Hádka kvůli zipu
Zvládají čeští řidiči pravidlo zipu? Na našich silnicích platí už od roku 2000, přesto se najdou lidé, kteří ho neznají nebo si ho vykládají po svém. Zažil to i Martin K. z Ostravska, který se dostal do ostré hádky s druhým řidičem o to, kdo má mít přednost. Jejich výměnu názorů plnou vulgarismů zaznamenala palubní kamera.
„Jel jsem v pravém pruhu a blížilo se zúžení, silnice byla rozkopaná, tak jsem pokračoval až do místa, kde pruh končil, a chtěl jsem se zařadit do toho průběžného. Choval jsem se podle pravidla zipu, řidiči přede mnou střídali, ale řidič, který jel souběžně se mnou v převozové sanitce, mě odmítl pustit,“ vypráví řidič osobního auta.
Zdůrazňuje, že převozová sanitka neměla zapnutá výstražná světla ani zvukové znamení, takže v tu chvíli neměla přednost. „Ten řidič o mně dobře věděl, ale stejně... Jak jsem vyhodil blinkr, tak je vidět, že tu mezeru schválně zavřel. Myslím, že mě chtěl potrestat za to, že jsem ho před zúžením předjel volnějším pravým pruhem,“ tvrdí Martin K.
Padala ostrá slova
Slova řidiče převozové sanitky zachycená ve videu tuhle domněnku potvrzují. „Ty si myslíš, že se z tebe pose*u, že si přiletíš a všichni tě pustí?!“ vykřikuje rozčilený řidič.
Podle dopravního experta byl ale jednoznačně v právu řidič osobního auta. „Řidič dodávky spáchal závažný přestupek tím, že neumožnil zařazení auta z vedlejšího pruhu. Tohle byla jednoznačně situace, v níž se uplatňuje pravidlo zipu. Řidiči by se měli při vjezdu do zúžení střídat, je to nejbezpečnější, nejférovější a také to umožňuje nejlépe využít kapacitu silnice,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský.
„Zákon neříká jednoznačně, kdy by měli řidiči ‚zipovat‘, ale z logiky věci vyplývá, že by to mělo být až před samotným zúžením. Někteří řidiči ale raději zipují už dvě stě, tři sta metrů před tím, obvykle hned u značky, která na blížící se zúžení upozorňuje. Asi aby měli jistotu a aby je nikdo nenařknul z předjíždění,“ popisuje expert.
Dopravu tím ale ve skutečnosti zdržují, protože narušují plynulost. „Naopak ten, který využije možnosti, kterou zákon dává, a dojede až na konec, je často označován za hulváta, přitom je to on, kdo to udělal správně,“ zdůrazňuje Roman Budský.
Na druhou stranu platí, že řidič, který se připojuje z končícího pruhu, nesmí řidiče v průběžném pruhu ohrozit – ten musí mít dostatek času a prostoru na to, aby mu přednost dal.