V době, kdy všichni výrobci na veřejnosti všemožně úpí drceni neúprosnými emisními normami a na své malolitrážní agregáty nabalují jeden složitý mechanismus za druhým, jde Mazda svojí cestou. Základ její nabídky tvoří benzínový atmosférický dvoulitr a ti, kdo chtějí něco opravdu extra, si připlatí za stejně velký motor kombinující vznětový a zážehový princip. Jeho inovovaná verze lépe jezdí a méně spotřebuje.
Řešení zvané Skyactiv-X Mazda představila v roce 2018. Rodinný hatchback Mazda 3 a SUV Mazda CX-30 vybavené těmito motory měly mít nízkou spotřebu dieselu a vysoký výkon, ale realita tak oslnivá nebyla. Papírově výkonné auto nejelo o moc lépe než klasický dvoulitr a spotřeba byla vrtkavá. I proto Mazda relativně rychle přišla s modernizací této pohonné jednotky.
Originální koncept
Ještě než začneme popisovat zážitky z více než 300 kilometrů za volantem Mazdy X e-Skyactiv X186 GT Plus, pojďme si velmi zjednodušeně popsat základní princip motoru a změny, ke kterým došlo. Jde o čtyřválcový motor s dvoulitrovým objemem, který spaluje benzin. Motor ale pracuje s nebývale vysokým kompresním poměrem, který odpovídá spíše dieselu. Dříve šlo o 16,3 ku 1, nyní po úpravách 15 ku 1. Takto vysoký kompresní poměr slouží k tomu, aby motor dokázal zapálit i extrémně chudou směs vzduchu a paliva. S tou pracuje ve většině jízdních situací, pouze v nejnižších otáčkách a naopak při potřebě maximálního výkonu funguje jako standardní přímovstřikový motor.
Tento princip zůstal i po evoluci, ale řada součástek jako například hlavy válců byla modernizována a optimalizována. Nenechte se zmást změnou označení e-Skyactiv X, která naznačuje elektrifikaci motoru. Jako mild-hybrid fungoval tento motor od začátku, pouze se nyní tato skutečnost objevila v označení motoru. Elektřina nedokáže auto samostatně pohánět, ale pomáhá plynulosti rozjezdu a bezproblémovému fungování systému stop-start.Evoluce motoru Skyactiv-X přinesla šest koní výkonu (nyní 186) a 16 Nm točivého výkonu (nyní 240).
Spotřeba se u nejúspornější varianty Mazdy 3, tzn. s manuálním řazením a pohonem předních kol (k dispozici je i automat a pohon všech kol ve všech vzájemných kombinacích), měla podle realistické normy WLTP snížit z 5,8 na 5,3 litru. Z takových čísel si na zadek nikdo nesedne, v praxi je to ale velmi hmatatelné.
Režim Sport netřeba
K dispozici máme zcela novou Mazdu 3 e-Skyaxtiv X186 s manuálním řazením a pohonem předních kol v nejvyšší výbavě GT Plus s některými příplatkovými prvky. Ona syrovost auta (mělo najeto pouze 400 kilometrů) by mohla být případným ospravedlněním vyšší spotřeby či slabší dynamiky, protože o motorech Skyactiv-X je podobně jako o motorech naftových známo, že se jejich parametry zlepšují s přibývajícími kilometry.
Na rozdíl od dřívějška není „přepnutí“ motoru Skyactiv-X ze spalování chudé na bohatou směs tak znát. Dynamika se plynule zlepšuje se vzrůstajícími otáčkami. Teprve nad čtyřmi tisícovkami otáček lze mluvit o tom, že motor působí sportovně. Úplně nejlepší zážitky ale poskytuje mezi šesti a sedmi tisícovkami otáček. V tomto poli už jede jako pila.
Odměnou za hrátky se šaltpákou je skutečně sportovní zážitek, který dokresluje i sytý zvuk motoru a hlavně skvělý podvozek, řízení a řazení. Tlumiče elasticky absorbují terénní nerovnosti okresek. Auto nemá sklon k rozhoupanosti nebo tvrdosti, kopíruje i rozbitý asfalt nebo terénní zlomy. Řidič pracuje s naprosto předvídatelnou nedotáčivostí, chirurgicky přesné řízení umožňuje vedení pneumatik na milimetry tam, kam si řidič předsevzal.
Krátké, precizní a tlumené pohyby řadicí páky jen dokreslují řidičskou nirvánu. Mazda 3 Skyactiv-X je asi nejzábavnějším kompaktním hatchbackem s pohonem předních kol bez sportovních úprav. Ano, zapomeňte třeba i na režim Sport a na jízdní režimy vůbec. Auto je prostě naladěné tak optimálně, že řidič žádné přepínání mezi sportovním či komfortním módem nepotřebuje, protože základní nastavení nabízí optimum. Režim Sport spočívá jednoduše v tom, že když potřebujete z osmdesátky předjíždět, podřadíte za šestky na trojku...
Menší apetit než dřív
Auto samo nabádá řidiče prostřednictvím ukazatele v přístrojovém štítu, aby při rychlosti 50 km/h řadil pátý rychlostní stupeň. V tu chvíli má motor pouhých 1300 otáček, což se spoustě lidem bude zdát jako podtáčení. Skyactiv X186 ale běží plynule a hladce. Jeho pružnost je neuvěřitelná. A i díky tomu se spotřeba po Praze pohybovala jen lehce nad šest litrů, což je na rodinné auto s dvoulitrovým benzínovým motorem hodnota snů.
Výrazné snížení spotřeby modernizovaného motoru Skyactiv-X jsme pozorovali i v dalších jízdních režimech. Při ustálené jízdě po rovině rychlostí 90 km/h jsme naměřili spotřebu pouhých 4,2 l na 100 km, což je hodnota blížící se naftovým motorům. Motor v tu chvíli točí na šestý rychlostní stupeň necelé dva tisíce otáček.
A velmi spokojeni jsme byli i na dálnici. Při ustálené rychlosti 130 km/h (2750 otáček na šestku) ukázal palubní počítač spotřebu 5,9 l benzinu na 100 km. To je opět údaj blížící se spíše naftovému než benzínovému motoru. Z toho lze odvodit, že výrobcem udávané průměrné spotřeby 5,3 litru lze při kombinované jízdě v pohodě dosáhnout. Bez dálnice se dá velmi snadno jezdit i s průměrem hluboko pod pět litrů.
Styl a originalita něco stojí, má to ale smysl
Mazda 3 e-Skyactiv X186 se aktuálně s karoserií hatchback prodává od 588 900 korun. Cena to není nízká, ale je třeba dodat, že se pojí s bohatou výbavou GT, která zahrnuje mimo jiné osmnáctipalcová litá kola, adaptivní LED světlomety nebo designerské lahůdky typu bezrámového zpětného zrcátka či zatmavených zadních oken. Kompletní ceník naleznete ZDE. Vyčtete z něj i to, že oproti předchozí verzi Skyactiv X180 se ve srovnatelné výbavě GT cena zvýšila o pouhé dva tisíce korun.