Celosezonní pouť končí zastávkami v arabském světě. Formuli 1 dělí od tečky pouhé dva závody a na rozdíl od posledních let není v takto pokročilé fázi jasné, kdo se stane mistrem světa. Stále jsou ve hře oba hlavní aktéři – Max Verstappen a Lewis Hamilton. „Letošní ročník je zajímavější a daleko atraktivnější. Je hezké vidět, že o titul bojují jezdci ze dvou týmů,“ uvedl pro CNN Prima Tomáš Enge, který před 20 lety okusil královnu motorsportu.
V čele pořadí F1 je situace velmi vyrovnaná. Verstappen ve voze týmu Red Bull zatím posbíral 351,5 bodu, Lewis Hamilton 343,5. Za souhry určitých okolností se může stát, že si stále mladý pilot pro premiérovou korunovaci dojede už teď o víkendu v saúdskoarabské Džiddě. Nicméně pravděpodobnější scénář říká, že sedminásobný mistr světa zůstane ve hře a rozhodne až o týden později samotné finále sezony v Abú Dhabí.
Myslí si to i Tomáš Enge, jediný Čech, který kdy dostal ve formuli 1 šanci. „O titulu se rozhodne až ve Spojených arabských emirátech. Může se samozřejmě stát cokoliv – přijít kolize, ne nutně vzájemná, u Hamiltona se může objevit technický problém, případně dojde na chybu při pit stopu. Ale když na tyto komplikace nepřijde, rozlouskne to až Grand Prix v Abú Dhabí,“ říká pro CNN Prima NEWS.
Kdy může Verstappen slavit titul už v Džiddě?
- Když vyhraje závod a zajede nejrychlejší kolo (získá 26 bodů), zatímco Hamilton skončí šestý nebo níže (maximálně osm bodů)
- Když vyhraje závod, ale nezajede nejrychlejší kolo (25 bodů), zatímco Hamilton skončí sedmý nebo níže (maximálně šest bodů)
- Když skončí druhý, zajede nejrychlejší kolo (19 bodů), zatímco Hamilton skončí 10. nebo níže (maximálně jeden bod)
- Když skončí druhý, nezajede nejrychlejší kolo (18 bodů), zatímco Hamilton skončí mimo top 10 (bez bodů)
Sám Enge nemá v atraktivním nizozemsko-britském souboji o vítězství v celkové klasifikaci svého oblíbence. Fandí prý „slečně“ napínavosti.
„Nejlepší by bylo, kdybychom viděli napínavý souboj až do posledního kola, do posledních metrů. To je to, co bych si přál. Je mi jedno, kdo vyhraje. Letos nám oba jezdci nabídli mnoho a mnoho dramatických soubojů.“
Nejde jen o bitvu na trati, ale také v padoku. Mezi stájovým šéfem „býků“ Christianem Hornerem a bossem Mercedesu Toto Wolffem to pořádně vře. Oba muži se po celou sezonu špičkují – jeden tým neustále vyčítá něco tomu druhému a naopak. 45letý Enge má za to, že nejde o nic přehnaného a slovní přestřelky k F1 vždy patřily.
Max Verstappen (vpravo) s Lewisem Hamiltonem letos nabízí napínavou bitvu, která pravděpodobně vyvrcholí až v úplně posledním závodě sezony. Zdroj: AP
„Každá bitva mezi dvěma týmy, která vrcholí až v závěru sezony, vždy přinesla boj i v zákulisí. Jen v dnešní době sociálních sítí přinášejících daleko více informací se k nám dostávají opravdu všechny možné věci. Tím pádem do toho více vidíme,“ poznamenává český závodník, který ve formuli 1 naskočil do dvou závodů v roce 2001.
FIA nikoho úmyslně nepoškodila
Týmoví principálové si stěžovali zejména ve chvílích, kdy se Verstappen s Hamiltonem ostře střetli. Vášně přinesly zejména závody v britském Silverstonu a v italské Monze. V prvním případě skončil Verstappen na pozorování v nemocnici, ve druhém byl Hamilton rád, že nad jeho kokpitem byl ochranný rám halo, jinak mohl klidně přijít o život. Horner i Wolff vždy měli své představy o tom, jak druhého pilota potrestat. Komisaři Mezinárodní automobilové federace (FIA) nicméně podle Engeho pod velkým tlakem rozhodovali správně.
„Rozhodnutí asi padla tak, jak měla. Ke kolizím zkrátka dochází, když se dva kohouti perou na jednom smetišti. Pro sportovní komisaře je velice těžké určit tresty a jejich výši, eventuálně trest vůbec neudělit. Každopádně mají spoustu vodítek, podle kterých rozhodují, vidí toho daleko více než divák u televize. Různé úhly kamer, telemetrii a další věci, které jim dopomáhají vyjít ven s verdiktem. Nemyslím si, že by v nějakém případě rozhodli schválně v neprospěch jednoho či druhého jezdce,“ říká Enge, byť zaujatá a rozhádaná dvojice Horner–Wolff by nesouhlasila.
Hamiltonův motor
Na čem se ale shodnou všichni, je to, že Hamilton a jeho monopost v cíli letošní sezony vypadají výborně. Verstappen sice vede, nicméně jeho náskok na prvním místě se po posledních dvou závodech v Brazílii a Kataru smrskl. Zvláště v jihoamerické destinaci předvedl fenomén posledních let dominanci. Po trati s novým motorem vyloženě letěl a likvidoval jednoho soupeře za druhým poté, co kvůli penalizaci do závodu startoval až z desátého místa.
„Právě motor Hamiltonova mercedesu může hrát ve finále sezony velkou roli. V letošní sezoně jsme viděli, že nová pohonná jednotka je supervýkonná, ale jakmile má něco najeto, rychle výkon ztrácí,“ vysvětluje Enge. „V Brazílii jel (Hamilton) právě s novým motorem, v Kataru dostal od mechaniků jiný – starší. Stále dominoval, ale ne tolik jako v předchozím závodě. V Saúdské Arábii by měl mít v uvozovkách brazilský motor, který má najeto nějakých 400 kilometrů. Uvidíme, jaká bude jeho výkonnost teď. I když říkám, že motor může hrát velkou roli, doufám, že do toho nepromluví tolik. Ale forma samotného Hamiltona byla opravdu neskutečná.“
I díky mocnému závěru pilota narozeného ve Stevenage nabízí samotná arabská koncovka strhující podívanou plnou nervů. Po posledních předem rozhodnutých sezonách jde o příjemnou změnu.
„Letošní ročník je zajímavější a daleko atraktivnější. Je hezké vidět, že o titul bojují jezdci ze dvou týmů. Když vezmeme posledních sedm sezon, vždy se o titul rval Mercedes. Jeden ročník s Ferrari, jiný sám se sebou. Ale většinou bylo napětí jen mezi piloty Mercedesu s tím, že Hamilton měl navrch. Vždy chceme vidět, když jsou do toho zamíchané dvě stáje, dva jezdci. Teď tu máme souboj dvou zcela odlišných pilotů – stále mladého Verstappena a vysloužilého vojáka Hamiltona. Navíc je skvělé, že se letos na pódium dostalo spoustu dalších jezdců,“ uzavírá Enge.
Ať už si 24letý Verstappen odnese první titul, nebo 36letý Hamilton definitivně překoná Michaela Schumachera a získá rekordní osmý triumf, sezona 2021 stála za pozornost.
Tomáš Enge pózuje s formulí týmu Prost. Před 20 lety se stal prvním Čechem, který závodil ve formuli 1. Zdroj: Profimedia.cz