Mladoboleslavská automobilka patří už dlouhá léta mezi zaměstnanecky nejvděčnější chlebodárce. Díky aktivitě škodováckých odborů se navzdory všemožným úsporným opatřením budou i letos zvyšovat mzdy řadových pracovníků, napsal týdeník Škodovácký odborář.
„Přestože uplynulý rok byl, nejen pro firmu Škoda, velmi náročný a nejinak tomu bude letos, a přestože koncern Volkswagen opět avizuje úsporná opatření, která se mají dotknout režijních a personálních nákladů, zaměstnancům Škoda Auto se opět velmi zajímavě zvýší mzdy,“ uvádí mimo jiné odborářské periodikum.
Je tohle nová Škoda Fabia? Bývalý student firemního učiliště zveřejnil fotky
Už příští týden se budou konat první oficiální jízdy s maskovanými prototypy nové Škody Fabia. Důkladně i méně důkladně kamuflované hatchbacky už ale brázdí české silnice delší dobu, přičemž definitivní vzhled novinky nastiňují ilustrace grafiků. Tato konkrétní pochází od bývalého studenta firemního učiliště Škody, který ji vykreslil na základě tvarů maskovaných prototypů.
Kouzlo růstu platů nepříznivé době navzdory spočívá v tom, že k dohodě o růstu mezd v letošním roce došlo s předstihem už loni. Kolektivní smlouvu se podařilo uzavřít doslova za pět minut dvanáct.
Zaměstnanci si polepší přinejmenším o dva tisíce korun
„Již od 1. dubna 2021 se navýší tarifní třídy o 2 000 korun. Současně s tím dojde k navýšení hodnoty osobního ohodnocení, které se vypočítává z tarifní mzdy (tzn. od dubna z vyšší částky). Při přepočtu na procenta to v nejčastější tarifní třídě I představuje nárůst tarifu o zhruba sedm procent z již tak vysokého stávajícího základu,“ uvádí Škodovácký odborář.
Společně s růstem mezd vzroste i zaručený bonus, který se vyplácí ve dvou částech v létě a před Vánoci. Celková suma se počítá koeficientem 1,3 z tarifní mzdy a osobního ohodnocení zaměstnance. Zaručený bonus se jen loni zvýšil v průměru zhruba o tři tisíce korun, mzdy totiž rostly také loni od 1. dubna, letos tím pádem bude nárůst ještě vyšší.
Trh s novými auty dostal další kudlu do zad. Prodeje opět klesly na absolutní dno
Když už to vypadalo, že se trh s novými automobily začne pomalu vzpamatovávat z nejhoršího, přišly koncem minulého roku další silné rány pod pás. Trh negativně ovlivnila koronavirová opatření i konec méně přísné emisní normy Euro 6 DG. Zatímco v prosinci prodeje ještě rostly, v lednu už statistiky zveřejněné Svazem dovozců automobilů vykázaly vůbec nejméně registrací od roku 2014.
Když k tomu připočteme letošní zrušení superhrubé mzdy a s ním spojené menší odvody státu, nemají si zaměstnanci největší české automobilky vskutku na co stěžovat.
Nejen mzdy
Zvyšování mezd ale není jediným přilepšením, které letos škodováky čeká. Už od ledna jim byl zvýšen příspěvek na doplňkové penzijní spoření na 1 350 korun měsíčně a od 1. dubna naroste o dalších 50 korun. Jen v letošním roce tedy zaměstnanci, kteří mají založené penzijní spoření, na své spořicí konto od zaměstnavatele obdrží velmi příjemných 16 650 korun. Členové odborů navíc při podpisu nové smlouvy obdrží jednorázovou prémii.
Od ledna byly ovšem navýšeny i další benefity, například příspěvek při narození dítěte se zdvojnásobil na 10 tisíc korun, zvýšila se dotace firmy na stravování atd. Zaměstnanci také mohou požádat o vyšší zápůjčku na modernizaci a rekonstrukci svého bydlení. Lepší podmínky se také objevily u zápůjček na koupi vozů, nově i ojetých.
Při vědomí všeobecné snahy spořit náklady i v tak úspěšné společnosti, jakou je Škoda, působí další zvyšování blahobytu jejích zaměstnanců ne jedné straně obdivuhodně, na druhé straně jako trochu z jiného světa. Lze se jen dohadovat, jak se bude odborům dařit ve vyjednávání pracovních podmínek pro rok 2022.