Instruktoři autoškol varují před riziky zákona umožňujícího od příštího roku za přítomnosti zkušeného mentora řídit auto už sedmnáctiletým. Vadí jim především kritéria požadovaná po doprovodu, například že musí mít čisté bodové konto. Zkušený řidič, který během let o několik bodů přišel, prý bude lepším mentorem než senior, který je pouze svátečním řidičem, ale může se pochlubit čistým bodovým rejstříkem.
Mentor musí podle pravidel mít čisté bodové konto, vlastnit řidičský průkaz přes deset let a mít nepřetržitou pětiletou řidičskou praxi. „Nelíbí se mi kritéria mentorství. To, že mám deset let řidičský průkaz a aktuálně nejsem bodován, neznamená, že budu dobrým mentorem. Ve spoustě jiných zemí, je například alespoň trochu proškolen, jak by to mělo probíhat. Spousta řidičů nejezdí úplně ideálně a budou to na děti přenášet,“ řekl pro CNN Prima NEWS Milan Werner z autoškoly Werner.
ČTĚTE TAKÉ: Nový bodový systém či řidičák na zkoušku. Šoféry čeká od roku 2024 revoluce
Získali byste dnes řidičák? Vyzkoušejte si nové testové otázky, které vás překvapí
Řidiči se v posledních letech musí vypořádávat s novými okolnostmi, které třeba před deseti lety nebyly tak běžné. Patří mezi ně například masivní vznik cyklopruhů, přičemž ne všichni mají přesné informace, jaká kolem nich platí pravidla. Žadatelé o řidičský průkaz proto odpovídají na zcela nové druhy otázek. Zkuste si, zda byste v dnešních testech obstáli.
„Vyučuji také motorky, a když učíte šestnáctileté děti na A1, tak nevyzrálost je u nich opravdu vidět, jelikož si tolik neuvědomují rizika. Teď by nám stejně staré děti měly chodit do aut a to už je o poznání větší zbraň než malý motocykl. Nevyzrálost se tam podle mě bude projevovat mnohem markantněji. V kombinaci s tím, že bude třeba mentor trochu laxní, to není úplně ideální,“ doplnil instruktor.
Řešením by mohlo být povinné školení mentorů. „Myslím si, že by se měl mentor už trochu účastnit samotné výuky a chodit klidně na teorii. Spousta věcí se mění, například předjíždění cyklistů, a ne každý si změny aktivně vyhledává,“ popsal Werner.
Nemožnost kondičních jízd
Přesto podle dalších instruktorů převládají spíše pozitiva. „Výhodou je že oproti osmnáctiletým nesmějí sedmnáctiletí jezdit jinak než s mentorem. Protože když si třeba ten osmnáctiletý koupí ze svého auto a začne jezdit sám, tak s tím třeba jeho táta už příliš neudělá. Kdežto tady s ním bude jezdit někdo, kdo za něj má právní odpovědnost,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Václav Volf z autoškoly VT centrum.
PŘEHLEDNĚ: České dálnice čeká rekordní prodloužení. Kde všude se příští rok urychlí doprava?
Na rok 2024 se zřejmě velmi těší ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Otevře totiž 118 kilometrů nových dálnic, což je nejvíce v dějinách České republiky. Například Jihočeši se konečně po letech komplikací dočkají obchvatu Českých Budějovic. Dojde také k dokončení dálnice D4 díky novým 32 kilometrům, které vzniknou v rámci historicky prvního PPP projektu v Česku. Podívejte se, jak se v příštím roce promění silniční doprava v Česku.
Navzdory tomu má podle něj změna stále své mezery, které se v praxi mohou projevit. Sedmnáctiletý si totiž nemůže udělat kondiční jízdy v autoškole, jelikož instruktor není jeho mentorem. „Někdo si udělá v sedmnácti řidičák, ale poté si třeba na horách zlomí nohu a nebude moci řídit. Táta mu pak řekne – hele, čtyři měsíce jsi neseděl v autě, já se s tebou trošku bojím, tak si skoč do autoškoly a dej si tam dvouhodinovku kondiček,“ popsal Volf.
Jenže to právě není možné. „Instruktor by musel být v registru zapsaný jako mentor,“ popsal. Skutečný mentor by totiž ve voze autoškoly nesměl být přítomen. „Autoškolský zákon je v tomhle docela striktní, protože výcvikové vozidlo není určené pro přepravu, ale slouží jako učební pomůcka. Takže je přesně vyjmenované, kdo v autě může sedět,“ vysvětlil instruktor.
To však podle ministerstva dopravy není pravda. „Zákon pojem kondiční jízdy nezná; je to tedy komerční aktivita autoškol, která může pomoct, legislativa do ní ovšem nevstupuje. V průběhu absolvování programu L17 je možné dopisovat na seznam mentorů další lidi, takže pokud by hypoteticky došlo k popisované situaci, není problém zapsat dalšího člověka. I školitel v autoškole může být zapsán mezi mentory,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS mluvčí rezortu František Jemelka.
Volf také připomněl, že podmínky mentorství může splňovat například 80letá babička, zatímco zkušený jezdec, který jezdí 300 kilometrů denně a kvůli drobnému překročení rychlosti přišel o nějaké body, být mentorem nemůže.
Kupka: Sníží to nehodovost
Ministerstvo dopravy přesto očekává, že změna spíše přispěje k bezpečnosti na silnicích. „Řidičák na zkoušku míří na snížení nehodovosti té nejrizikovější skupiny řidičů, tedy těch, kteří právě začínají a jejich zkušenost je do dvou let od obdržení řidičského oprávnění,“ řekl ministr Kupka.
Dodal, že řidiči do dvou let praxe způsobí 11 procent dopravních nehod, přičemž tvoří tři procenta řidičské populace. Pokud tedy řidič do dvou let od získání průkazu spáchá vážný dopravní přečin, bude muset zpět do autoškoly, kde bude muset absolvovat dvě školení.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zběsilá policejní honička v Jaroměři. Agresivní řidič nebral ohledy
Kupka přesto připustil, že stát nebude schopen zjistit, jak intenzivní je řidičská praxe mentora. „Je to postavené na odpovědnosti a pozitivní motivaci. Myslím, že je dobře, aby stát dal také vědět, že lidem důvěřuje,“ dodal s tím, že v jiných státech jízdy s mentorem fungují a nezneužívají se.
„Odezvy jsou takové, že to velmi významně přispívá právě k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu, protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, začínající řidiči získávají první návyky. Například v Německu se ukázalo, že to je prvek, který přispívá k větší bezpečnosti. Absolventi L-17 mají při samostatném řízení o 20 % méně nehod než řidiči, kteří nezačínali řídit s rodičem či jiným mentorem,“ uvádí BESIP na svých stránkách.