Polský pivovar Mentzen, který vlastní pravicový politik Slawomír Mentzen, představil svůj nový nápoj s názvem „Na bílém pivě záleží“ (White IPA Matters). Chmeleným produktem si tak firma utahuje z hnutí Black Lives Matter, které po světě bojuje za práva černochů.
Bar v americkém stylu, polské pivo, vlajka Konfederace a za pultem muž černé pleti. Takové atributy vtěsnal do reklamy na svůj produkt polský pivovar Mentzen. Černoch v reklamním spotu po vypití moku pronese: „Přesně tohle jsem potřeboval.“
Na polský pivovar po zveřejnění názvu produktu a reklamy prší kritika a obvinění z rasismu. „Pivo zneužívá smrti George Floyda a je rasistickým útokem na globální hnutí Black Lives Matter,“ komentoval pivo, ve kterém je kromě chmele také čaj, Rafal Pankowski z organizace Never Again Association, která v Polsku bojuje proti rasismu. „Produkce si v reklamě hraje s rasistickou historií a symboly amerického Jihu. Tím, že řekli černochovi, aby vypil v reklamě toto odpudivé pivo, se doslova vysmívají obětem rasismu,“ dodal.
Podobné motivy pivovar Mentzen využívá dlouhodobě. V minulosti už představil například piva s názvem „Polská svoboda“ či „Strážce Texasu“.
Politik Mentzen v minulosti kandidoval v komunálních volbách ve městě Toruň a snažil se dostat také do Evropského parlamentu. Ani v jednom z případů ale neuspěl.