Zprvu se zdálo být jen nevkusným doplňkem, se kterým od sezony 2018 piloti formule 1 musí žít. Sami jezdci si stěžovali, že ochranný rám, tzv. halo, komplikuje výhled a nevypadá dobře. Čas ukazuje, jak důležitý krok vedení populárního seriálu v cestě za bezpečností udělalo. Děkovat může po nedělní Grand Prix v italské Monze i sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton. Nebýt tohoto důmyslného strážného anděla, pneumatika vozu Maxe Verstappena by ho možná zabila.
Není to třeba. Nevypadá to hezky. Riziko k tomuto sportu patří.
V říjnu 2014 měl francouzský pilot Jules Bianchi nehodu. Dost nešťastnou, navíc fatální. Při Velké ceně Japonska tehdy naboural do jeřábu, který odklízel dříve havarovaný vůz Adriana Sutila. Utrpěl vážné poranění hlavy, o necelý rok později zemřel.
Peklo pro fanoušky, piloti obdarováni za nic. Jak se udál nejdivnější závod historie F1
Těžko vyjmenovat všechny věci, kvůli kterým byla víkendová Velká cena Belgie jednou velkou bizarností. Ale primární příčinou bylo počasí. Nad ardenskými lesy, ve kterých leží okruh Spa, se zasekla hustá mračna a z nich padalo nekonečné množství deště. Závod formule 1 se neustále odkládal, pak se z něj odjela – byť jen za safety carem – dvě kola. Proběhl ceremoniál, rozdaly se body a fanoušci po celém dnu na dešti nedostali peníze zpět.
To byl hlavní impulz pro inženýry z formule 1, aby udělali seriál zase o něco bezpečnější. Proto v letech 2016 a 2017 vymysleli a otestovali ochranný rám hlavy, tzv. halo. Ne všichni ale novinku i přes zvýšení bezpečnosti přijali vřele, a to včetně jezdců. Třeba takový Romain Grosjean – jiný Francouz – řekl, že pro ni není v F1 místo.
Jak rád loni na konci listopadu přiznal, že se mýlil. Ve vysoké rychlosti ztratil při závodě v Bahrajnu kontrolu nad svým monopostem a naletěl do bariéry. Všude plameny, z auta týmu Haas zbyly jen trosky. I přes oranžové peklo se Grosjean dokázal sám vydrápat z vozu a utéct do bezpečí.
Pravděpodobně by ale možnost „zdrhnout po svých“ nedostal, kdyby nad ním „nezářila svatozář“, jak se ochraně někdy přezdívá. Bez halo by ho totiž náraz do plotu zřejmě zabil. Ochranný rám ale plechy nadzvedl, a ty se tak vyhnuly Grosjeanově hlavě.
Právě vrchní část těla a hlava závodníků zůstávaly před rokem 2018, kdy halo zažilo v závodech formule 1 i nižších sériích premiéru, nejzranitelnějším místem. Pro ochranu nohou se zpevněním tzv. monokoku („trup“ formule, ve kterém závodník sedí) udělalo maximum už dříve.
Díkybohu za halo
Že bylo „brnění“ pilotů za poslední roky opět posilněno, kvitoval zvlášť o uplynulém víkendu fenomén formule 1 posledního desetiletí Lewis Hamilton. Od sezony 2017 nenašel přemožitele, letos je však zaděláno díky týmu Red Bull a nizozemskému mladíkovi Maxi Verstappenovi na změnu.
Jejich souboje baví, ale často jdou lehce za hranu. Při červencové Velké ceně Velké Británie to byl Verstappen, kdo doplatil na vyhrocené předjíždění dvou hlavních hrdinů této sezony. Po kontaktu s Hamiltonem vyletěl mimo trať a při nárazu do bariéry pocítil plnou sílu 51G.
O dva měsíce později vzájemné špičkování ohrozilo na okruhu Monza 36letého pilota Mercedesu. Ve 26. kole vyjížděl z boxové uličky po výměně pneumatik, Verstappen v tu chvíli uháněl po rovince. Viděl, že jeho rival má trochu náskok, a chtěl udělat vše pro to, aby byl při výjezdu z první zákruty – šikany – před Britem.
Ani jeden ze závodníků nehodlal uhnout, a tak se jejich vozy střetly. Verstappenův vůz vyletěl do vzduchu a uvízl na Hamiltonově. První pohled, kdy oba aspiranti na celkové vítězství zůstali mimo hru v netradiční pozici, byl spíše úsměvný. Ten druhý už méně.
Zpomalený a detailní záznam ukázal, že pravá zadní pneumatika Verstappenovy formule tancovala nad hlavou Hamiltona, dokonce ji lehce lízla. Nebýt halo, dosedla by na ni plnou silou a pomyšlení na důsledky takového scénáře není hezké.
„Měl jsem opravdu, opravdu velké štěstí. Díkybohu za halo, zachránilo mě, zachránilo můj krk,“ měl jasno 36letý rodák ze Stevenage. „Nemyslím si, že bych byl někdy předtím trefený do hlavy. Byl to pro mě velký šok,“ svěřil se Hamilton, který přiznal, že ho po incidentu trochu bolel krk, ale naštěstí nic vážnějšího.
Hamilton před třemi lety nepatřil do tábora odpůrců této ochrany, byť přiznal, že drobně změnila zažité zvyklosti. „Rozhodně si toho všimnete a určitě s tím trochu ztrácíte viditelnost. Jestli jste předtím měli 100 procent, teď pár procent ubývá. Ale zvyknete si na to. Jakmile usednete do vozu, hlava se naučí pracovat kolem halo. V zatáčkách vás to neovlivní,“ popsal britský šampion.
Verstappen byl Mezinárodní automobilovou federací (FIA) označen za viníka a při následující Grand Prix v Soči bude potrestán po kvalifikaci ztrátou tří míst na startovním roštu. Jde o drobnou komplikaci v honu za celkovým vítězstvím. V tuto chvíli ztrácí Hamilton na svého soka pět bodů.