Fastfoodový řetězec McDonald's si pomocí kamery fotí své zákazníky v drive-thru i s jejich autem. Praktika však není v rozporu s nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR). Firma tak činí jen kvůli tomu, aby nemohla poplést objednávku. Fotografie se navíc smaže hned po dokončení transakce.
Na to, že celosvětově populární americký fastfood v drive-thru pořizuje fotografie svých zákazníků, upozornila zaměstnankyně britské pobočky. Tato do jisté míry zavádějící informace se začala šířit na sociálních sítích a pobouřila část veřejnosti.
Kritika takových postupů či srovnávání „mekáčové“ kamery s Velkým bratrem z románu George Orwella však není příliš relevantní. Důvody dočasné dokumentace zákazníků jsou totiž jednoduché. Zaměstnanec má jen díky fotografii přehled o tom, kdo si co objednal.
Ne tolik soukromí, kolik byste čekali
Stejnou metodu využívají pobočky s rychlým občerstvením po celém světě. „V zájmu zajištění přesného a efektivního nákupního procesu využíváme na našich drivech technologii, která k jednotlivým objednávkám přiřazuje fotografii zákazníka a automobilu, která je zaslaná výhradně a pouze na monitor pracovníka, který přijímá platbu a zároveň na monitor pracovníka, který vydává jídlo,“ potvrdila TN.cz ředitelka komunikace pro McDonald's ČR Jitka Pajurková.
Ta se zároveň zaručila, že se fotografie nikde neukládají, nikam se neposílají a po proběhnutí transakce se automaticky smažou. Praktika rovněž není v rozporu s nařízením o ochraně osobních údajů ani dalšími právními předpisy.
Zákazníci drive-thru by ale přesto měli mít na paměti, že když čekají v autě na svou objednávku a prohlížejí se v zrcátku nebo se například šťourají v nose, nemusí mít takové soukromí, jak by se mohlo na první pohled zdát.