Ministerstvo zdravotnictví má novinku. Očkovací kampaň pro starší bude na sociálních sítích

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09)

Ministr Válek o očkování proti covidu

Ministerstvo zdravotnictví v pondělí představilo novou kampaň k očkování proti COVID-19. Jejím heslem je „očkujeme se pro život beze strachu“ s podtitulem „zdraví přeje připraveným“. První fáze kampaně má mířit na lidi 60+ a ty se zdravotními problémy. Má být ale především na sociálních sítích.

„Kampaň je nutné řešit flexibilně a podle aktuální situace. První fáze má pozvat k očkování lidi 60+ a nemocné. Ta bude především na sociálních sítích,“ řekl v pondělí na tiskové konferenci ministerstva zdravotnictví mluvčí resortu Ondřej Jakob.

Otázkou ale je, zda se kampaň na sociálních sítích dostane k těm, na které je mířena, tedy k seniorům. „K některým ano. Myslím si, že dost seniorů je třeba na Facebooku. Dostane se to k nim buď přes sociálních sítě, nebo přes jejich praktické lékaře, kteří budou mít informace k dispozici,“ hájil myšlenku resortu Jakob pro CNN Prima NEWS.

Škodí opakovaná nákaza covidem? Hrozí poruchy ledvin, plic či srdce, tvrdí nová studie

Opakované nakažení covidem zvyšuje riziko, že bude člověk později čelit novým a někdy i trvalým zdravotním problémům. Vyplývá to z první dosud nerecenzované studie, která se zdravotními riziky násobného prodělání nemoci zabývala. Reinfekce se přitom například v České republice pohybují během současné covidové vlny kolem 25 až 27 procent z denních přírůstku nakažených. Někteří odborníci však upozorňují, že výsledky studie nelze vztahovat na celkovou populaci.

Podle něj budou součástí první fáze kampaně i manuály a grafiky k očkování, které budou na webech ministerstva. „Myslíme si, že se informujeme dostatečně. Lidé se informace dozvědí nejen na sítích ale i na od svého praktického lékaře. Kampaň je časově dobře nastavená,“ zdůraznil Jakob.

Druhá fáze kampaně má být podle Jakoba mnohem širší. „Bude v médiích, televizích, rádiích, na billboardech, budeme mít připravené klipy,“ popisoval. Ta by měla být spuštěna na konci září před další vlnou pandemie koronaviru. Kampaň má být navíc zaměřena i na podporu očkování obecně s důrazem na prevenci.

Základní koncept kampaně připravila reklamní agentura McCann–Erikson. Hodnotu zakázky ministerstvo neuvedlo, jde ale o tendr do dvou milionů korun. Pro nákup mediálního prostoru ministerstvo vyhradilo 30 milionů korun. Nabídky v této veřejné zakázce přijímá podle Jakoba do středy.

Podzimní vlna přijde později

„Na podzimní vlnu pandemie jsme připraveni. Bezesporu přijde, i když pravděpodobně o něco později, než jsme čekali,“ uvedl na tiskové konferenci ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Podle Jakoba resort původně očekával, že vlna přijde už na konci září. „Podle aktuálních dat by mohla přijít až v říjnu nebo v listopadu,“ řekl CNN Prima NEWS.

Válek připomněl, že ministerstvo doporučuje nošení respirátorů nebo roušek na rizikových místech, jako jsou zdravotnická zařízení a zařízení sociální péče. „Drakonická“ opatření resort podle svého šéfa nechystá. „Neměla větší efekt, znamenala jen větší ekonomické ztráty,“ podotkl.

Od pondělí 15. srpna se navíc lidé mohou hlásit ke čtvrté dávce očkování opět přes web ocko.uzis.cz. Podle průzkumu úřadu má zájem o čtvrtou dávku 38 procent populace, pětina není rozhodnutá. Podle Válka je výhodou, že je očkování zdarma. Zadarmo podle něj ministerstvo plánuje lidem nabídnout od října i jeden antigenní test.

Od zahájení očkování koncem prosince 2020 má podle ministerstva kompletní vakcinaci proti covidu v České republice téměř 6,9 milionu lidí, tedy zhruba 65 procent populace. Proočkovanost seniorů je vyšší než 90 procent, u mladších lidí klesá. Posilující dávku má asi 63 procent těch, kteří již byli očkováni, další přeočkování, které je dostupné od 18. července, dostalo zatím necelých 100 tisíc lidí.

Tagy: