Pochopitelný a logický krok, kterým se Praha snaží zajistit příjmy do rozpočtu zasaženého koronavirovou krizí. Tak hodnotí ekonomové oslovení redakcí CNN Prima NEWS plány magistrátní koalice na zdražení jízdného v městské hromadné dopravě a zvýšení poplatků za parkování na modrých zónách. Roční kupon by mohl zdražit ze současných 3 650 korun asi na 5,5 tisíce, u parkovného zatím není částka známá.
Má to sice podobný efekt jako zvýšení daní, ale vedení Prahy nemá prakticky jinou možnost, jak alespoň částečně kompenzovat výpadek příjmů způsobený koronavirovou pandemií. Shodli se na tom ekonomové, které redakce CNN Prima NEWS požádala o reakci na plánované zvýšení cen MHD v Praze, jež se má dotknout všech tarifů. Podobně hodnotili i zvýšení poplatků za rezidenční parkování na modrých zónách.
„Je třeba chápat kontext, ve kterém to Praha chce udělat. Její rozpočet je zasažen, a tak hledá každou korunu,“ řekl CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Czech Fund. „Dá se to považovat za jakési navýšení daně z hlavy aplikované na automobily Pražanů. Je to tedy dodatečná daň z hlavy plechového miláčka,“ doplnila Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank. Podle Lukáše Kovandy Pražané budou moci pozorovat to, k čemu nevyhnutelně časem přistoupí i česká vláda. „Totiž zvyšování daní.“
Nechť zrychlí výstavba metra
Logickou otázkou je, zda se zdražením pražské hromadné dopravy nezatraktivní používání k cestám po hlavním městě osobní automobily. „Může se to stát. Očekávám také, že vzroste poptávka po službách Uberu, obzvláště když si uvědomíme, že pohonné hmoty jsou aktuálně nejlevnější za několik posledních let,“ upozornil Lukáš Kovanda. S tím ale nesouhlasí Helena Horská. „I po zdražení bude pražská MHD stále vůči automobilům atraktivnější. Jde o to, že dojde ke zdražení obou substitutů, tedy jak používání hromadné dopravy, tak parkovného u aut. Cestující tedy nebudou mít obrazně řečeno kam utéct,“ uvedla pro CNN Prima NEWS.
Lukáš Kovanda také upozornil, že chystaným opatřením jde pražská magistrátní koalice trochu proti své dosavadní politice, kterou bylo zvyšovat podíl cestování hromadnou dopravou na úkor dopravy automobilové. „Na druhé straně pořád bude platit, že poměr ceny a výkonu bude u pražské MHD výborný. Obstojí nejen ve srovnání se světovými metropolemi, ale i s těmi z bývalého východního bloku,“ řekl Kovanda.
„Automobilová doprava může být atraktivnější, ale záleží na tom, jak moc nakonec MHD v Praze zdraží. Rád bych také od pražské koalice slyšel, že díky vyššímu výběru na jízdném a parkovném bude realizovat projekty, které dopravě v Praze uleví. Mám na mysli hlavně zrychlení výstavby metra nebo dalších částí tunelového komplexu,“ řekl CNN Prima NEWS Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. I on ale navrženému kroku rozumí.
Bude se ještě jednat
Magistrátní koalice začala jednat o zvýšení cen jízdného v městské hromadné dopravě a cenách parkového v modrých zónách. Podle informací serveru E15 se má cena za MHD zvýšit až o polovinu, a to prakticky u všech tarifů, rozsah možného zdražení modrých zón zatím není znám. „Dopady pandemie a opatření vlády na Dopravní podnik hlavního města Prahy i Prahu jsou významné, výpadky příjmů registrujeme v miliardách korun,“ uvedl pro E15 náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Roční kupon by mohl zdražit ze současných 3 650 korun asi na 5,5 tisíce. Koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu ale bude o konkrétním navýšení ještě jednat. Podle radní Hany Marvanové (za STAN) by oficiální návrh mohl přijít v srpnu. Jiří Pospíšil (TOP 09) ovšem podotkl, že před volbami se o žádném zdražování MHD nemluvilo, a tak je prý nápadem překvapen. Podřídí se ale prý rozhodnutí Pražského výboru TOP 09.