Mazdu 3 e-Skyaxtiv X186 s manuálním řazením a pohonem předních kol v nejvyšší výbavě GT Plus s některými příplatkovými prvky. Ona syrovost auta (mělo najeto pouze 400 kilometrů) by mohla být případným ospravedlněním vyšší spotřeby či slabší dynamiky, protože o motorech Skyactiv-X je podobně jako o motorech naftových známo, že se jejich parametry zlepšují s přibývajícími kilometry.

Na rozdíl od dřívějška není „přepnutí“ motoru Skyactiv-X ze spalování chudé na bohatou směs tak znát. Dynamika se plynule zlepšuje se vzrůstajícími otáčkami. Teprve nad čtyřmi tisícovkami otáček lze mluvit o tom, že motor působí sportovně. Úplně nejlepší zážitky ale poskytuje mezi šesti a sedmi tisícovkami otáček. V tomto poli už jede jako pila.

Odměnou za hrátky se šaltpákou je skutečně sportovní zážitek, který dokresluje i sytý zvuk motoru a hlavně skvělý podvozek, řízení a řazení. Tlumiče elasticky absorbují terénní nerovnosti okresek. Auto nemá sklon k rozhoupanosti nebo tvrdosti, kopíruje i rozbitý asfalt nebo terénní zlomy. Řidič pracuje s naprosto předvídatelnou nedotáčivostí, chirurgicky přesné řízení umožňuje vedení pneumatik na milimetry tam, kam si řidič předsevzal.

Krátké, precizní a tlumené pohyby řadicí páky jen dokreslují řidičskou nirvánu. Mazda 3 Skyactiv-X je asi nejzábavnějším kompaktním hatchbackem s pohonem předních kol bez sportovních úprav. Ano, zapomeňte třeba i na režim Sport a na jízdní režimy vůbec. Auto je prostě naladěné tak optimálně, že řidič žádné přepínání mezi sportovním či komfortním módem nepotřebuje, protože základní nastavení nabízí optimum. Režim Sport spočívá jednoduše v tom, že když potřebujete z osmdesátky předjíždět, podřadíte za šestky na trojku...

Menší apetit než dřív

Auto samo nabádá řidiče prostřednictvím ukazatele v přístrojovém štítu, aby při rychlosti 50 km/h řadil pátý rychlostní stupeň. V tu chvíli má motor pouhých 1300 otáček, což se spoustě lidem bude zdát jako podtáčení. Skyactiv X186 ale běží plynule a hladce. Jeho pružnost je neuvěřitelná. A i díky tomu se spotřeba po Praze pohybovala jen lehce nad šest litrů, což je na rodinné auto s dvoulitrovým benzínovým motorem hodnota snů.

Výrazné snížení spotřeby modernizovaného motoru Skyactiv-X jsme pozorovali i v dalších jízdních režimech. Při ustálené jízdě po rovině rychlostí 90 km/h jsme naměřili spotřebu pouhých 4,2 l na 100 km, což je hodnota blížící se naftovým motorům. Motor v tu chvíli točí na šestý rychlostní stupeň necelé dva tisíce otáček.

A velmi spokojeni jsme byli i na dálnici. Při ustálené rychlosti 130 km/h (2750 otáček na šestku) ukázal palubní počítač spotřebu 5,9 l benzinu na 100 km. To je opět údaj blížící se spíše naftovému než benzínovému motoru. Z toho lze odvodit, že výrobcem udávané průměrné spotřeby 5,3 litru lze při kombinované jízdě v pohodě dosáhnout. Bez dálnice se dá velmi snadno jezdit i s průměrem hluboko pod pět litrů.

Styl a originalita něco stojí, má to ale smysl

Mazda 3 e-Skyactiv X186 se aktuálně s karoserií hatchback prodává od 588 900 korun. Cena to není nízká, ale je třeba dodat, že se pojí s bohatou výbavou GT, která zahrnuje mimo jiné osmnáctipalcová litá kola, adaptivní LED světlomety nebo designerské lahůdky typu bezrámového zpětného zrcátka či zatmavených zadních oken. Kompletní ceník naleznete ZDE. Vyčtete z něj i to, že oproti předchozí verzi Skyactiv X180 se ve srovnatelné výbavě GT cena zvýšila o pouhé dva tisíce korun.

Testovanou Mazdu 3 e-Skyactiv X186 s manuálním řazením a pohonem předních kol jsme porovnali s podobným VW Golf 1.5 TSI – podívejte se ZDE.

Tagy:
Mazda 3 auto test první dojmy nové auto Mazda 3 e Skyactiv-X

Hlavní zprávy

Vědci stvořili živé roboty, kteří se sami rozmnožují. Byl to pro mě šok, přiznal expert

Američtí vědci, kteří stvořili první živé stroje známé jako xenoboti, přišli s další převratnou informací – tyto formy života jsou nyní schopné se rozmnožovat, a to zcela jiným způsobem než rostliny nebo živočichové. Xenoboti by tak v budoucnu mohli posloužit například při ochraně životního prostředí nebo i v medicíně, informuje web stanice CNN.

Za fandění dva miliony. Rosol daviscupovými požadavky naštval Kaderku, hrozí soud

Střídání stráží. Tak by se dalo nazvat vystoupení českého daviscupového týmu na finále Davis Cupu. Ačkoliv se od něj nic nečekalo, pořádně potrápil o poznání silnější Francouze i Brity a jmenovitě se o to zasloužili mladíci Tomáš Macháč a Jiří Lehečka. Výběr kapitána Jaroslava Navrátila nestál na výkonech zkušeného Jiřího Veselého, a už vůbec ne na Lukáši Rosolovi. Ten byl původně v nominaci, ovšem kvůli údajným požadavkům na odměnu se nakonec v Innsbrucku nepředstavil.

Spojil Babiše a Fialu: Mělo to přijít už dávno. Jak chce očkovat milion lidí za týden?

Designovaný premiér Petr Fiala (ODS) a premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) se kvůli pandemii koronaviru měli spojit už dávno, míní stomatolog z iniciativy Lékaři pomáhají Česku Radek Mounajjed, který zorganizoval úterní tiskovou konferenci obou politiků. Třetí dávkou vakcíny proti koronaviru chce v Česku naočkovat milion lidí za týden, ideálně za ten příští. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS vysvětlil, jaký má plán.

Záhadná smrt šestileté dívky, rodiče viní lékaře. Tvrdili, že léčba je kvůli autismu těžká

Nejasnosti kolem smrti své dcery chtějí vyjasnit Rachel a Luke Bradfordovi z Velké Británie. Lékaři totiž v létě 2017 poslali šestiletou Coco z pohotovosti domů, přestože v sobě nedokázala udržet žádné tekutiny. Šlo podle nich jen o zánět trávicí soustavy. Dívka později v nemocnici zemřela na vícečetné selhání orgánů. Rodiče obviňují nedůsledné lékaře ze zanedbání péče. Ti údajně tvrdili, že je Coco těžké léčit, protože trpí autismem. Nyní probíhá oficiální prošetření příčin smrti u soudu.

Prymula: S očkováním dětí bych počkal. Na trhu je pro ně bezpečnější vakcína než Pfizer

Očkovat, či neočkovat malé děti proti nemoci COVID-19? Otázka, na kterou hledá odpověď většina rodičů. Zatímco stanovisko ministra zdravotnictví i České vakcinologické společnosti mluví jasně, další odborníci už si tak jistí nejsou. Například Roman Prymula v rozhovoru pro CNN Prima NEWS doporučuje počkat. Ve schvalovacím procesu je podle něj vakcína Valneva, která je pro děti bezpečnější.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama