Mladí řidiči coby hrozba
Mladí řidiči patří mezi nejrizikovější skupinu na silnicích. Každou desátou nehodu v Česku ročně zaviní mladí lidé s praxí do dvou let, přestože tvoří pouhá tři procenta celkového počtu řidičů, informuje portál BESIP. Podle majitele autoškoly Romana Jakovce však roli nehraje věk, ale nedostatek zkušeností. Uvedl to v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS.
U mladých řidičů je patrná nejvyšší četnost faktorů souvisejících s tendencí riskovat – nejčastěji se jedná o nehody v důsledku nepřiměřené rychlosti. S narůstajícím věkem se četnost těchto faktorů výrazně snižuje, uvádí portál BESIP.
ČTĚTE TAKÉ: Několik řidičů s nepřipoutanými dětmi chytli policisté v Brně. Jen popojíždíme, vymluvili se
Mezi nejčetnější typy nehod se u mladých řidičů řadí vyjetí mimo vozovku. K těmto nehodám nejčastěji přispívá zejména nepřiměřená rychlost, respektive nepřizpůsobení rychlosti jízdy, jde o téměř polovinu případů.
„U řidičů do 24 let je riziko, že způsobí nehodu, téměř 2,5krát vyšší, než je průměrná nehodovost v ČR,“ uvedl pro Portál nehod Petr Jedlička, hlavní analytik České kanceláře pojistitelů.
Příčinou nehod u mladých lidí však podle majitele autoškoly Romana Jakovce není věk, nýbrž nedostatek praxe. „Mladí řidiči nejsou horší než starší řidiči, oni zkrátka jenom nemají zkušenosti, ty musí nabýt. To, že projdou autoškolou, je de facto základní škola jejich vzdělání do provozu,“ uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS s tím, že nelze očekávat, že ihned po absolvování autoškoly budou skvělými řidiči.
Od 1. ledna umožňuje zákon sedmnáctiletým řidičům řídit auto pod dohledem takzvaného mentora. Jakovec je k této změně skeptický, nicméně uznává, že může mít i své klady. „Myslím, že když ten řidič projde výukou s někým zkušeným, tak to bude taková nástavba na tu základní školu,“ poznamenal. Dodal však, že až časem se ukáže, zda to bylo prospěšné.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Řidiči šlapou na plyn, protože mají pocit, že nestíhají, říká expert. Důvodem je všeobecný spěch