V poslední době přibývá zejména mladých lidí, kteří nadšeně usedají o víkendech k televizi a sledují závody formule 1 a přesvědčují královnou motorsportu nepolíbené okolí, že nejen samotná Grand Prix, ale i kvalifikace může být velká zábava. Velký boom má jednu hlavní příčinu – úspěšný dokument dostupný na streamovací platformě Netflix s názvem Drive to Survive.
Většinou je to jako přes „kopírák“. „Sledoval jsem formuli 1, když v ní jezdil za Ferrari Michael Schumacher, byl tam taky Juan Pablo Montoya a mladíčci Fernando Alonso s Kimim Räikkönen. Pak mě to nějak přestalo bavit,“ říkají mnozí pamětníci.
Několik let dominoval Němec Sebastian Vettel, hlučné vozy vydávající nádherný zvuk s příchodem hybridní éry poměrně dost ztichly, po Vettelovi si začal titul mistra světa prakticky každý rok přivlastňovat Lewis Hamilton a někdejší diváci formule 1 čím dál tím častěji opakovali, že seriál je nudný.
V tomto roce sice pořadí šampionátu nevede Hamilton, nicméně v uplynulých sezonách kraloval. Přesto došlo k výrazné změně. K televizním obrazovkám zrovna nabízejícím závod „ef jedniček“ usedalo více a více lidí, jednotliví piloti sbírali více a více sledujících na sociálních sítích a královna motorsportu se zkrátka vezla a veze na obrovské vlně popularity.
Vrátili se ti, kteří na trati kdysi jako děti sledovali Michaela Schumachera a spol. a s sebou přibrali i mnoho lidí, kteří z formule 1 nikdy neviděli žádný závod a ze všech pilotů v historii si možná vybavili pouze toho Schumachera.
Terno především na půdě USA
Velká část těchto nových či staronových fanoušků si k celosvětově nejpopulárnějšímu motorsportu našla cestu díky Netflixu, který naposledy pobláznil svět seriálem Hra na oliheň. Streamovací platforma poslední tři roky nabízí sérii Drive to surive (v češtině Touha po vítězství, pozn. red.) – dokument z prostředí formule 1, který dokonale splnil svůj účel. „Netflix efekt“ byl pak ukázkový předminulý víkend, kdy se konala Velká cena USA.
Okruh v Austinu byl obsypán lidmi, vstupenky zmizely už několik týdnů před samotným závodem. Během celého víkendu dorazilo přímo na místo přes 400 tisíc diváků, čímž padl rekord Grand Prix v Texasu, která se jezdí od roku 2012.
Právě trh v USA byl hlavním cílem všech, kteří se podíleli na vzniku Drive to Survive. Do zmíněné sezony 2012 do Států nikdy F1 nezamířila, ale to samotné Američany příliš nemrzelo. Hlavně proto, že mají svých závodů dost, zejména pak sérii NASCAR. Jak se ale ukazuje, zejména letos formule i v USA táhne. Vysílatel ESPN informoval, že každý závod v této sezoně sleduje v průměru přes 930 tisíc diváků, což je o 53 procent více než v předchozím ročníku.
O vlivu dokumentární série, která má od jara už tři série, nepochybuje ani šéf britského týmu McLaren Zak Brown, rodák z Kalifornie. „Téměř každý komentář od někoho z USA k formuli 1 odkazuje na Drive to Survive,“ uvedl nadřízený pilotů Landa Norrise a Daniela Ricciarda.
Podle ředitele mediálních práv a tvorby obsahu pro formuli 1 Iana Holmese se v poslední době vnímání formule 1 ve Spojených státech kompletně změnilo a Lewis Hamilton, Max Verstappen nebo třeba Ricciardo šplhají v žebříčku popularity strmě vzhůru.
„Netflix nám umožnil ukázat sport ve zcela jiném světle, díky čemuž se z jezdců a šéfů týmů přes noc staly celebrity nového publika. Seriál také usnadnil fanouškům v USA pochopení našeho sportu, což je jedna z klíčových překážek, kterým čelíme při lákání jiných a příležitostných fanoušků,“ podotkl Holmes. Základna nadšenců „za velkou louží“ by měla být v příštím roce ještě větší hlavně proto, že se premiérově pojede závod na novém okruhu v Miami.
Netflix vytváří rivality, které neexistují
Tim Hauraney, bývalý profesionální jezdec, který je nyní komentátorem F1 a analytikem kanadské The Sports Network, rovněž potvrdil, že rozdíl je oproti předchozím letům hmatatelný. „Chtěl jsem, aby lidé viděli, co vidím já. Tedy, že vidím osobnosti a příběhy. Když jsem se díval na první řadu seriálu, řekl jsem si: ‚Jo, je to tam.‘“
A nejde jen o zámoří. Podobně seriál zafungoval v celém světě, jen v USA je nárůst trendu asi nejpatrnější. Skalním fanouškům nenabídl nic nového, ale těm držícím si odstup ukázal, že nejde jen o vítězství – že i bitvy uprostřed pole se dají prožívat naplno a pro některé týmy může být i jeden získaný bod za 10. místo důvodem k euforii. Zároveň jinak vzdálené piloty dokázal divákům poutavě přiblížit a umožnil jim se třeba s hvězdami trochu ztotožnit. Prostě ukázat, co se skrývá pod helmou.
Díky dokumentu diváci pochopí, že nejde jen o to, jak dopadne nedělní závod. Po zhlédnutí ví, že i páteční trénink a hlavně sobotní kvalifikace jsou nesmírně zajímavou součástí formule 1, kterou se vyplatí sledovat. A že šampionát obnáší daleko více dramatu, než se na první pohled zdá.
Někteří jezdci a právě dlouholetí fandové, kteří F1 nikdy neopustili, mají k seriálu určité výhrady. Současný lídr celkové klasifikace Verstappen byl tím nejhlasitějším mužem, který se ohradil proti Netflixu. Podle něj to tvůrci s dramatem občas až zbytečně přehánějí a uměle vytváří rivality, které neexistují. I proto se nadále nechce na dokumentu podílet rozhovory.
Ale i toto přehánění možná mělo podíl na tom, že si k formuli 1 našli cestu lidé, kteří zatím celý život závodění ignorovali.
„Z toho, že jsem nevěděl o formuli 1 nic, jsem se stal posedlým fanouškem, který se probouzí v časných ranních hodinách, aby sledoval den závodu,“ napsal Kayvon Beykpour na Twitteru, který v této společnosti šéfuje divizi produktu.
Takových nových „megapříznivců“ skrze kouzelný efekt Netflixu ještě přibude. Drive to Survive bude mít příští rok čtvrtou sérii a štáb nebude chybět ani na víkendové Velké ceně Mexika.