Když už to vypadalo, že se trh s novými automobily začne pomalu vzpamatovávat z nejhoršího, přišly koncem minulého roku další silné rány pod pás. Trh negativně ovlivnila koronavirová opatření i konec méně přísné emisní normy Euro 6 DG. Zatímco v prosinci prodeje ještě rostly, v lednu už statistiky zveřejněné Svazem dovozců automobilů vykázaly vůbec nejméně registrací od roku 2014.
Rok 2020 a s ním spojená pandemie koronaviru zásadně ovlivnila chod světového průmyslu, včetně toho automobilového. Zavedená opatření vyústila až v úplné uzavření výrobních linek i prodejních míst. Na nějakou dobu dokonce zamrzl také tranzit mezi jednotlivými zeměmi. Není tedy divu, že minulý rok byl, co se týče nově registrovaných vozů, jedním z vůbec nejhorších za posledních několik let. Tristních 12 měsíců však zakončila pozitivní zpráva. V prosinci opět meziročně vzrostl prodej nových aut.
Trh s novými auty v prosinci ožil. Elektrická Škoda Enyaq je nejlepší mezi SUV
Koronavirová pandemie silně otřásla téměř všemi odvětvími světového průmyslu, včetně toho automobilového. Prodeje nových vozů za rok 2020 v Česku rekordně klesly a výrobci i dealeři se připravovali na nejhorší. Světlo naděje ale vysvitlo v prosinci, kdy navzdory přísným protiepidemickým opatřením meziročně opět vzrostly registrace nových aut, a to hned o 8,69 procenta.
A když už to vypadalo, že se začíná blýskat na lepší časy, nastaly další komplikace. Znovu se začala zpřísňovat vládní opatření, a aby toho nebylo málo, skončila k datu 31. 12. 2020 možnost registrace vozidel s emisním limitem Euro 6 DG. Všechno se to potom sečetlo v lednu, kdy opět rekordně klesl prodej nových automobilů.
V Česku přibylo pouze 14 794 nových osobních vozů, z čehož vyplývá, že meziroční pokles činí okolo 22,7 procenta. Nejprodávanější značkou je i nadále tuzemská Škoda s 5 731 kusy, následují Volkswagen s 1 618 registracemi, Hyundai s 1 177, čtvrtý je Mercedes a pátý Ford. Nejžádanějším modelem byla Škoda Octavia, kterou si koupilo 1 365 lidí. Dařilo se rovněž Škodě Fabia či Škodě Kamiq.
Benzin žádanější než nafta
Zajímavostí je, že v lednu nakupovaly osobní automobily převážně firmy, na soukromé provozovatele připadá pouze 18 procent ze všech registrací. Ohledně obchodních tříd nadále roste podíl SUV, z nichž kategorie C-SUV tvoří 71,5 procenta. Z hlediska paliva vede benzin s necelými 63 procenty, podíl nafty stoupl na zhruba 32 procent. Prodej elektromobilů meziročně klesl o 40 procent.
Registrace lehkých užitkových automobilů zaznamenaly meziroční pokles o sedm procent na 1 168 vozů. Nejlépe si vedla značka Ford se 162 registrovanými lehkými užitkovými vozy (13,87 procenta), následují Peugeot – 150 kusů (12,84 procenta), Volkswagen – 141 registrací (12 procent), Fiat – 125 kusů (10,7 procenta) a Citroën – 105 kusů (9 procent), Téměř 92 procent zákazníků v této kategorii preferovalo dieselové motory.
Prodeje nákladních vozidel klesly o 17,9 procenta na 495 vozidel. Nejúspěšnější byly výrobci značek Mercedes-Benz, Volvo a MAN. Registrace autobusů vzrostly o 51,7 procenta na 138 vozů. První je domácí výrobce SOR s 65 registrovanými autobusy, následují Iveco Bus se 44 vozy a Setra, která udala 21 autobusů.
Prodej motocyklů se propadl o více než čtvrtinu na 520 strojů. První je značka CF Moto s 81 registrovanými motocykly, následují Honda, KTM, Yamaha a BMW.