Mouřenín na Kofile? Politická korektnost místy přechází do extremismu, zlobí se Janeček

Čokoládová tyčinka Kofila se dočká změn.

Co Čech, to politik! (222)

Na mouřenínovi a původním obalu čokoládové tyčinky Kofila není nic nekorektního, shodli se prezidentští kandidáti v pořadu Co Čech, to politik. Podle matematika Karla Janečka přehnaná snaha o korektnost mnohdy hraničí s extremismem, komik Miloš Knor označil kauzu za malichernost. Prezidentka České asociace povinných Denisa Rohanová si zase myslí, že by se podobné změny měly řídit poptávkou, nikoliv nařízeními či kvótami. Výrobce se rozhodl, že tradiční mouřenín bude nově modrý.

Původní obal Kofily navrhl před téměř sty lety umělec Zdeněk Rykr. Tradiční mouřenín, který na něm nalévá kávu, teď mění barvu na modrou. „Marketing přišel s myšlenkou: Ppojďme tradiční Rykrovu postavičku nalévající kávu z roku 1922 posadit do barev Orionu.‘ Obal za 100 let prošel několika designy,“ vysvětlil změnu Vrastislav Janda, ředitel pro korporátní záležitosti české sekce nadnárodní firmy Nestlé.

Experti na reklamu v tom ale vidí něco jiného – obraz dnešní doby a přehnanou korektnost. Tu připouští ve svém vyjádření i výrobce.

Prezidentský uchazeč a komik Miloš Knor si nicméně nemyslí, že by na původním obalu oblíbené tyčinky bylo cokoliv nekorektního. „Důležité je vzít do úvahy, jestli to někdo nařídil, nebo k tomu došel výrobce Kofily sám. Pokud se prostě rozhodli, že změní logo, proč ne. Po sto letech bych spíš ale stavěl na tom prastarém logu,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS.

Sám ve změně loga ale nevidí žádnou tragédii, pokud nejde o formu autocenzury. To už by mu přišlo přes čáru. „Srdce mi to netrhá. Je otázka, kde se to zastaví. Kdo mi bude jako komikovi říkat, co můžu ještě říct a co ne, co je a není vhodná legrace. Za mě je to úplná malichernost,“ pokračoval Knor.

Janeček: Korektnost hraničící s extremismem

Matematik a miliardář Karel Janeček zvolil ráznější slova. „V žádném případě to není nekorektní věc. Každý má svobodu nahradit, co chce, ale aby to bylo výsledkem nějakých tlaků nebo nějaké korektnosti, s tím absolutně nesouhlasím. Vnímám jako obrovský problém, jakým způsobem fungují některé věci. Jsme muži a ženy, tak to bude a musí být,“ zkritizoval tlaky na politickou korektnost, která podle něj místy „přechází do extremismu“.

„Měli bychom mít úctu k rozdílnostem. Vážit si toho, že jsme rozdílní lidé. Snažit se potírat odlišnosti je ta nejhorší věc. Nedává to žádný smysl. Naopak to paradoxně rozděluje společnost,“ podotkl v pořadu Co Čech, to politik.

Ani prezidentce České asociace povinných Denise Rohanové by se nelíbilo, kdyby změna loga Kofily byla motivována nějakým nařízením nebo kvótou. „Nejde o správné řešení. Tou je poptávka a stav společnosti, tedy to, co lidé skutečně chtějí. Všichni víme, jak dopadají nařízené kvóty,“ sdělila k tématu Rohanová.

Tagy:
logo prezident čokoláda komiks miliardář kandidát extremismus pořady CNN Prima NEWS Karel Janeček prezidentské volby v ČR 2023 politická korektnost kandidátka kandidatura matematik korektnost Nestlé Co Čech, to politik! Miloš Knor Kofila Zdeněk Rykr Denisa Rohanová kvóta Orion (čokoládovna)