WhatsApp zavádí první reklamy ve své aplikaci. Objevit se mají v sekci Status, tedy veřejných stavových aktualizacích, které mizí po 24 hodinách. Společnost Meta tím testuje nový způsob, jak monetizovat jednu z nejpoužívanějších komunikačních platforem na světě.
Aplikace WhatsApp, kterou vlastní společnost Meta, začne po letech fungování bez reklam nově zobrazovat inzerci. Reklamy se mají objevit ve funkci Status – obdoba Instagram Stories, kde si uživatelé mohou nahrávat dočasné příspěvky viditelné po dobu 24 hodin, píše NášDeník.cz.
Meta se tak snaží najít nový způsob, jak z aplikace, která má přes dvě miliardy uživatelů, generovat příjmy. Zatímco platformy jako Instagram nebo Facebook jsou na inzerci postavené, WhatsApp se dosud podobnému formátu vyhýbal.
Jak reklamy budou fungovat
Reklamy se mají zobrazovat mezi jednotlivými statusy, podobně jako je tomu na Instagramu. Podle informací společnosti Meta bude cílení reklamy založeno výhradně na základních informacích, jako je jazyk, poloha nebo výběr sledovaných kanálů. Naopak obsah soukromých zpráv, hovorů či kontaktů nemá být k těmto účelům využíván.
Meta zároveň uvedla, že reklamy nebudou nijak ovlivňovat klasické soukromé konverzace, které zůstávají end-to-end šifrované. Tento přístup má být zachován i po nasazení reklamního systému.
Meta chce přilákat firmy i tvůrce obsahu
Zavedení reklam je součástí širší strategie, v jejímž rámci Meta rozšiřuje funkce WhatsAppu i o možnost propagace firemních kanálů. Tyto kanály mohou nově nabídnout i placený obsah, přičemž WhatsApp si z předplatného bude brát desetiprocentní provizi.
Funkce je podle dostupných informací zatím ve fázi testování a bude se zavádět postupně. Podle informací serveru NašeDění.cz by se reklamy mohly v Evropě objevit už v průběhu letošního roku.
Vliv na uživatele bude zatím minimální
Pro běžného uživatele WhatsAppu by změna neměla představovat zásadní omezení. Statusy jsou dobrovolnou funkcí a řada uživatelů je aktivně nevyužívá. Meta proto volila tuto formu nasazení reklamy jako nejméně rušivou.
Zároveň jde o krok, který firmě umožní přiblížit WhatsApp jiným svým platformám, kde už reklama tvoří základní obchodní model.