Velmi nečekané závěry má vyšetřování loňské srážky dvou vlaků v Prosenicích na Přerovsku. Muž, který nehodu pravděpodobně zavinil, měl podle Drážní inspekce místo velké části praktických jízd během výcviku na strojvedoucího létat jako pilot. O možné vině a případném trestu pro strojvedoucího rozhodne soud.
K nehodě došlo v noci 13. ledna minulého roku. Tehdy se ozval prosenickým nádražím ohlušující rachot. Nákladní vlak z boku narazil do další soupravy převážející dřevo.
„Nákladní expres projel návěstidlo zakazující jízdu a srazil se s dalším nákladním vlakem. Při této události vykolejily čtyři vagony,“ popsal zpětně mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Doprava nejenom ve stanici Prosenice, ale na podstatné části důležitého koridoru pak stála téměř 24 hodin.
Velmi pečlivé vyšetřování Drážní inspekce trvalo téměř rok a potvrdilo to, co bylo zřejmé už na začátku. „Strojvedoucí vlaku nesprávně interpretoval přivolávací návěst. Domníval se, že pro něj červená na následujícím návěstidle neplatí,“ sdělil Jan Kučera z Drážní inspekce.
Nákladní vlak jel navíc nepřiměřeně rychle. I když strojvedoucí na poslední chvíli použil rychlobrzdu, srážce s druhým vlakem už nezabránil. Závěr vyšetřování ale překvapil i samotné inspektory.
„Zjistili jsme, že v době, kdy byl vykazován jízdní výcvik strojvedoucího, on létal dopravním letadlem,“ prozradil Kučera. Strojvedoucí s licencí platnou jen dva a půl měsíce tak před zkouškami podle inspekce neabsolvoval vykázaných 470, ale maximálně 357 hodin jízd. Zbytek prolétal na mezinárodních leteckých linkách.
„Zjistili jsme, že systém zkoušek, jak je nyní nastavený, neumožňuje zachytit osobu, která sice má teoretické znalosti, ale není schopna samostatného řízení drážního vozidla,“ přiznal Kučera. Na nápravě už prý Drážní inspekce pracuje.