Češi dostanou méně. Dodavatelé energií nově platí za zdržování reklamací necelou desetinu

Nezodpovědní dodavatelé elektřiny nebo plynu budou platit méně na penále svým zákazníkům. A to v případě, kdy spotřebiteli nevyřídí reklamaci vyúčtování. Novinka platí od srpna, kdy vstoupila v platnost novela energetického zákona Lex OZE III, která přinesla i naopak rozšíření práv pro zákazníky. Kromě toho se nezodpovědné společnosti mohou obávat vyšších pravomocí Energetického regulačního úřadu, který nemusí problémovým společnostem udělit licenci.
Pokud vám dodavatel energií nevyřídí včas reklamaci vyúčtování, tak na případných penále oproti minulosti výrazně „ušetří“. Může za to novela energetického zákona, která od srpna změnila hned několik pravidel. Pokud vám společnost nevyřídila reklamaci, tak spotřebitelé mohli do srpna nárokovat 600 korun za každý den prodlení u elektřiny a 750 korun u plynu. Nově se ale částka rapidně snižuje na 50 korun za den.
ČTĚTE TAKÉ: Sázka na ruskou energii. Maďaři a Srbové si navzdory EU postaví ropovod, kritizují Brusel
Na novinku upozornila spotřebitelská organizace dTest, podle které bude možné penále požadovat až od 31. dne prodlení. „To znamená, že se výše penále, kterou může spotřebitel po dodavateli požadovat, výrazně snížila,“ uvedla ředitelka společnosti Eduarda Hekšová.
Čtěte také

Výše denního penále se bude shodovat s částkou, kterou může spotřebitel uplatnit v případě, kdy dodavatel nepošle zákazníkovi vyúčtování. Podle Energetického regulačního úřadu musí vyúčtování dostat každý do dvou měsíců od konce zúčtovacího období. Pokud není lhůta dodržena, tak může zákazník požadovat penále ve výši 50 korun za každý den prodlení. Maximální částka je ale omezena na pěti tisících korunách.
Oba prohřešky přitom Energetický regulační úřad řeší velmi často. V roce 2025 například padla rekordní pokuta šest milionů korun pro společnost Elgas Energy za jednání poškozující spotřebitele. Firma nevyřizovala či pozdě zpracovávala reklamace dodávek elektřiny a plynu. Spotřebitelé si stěžovali na nevystavená účtování a navíc se nemohli domoci přeplatků za energie.
Dodavatel musí nově informovat o snížení ceny
Jednou z hlavních novinek v novele energetického zákona také je, že se upravuje výše pokuty, pokud chce zákazník odejít ze smlouvy s fixovanou cenou. Smluvní pokuta nově nesmí překročit 40 procent z částky, kterou spotřebitel zaplatil za dodávky elektřiny nebo plynu do řádného konce smlouvy.
Lidé mohou k tomuto kroku sáhnout v případě, kdy najdou lepší nabídku a pokuta se jim vyplatí. Nová nabídka totiž může být tak výhodná, že se jim zrušení fixovaného produktu vyplatí i s následnou sankcí.
Čtěte také

Změnou je také informování spotřebitelů o změně ceny. Dosud totiž musel dodavatel ohlásit zdražování elektřiny a plynu nejpozději 30 dní předem. Nově musí dodavatel tuto povinnost splnit i ve chvíli, kdy cenu snižuje. Lidé by tak měli mít lepší přehled o změnách cen.
Zákazníci si také mohou vyžádat od dodavatele obsah smlouvy, a to po celou dobu jejího trvání. Na žádost pak musí společnost reagovat do patnácti dní. „Ač se to zdá neuvěřitelné, někteří dodavatelé doteď zneužívali nedostatečné právní úpravy a spotřebitelům, kteří smlouvy neměli k dispozici, odmítali jejich obsah poskytnout. Spotřebitelé se pak těžko dostávali k základním informacím, například kdy a za jakých podmínek mohou smlouvu vypovědět,“ uvedla členka rady ERÚ Markéta Zemanová.
Novela zákona Lex OZE III také rozšiřuje pravomoci Energetického regulačního úřadu. Zpřísňuje se například udělování licencí nespolehlivým subjektům nebo se úřad pustí do většího monitoringu maloobchodního trhu.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zdraží pražská MHD, připlatí si i další cestující. Není na to doba, zlobí se Hřib